همتی:

می‌دانم چه کسانی مانع پیشرفت خراسان رضوی هستند

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من می‌دانم که استان خراسان رضوی از چه ویژگی هایی برخوردار است و چه کسانی نیز مانع پیشرفت آن هستند.

عبدالناصر همتی امروز در گفت و گو با مردم خراسان رضوی که از شبکه استانی پخش شد، با اشاره به برنامه‌های خود اظهار کرد: یکی از مسائل مهم برای کشور ما مساله کروناست که امیدوارم در دوران مسئولیتم در ریاست جمهوری موضوع واکسیناسیون را به اتمام برسانم و این بلیه را از مردم دور کنم.

وی با اشاره به علت ورودش به صحنه انتخابات عنوان کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور وضعیت مطلوبی ندارد و تصور می کنم ادامه این روند در بخش اقتصادی کشور نتایج بدتری برای مملکت به همراه خواهد داشت. در حال حاضر اقشار زیادی از مردم کشور گرفتار بیکاری و مشکلات معیشتی که عمدتا ناشی از تحریم هاست، هستند. این موضوع به مراحل بدی رسیده و تغییر در آن در گرو تغییر نگرش به اداره کشور و جامعه خواهد بود.

رئیس سابق بانک مرکزی با بیان اینکه به نظر من مشکل کشور این است که عمدتا سیاست بر اقتصاد حاکم است، گفت:  مسائل اقتصادی همیشه تحت تاثیر نگاه های سیاسی است. همین موضوع و نگاه موجب شده که نتوان به درستی از ظرفیت استان‌ها بهره برداری کرد. علت این مساله نیز این است که نگرش اقتصادی مسئولان ضعیف بوده و بر مبنای طراحی های اقتصادی برای بهبود زندگی مردم نیست. هر اقدام ما در کشور باید در نهایت منجر به کسب منفعتی برای مردم شود. اگر قرار باشد سیاست های ما منجر به افزایش فقر مردم شود، توفیقی از مدیریت کشور حاصل نکرده ایم. هدف مردم از رای دادن نیز همین است که از نظر اقتصادی فقیر و از منظر اجتماعی و سیاسی محدود نشوند.

وی عنوان کرد: علت دیگر مشارکت من در این دوره از انتخابات به عنوان نامزد ریاست جمهوری برخورداری از تخصص اقتصادی و فعالیت 40 ساله در حوزه های اقتصادی کشور نظیر بانک مرکزی است. به همین دلیل از نظر آگاهی های اقتصادی اطلاعات کاملی نسبت به این مساله دارم. اگر ورود من بتواند به ریل گذاری اقتصاد کشور کمک کند، این آخرین فرصت باقی مانده برای اصلاح اقتصادی است که نباید آن را از دست داد. من همان ابتدای ورود به صحنه نیز اعلام کردم تنها می خواهم 4 سال مدیریت کشور را به دست گیرم. دولت‌ها عمدتا برای کسب رای در دوره دوم، انجام اقدامات اساسی در 4 سال نخست ریاست جمهوری را رها می کنند.

همتی در خصوص مشکلات اقتصادی استان ها و راه های بهبود آن عنوان کرد: مساله اصلی این است که برای استان ها راهبرد ملی جهت توسعه اقتصادی وجود ندارد. هر استان کشور از مناظر مختلف دارای برخی ویژگی های مزیت دار است. ما چاره ای نداریم که نگاه متمرکز را از اداره کشور به تدریج حذف کنیم. واقعیت این است که تمرکز ما بر شهرهای بزرگی مثل تهران و سایر کلان شهرها موجب می‌شود شهرهای کوچک تر و روستاها به حاشیه رانده شود و همین  موضوع به تدریج موجب خالی از سکنه شدن این محیط ها خواهد شد که نهایت به حاشیه شهرهای بزرگ می افزاید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای توسعه کلان استان‌ها نیازمند اتخاذ یک راهبرد کلان هستیم، اضافه کرد: برای این منظور بهتر می‌بینم با نخبگان و شایستگان هر استان جلساتی برگزار شود و به تدریج به طور جدی روند توسعه استان را دنبال کنیم. باید توجه داشت استان‌ها ظرفیت بالایی برای پیشرفت دارد. البته لازم است علل بیکاری در هر استان را بررسی کرد. من می‌دانم که استان خراسان رضوی از چه ویژگی هایی برخوردار است و چه کسانی نیز مانع پیشرفت آن هستند.

وی افزود: استان‌ها باید توسط مردم و نخبگان هر استان و بر مبنای شایسته سالاری اداره شود. مسائل قومی و مذهبی نباید مانع توسعه استان ها و نقش آفرینی نخبگان گردد. این معنا ندارد از جای دیگر افراد بیایند وقتی هر استان از ظرفیت نیروهای شایسته برخوردار است.

همتی تصریح کرد: در حال حاضر عمده استان ها ، خصوصا استان‌های مرزی، با مشکلات زیادی مواجه هستند. در واقع هر چقدر از مرکز دور می شویم، میزان توسعه یافتگی کاهش پیدا می کند. باید این مسیر از طریق آمایش سرزمین و تکیه بر ویژگی های هر استان اصلاح شود.

همتی با اشاره به یکی دیگر از اولویت های سیاست های اقتصادی خویش بیان کرد: مساله دیگری که در دستور کار دولت من است، توجه به موضوع گردشگری است. در حال حاضر سیاست جذب گردشگر در کشور ناکارآمد است. هم اکنون با افزایش نرخ ارز جذابیت سفر به ایران برای گردشگر خارجی بسیار بالاست. بنابراین در کنار موضوع واکسیناسیون عمومی جذب توریست نیز یکی دیگر از محورهای اصلی توسعه کشور و استان ها در دولت من خواهد بود.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: البته برای پیشبرد این سیاست ها باید کمی سهل گرفتن و ساده گیری را در دستور کار قرار داد و از سخت گیری ها کاهید. باید توجه داشت هر گردشگری یک اشتغال برای هم استانی های ما به همراه دارد. در حال حاضر در خیلی از استان‌ها بوم‌گردی و فعالیت‌های سرمایه گذاری با هزینه خیلی کمی پیش رفته و از این جهت در حال توسعه است. می توان سیستم بانکی را در خدمت توسعه مراکز استان ها قرار داد.

افزایش حداقل دستمزدها و اعطای کارت‌های اعتباری خرید راه حل توانمندسازی اقشار محروم

وی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره علل مشکلات اقتصادی کشور نیز گفت: طی یک دهه گذشته رشد اقتصادی کشور به دلیل تحریم‌ها و کاهش منابعی که می توانست برای کشور مفید باشد، با یک رشد متناسبی آن هم در حد 0.5 درصد در هر سال مواجه بوده‌ایم. یعنی در 10 سال گذشته رشد اقتصادی کشور در مجموع 5 درصد بوده است. با یک چنین شرایطی طبیعی است که کشور ما از نظر پیشرفت و کسب ثروت نسبت به همسایگان و دیگر کشورها رشد خوبی نداشته و از این ناحیه سفره مردم کوچک تر نیز شده است.

همتی با بیان اینکه توجه به بیکاری وتوانمندسازی اقشار محروم یکی از راه کارهای حل مشکلات اقتصادی کشور است، گفت: یکی از مشکلات کشور ما این است که یارانه به صورت هدفمند پرداخت نشده است. در حال حاضر مبلغ یارانه برای دهک های یک، دو و سه همان مقداری است که دهک های بالا آن را دریافت می کنند. چنین موضوعی اصلا عادلانه نبوده و باید به طور جدی اصلاح شود. برای این منظور لازم است دولت حداقل دستمزدها را افزایش دهد و چاره ای هم جز این نخواهد بود. همچنین باید قدرت خرید مردم در شهرها و روستاها را افزایش داد که بخشی از این افزایش می تواند با افزایش سطح حداقل دستمزد و بخش دیگر با اعطای کارت های اعتباری خرید باشد.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: به دلیل شرایط اقتصادی دو سال گذشته و فشار حداکثری تحریم ها و همچنین کاهش ارزش پول، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. عادلانه و هدفمند کردن یارانه ها موضوع مهمی برای اصلاح مشکلات اقتصادی است. همچنین لازم است دهک های اول تا سوم در اولویت قرار گیرد. سال 96 قدرت خرید مردم حدود 300 دلار بود که با قیمت دلار امروز حدود 6 میلیون و 500 هزار تومان می شود. جبران کمبود دستمزدها فقط با پرداخت یارانه قابل اصلاح نیست. راه دیگر نیز اعطای کارت های اعتباری خرید است که مردم بتوانند اقساط آن را در میان و بلندمدت پرداخت کنند. برای حل این مسائل برنامه من اعطای یک میلیون تومان به صورت ماهانه به سه دهک پایین است؛ آن هم نه از طریق انتشار پول بلکه از طریق هدفمندی یارانه ها.

همتی با تاکید بر اینکه همه مردم استان ها مردم ایران هستند، افزود: باید بدانیم هر استانی علی رغم اختلافات قومیتی و فرهنگی جزو ایران است و به همین جهت در اعطای مسئولیت ها و هر اقدام دیگری که مربوط به یک استان است، باید با مردم، نخبگان و قومیت‌های همان استان را بر اساس لیاقت ها در اولویت قرار داد.

وی ادامه داد: اگر بتوان جاده ابریشم و جاده کتان و همچنین کریدور شمال به جنوب و مسیر ایران به مدیترانه را برقرار کرد، این 4 محور مواصلاتی قطعا به بهبود موقعیت استان ها کمک خواهد کرد و ارتباط بین استان ها را نیز برقرار می کند.

نظام توزیع و جمع آوری محصولات کشاورزی کشور با مشکل مواجه است

همتی با بیان اینکه مساله کشاورزی موضوعی مهم در استان خراسان رضوی و سایر استان های کشور است، گفت: در حال حاضر روستاییان دچار مشکلات جدی هستند که یکی از این مسائل قیمت خرید محصولات است. در حال حاضر موضوع خرید تضمینی در کشور پیاده می شود اما مشکل این است که خرید تضمینی داشته باشیم. قیمت تضمینی نیز زمانی که نرخ بالا باشد، انگیزه های فروش کاهش پیدا می کند. به همین جهت ضروری است در زمینه خرید تضمینی ساماندهی جدی صورت گیرد. همچنین این مکانیزم باید برای بقیه محصولات نیز طراحی شود تا دلالان نتوانند از شرایط موجود سوءاستفاده کنند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این مسائل نشان می دهد نظام توزیع و جمع آوری محصولات کشاورزی نقص جدی دارد. در دولت من برای بخش های کشاورزی و روستایی برنامه وسیعی وجود دارد که یکی از راه های توانمندسازی استان ها نیز به شمار می آید.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از آزادی های اجتماعی عنوان کرد: ما موظف به حمایت از این مقولات هستیم. چرا باید جوانان در استان ها و شهرهای کوچک تر زمینه استفاده از اوقات فراغت نداشته باشند. اگر امروز این قشر به مدرسه یا دانشگاه نرود، چه کار دیگری می تواند انجام دهد. فضای خوبی برای این قشر ایجاد نشده و احساس می کنند زندگی برای آنان دشوار شده است.

همتی افزود: این معضل حتی در تهران نیز دیده می شود اما در شهرهای کوچک عرصه برای جوانان واقعا تنگ شده است. نباید در زندگی اجتماعی مردم دخالت کرد. همچنین در دنیای امروز برای زنان و جوانان احترام ویژه ای قائل هستند چراکه زنان بخش مهمی از جامعه بوده و باید هویت مستقل خود را داشته باشند. باید بتوان این روند را به سمت بهتر شدن هدایت کرد.

وی در خصوص مهم ترین برنامه های خود برای خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از برنامه های من تجهیز راه آهن تهران مشهد به قطار سریع السیر است، گفت: این موضوع موجب رشد گردشگر خواهد شد. نوسازی راه آهن مشهد به آسیای میانه جهت رشد مبادلات بین المللی و توسعه روابط استان های خراسان های رضوی و شمالی با کشورهای شرقی همسایه و تبدیل مشهد به ترمینال گردشگری و تجاری، راه اندازی خط آهن مشهد هرات برای رشد مبادلات اقتصادی، توسعه متروی مشهد و تسریع جریان تکمیل آن، ایجاد کارخانه های به روز بسته بندی زعفران، راه اندازی راه آهن چابهار، زاهدان، برای ایجاد دسترسی کشورهای حاشیه دریای خزر به دریای عمان، حل مسائل آبی با کشورهای همسایه و ایجاد قطب بین المللی ایران و کشورهای آسیای میانه با محوریت دانشگاه فردوسی مشهد جهت ارتقای جایگاه فرهنگی مردم ایران در کشور های فارسی زبان از دیگر برنامه های من برای این استان خواهد بود.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما نیاز به این داریم که مردمی که با صندوق قهر کرده اند، به صحنه آیند. رقیب من آن 5 نفر نیستند بلکه رقیب اصلی قهر مردم با صندوق رای است. اگر مردم قهر را کنار بگذارند، من رقیبی نخواهم داشت. رشته من اقتصاد است و می دانم مشکل کشور چیست. مردم مطمئن باشند که من دنبال این هستم که محیط کار و فضای اجتماعی خوبی برای آنان فراهم شود چرا که آنها سازاوار زندگی بهتری هستند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *