زیبایی شهر را با یک جابه جایی بیشتر کنید؛

سفره عدلیه را در جایی بهتر بگشایید

یکی از مهم ترین گره های ترافیکی شهر مشهد را می توان در خیابان امام خمینی در نزدیکی مجتمع قضایی امام خمینی تجربه کرد؛ ترافیکی که عمده آن به دلیل مراجعات بسیار زیاد مردم به این مجتمع قضایی است.

پس از گذشت سال ها از شروع فعالیت مجتمع قضایی امام خمینی ابتدای بلوار مدرس و رشد فضاهای تجاری و فرهنگی اطراف آن امروز شاهد آن هستیم که وجود چندین رسته شغلی در کنار بزرگترین مرکز رسیدگی به جرائم قضایی در شهر مشهد و همچنین فاصله کم با حرم مطهر رضوی چهره زیبایی را در این بخش از شهر به وجود نیاورده است.

چهارطبقه یا همان خیابان مدرس از جمله خیابان هایی در مشهد است که نامش بر روی هیچ تابلوی راهنمایی در شهر ثبت نشده اما به واسطه بافت تاریخی و خاطرات نسل های گذشته در آن هنوز به نام چهارطبقه در میان مردم مشهد شناخته می شود.

 

به گزارش خبرنگار صبح امروز، از نام محله چهارطبقه می توان پی برد که زمانی در این مکان ساختمانی با 4 طبقه احداث شده و آنقدر مورد توجه بوده که نامش را چهارطبقه گذاشته اند.

ساختمان 4 طبقه ای که نام امروز این محل از آن گرفته شده در سال 1305 توسط یک سرمایه گذار روس ساخته و در سال 1350 به دنبال طرح اتصال چهارراه خسروی(ارگ ) به میدان سراب تخریب می شود.

در سالیان بعد ساختمان های دیگری در ابتدای خیابان ارگ ساخته و در برهه هایی به عنوان هتل یا رستوران مورد بهره برداری قرار می گرفت تا اینکه در سال ؟؟؟  ساختمان بزرگ واقع در ابتدای این خیابان به مجتمع قضایی امام خمینی (ره) تغیر نام پیدا و کار خود را به عنوان بزرگترین مرکز رسیدگی به شکایات کیفری و حقوقی شهر مشهد آغاز کرد.

ترافیک سرسام آور با چاشنی جر و بحث

یکی از مهم ترین چالش هایی که شروع به کار این مجتمع در این منطقه با خود به همراه آورد ترافیک های سرسام آور در ساعات اداری می باشد؛ ترافیک هایی که برخی از رانندگان حاضر در آن را شاکیان و یا متهمان عصبانی که برای مراجعه به این ساختمان می آیند تشکیل می دهند.

با وجود اصناف مختلف در خیابان مدرس بیش از نیمی از مراجعه کنندگان به این خیابان در طی روز را افرادی تشکیل می دهند که یا به عنوان شاکی پای به ساختمان قضایی می گذارند یا به عنوان متهم با دستبند و پابند از خودروی پلیس به سوی این ساختمان منتقل می شوند.

وجود جمع کثیر فروشگاه های لوازم الکترونیک در خیابان سعدی، فروشگاه های متعدد پوشاک در خیابان جنت، فاصله نه چندان دور با حرم مطهر رضوی و همچنین همجواری با مراکز تجاری و اقامتی از مهم ترین دلایل سوق جمعیت به سوی این قسمت از شهر است.

این در حالیست که با افزوده شدن جمعیت افرادی که در طی روز سر و کارشان به این ساختمان قضایی می افتد بر میزان چالش های منطقه به خصوص موضوع ترافیک تاثیر مستقیم گذاشته است.

یافتن آسوده محلی برای پارک یک آرزوست

یک وکیل که عمده فعالیت خود را درون این مجتمع قضایی میگذارند به خبرنگار ما گفت: خیابان مدرس و ساختمان قضایی امام خمینی(ره) از جمله فضاهای شهری می باشد که پیدا کردن جای پارک و همچنین رهایی از ترافیک هایش امری بسیار سخت و پیچیده تلقی می شود.

وی گفت: توسعه خیابان ها و مراکز تجاری در اطراف مجتمع قضایی امام خمینی(ره) و همچنین فاصله نه چندان دور با حرم مطهر رضوی از مهم ترین دلایل ثبات ترافیک در این منطقه بوده است.

یکی از کسبه خیابان مدرس با بیان اینکه به شلوغی های عجیب این خیابان عادت کرده ایم گفت: در طی روز خودروهای پلیس بسیاری در این منطقه تردد میکنند اما نکته اینجاست که هر خودرو پلیس در طی روز چند متهم یا مجرم با دستبند و لباس زندان پیاده می شوند که چهره خوبی را برای این محله وجود نمی آورد.

وی ادامه داد: افزایش میزان زائر و مسافر طی سالهای گذشته سبب توسعه فضاهای تجاری اطراف حرم مطهر شده این درحالیست که در هنگام توسعه این فضاهای تجاری و اقامتی باید به این نکته توجه می شد که حضور مجتمع قضایی با این وسعت و سطح حجم فعالیت ها می تواند به مرور زمان به ایجاد مشکلات ترافیکی و سایر مشکلات بیافزاید.

پدافند غیرعامل؛ ضرورت یا فرمالیته؟

یکی از مهم ترین مولفه هایی که باید در شهر مشهد به صورت جدی مورد توجه مسئولان ارشد دستگاه ها و ادارات قرار بگیرد موضوع پدافند غیرعامل می باشد؛ موضوعی که به صورت جدی باید در خصوص مجتمع قضایی امام خمینی (ره) مورد توجه قرار بگیرد.

با توجه به حساسیت های موجود در حفظ امنیت شهروندان و همچنین حفاظ مسائل امنیتی در اطراف حرم مطهر بدیهی است که شورای تامین باید نسبت به بررسی زوایای جا به جایی این مجتمع قضایی پرداخته و موضوع را موشکافانه مورد بررسی قرار دهد.

ایراد خدشه به چهره و هویت اجتماعی خیابان مدرس

طی پرس و جو های صورت گرفته در بین صاحبین مشاغل در اطراف مجتمع قضایی بسیاری معتقد بودند که به واسطه تردد بیش از اندازه متهمین با دستبند و پابند طی سالهای گذشته چهره خوبی از این منطقه در ذهن زائران برجای نگذاشته است.

یکی از ساکنین در این محله با بیان اینکه ناهنجاری های بسیاری طی سالهای اخیر به چشم دیده است گفت: اتفاقات عجیبی در جلوی این ساختمان دیده ام؛ خانواده هایی که یا داغدار حادثه ای بودند یا مادران و پدرانی که برای رضایت از شاکی ها جاوی درب  همین ساختمان التماس می کردند.

وی ادامه داد: با وجود این همه ساختمان های بلااستفاده در شهر دلیل حضور این همه سال یک مجتمع قضایی با این وسعت در بخش از هسته مرکزی شهر را متوجه نمی شوم؛ اگر صدای ما در سیستم قضایی شنیده می شود لطفا ما را در رهایی از وضعیت روانی حاکم بر این منطقه یاری کنید.

هویت بخشی به خیابان های تاریخی

خیابان ارگ به واسطه جانمایی آثار تاریخی و قدیمی می بایست بیشتر از سوی دستگاه های متولی مورد توجه قرار می گرفت اما عمده تصاویری که درسالهای گذشته فضای این خیابان تاریخی را تحت الشعاع قرار داده می توان به متهمین و مجرمانی اشاره کرد که  در طی روز پله های ساختمان مجتمع قضایی امام خمینی را طی می کنند.

ظرفیت هایی که مغفول مانده اند

در سالهای گذشته موضوع به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن شد که جانمایی جدیدی برای انتقال مجتمع قضایی امام خمینی از مرکز شهر به نقطه ای دیگر صورت بگیرد تا ضمن کاهش بار ترافیکی منطقه کنونی زمینه برای توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در این محدوده افزایش یابد.

در روزهایی که مشهد مقدس خود را برای استقبال از بهار 1401 آغاز می کند ضروری است تا مسئولین قضائی نسبت به موضوع جا به جایی این مجتمع تصمیمات قاطعی اتخاذ کرده و ضمن بررسی ظرفیت های موجود در حوزه ابنیه و ساختمان های قابل استفاده، زمینه را برای انتقال این مجموعه به نقطه ای دیگر از شهر فراهم سازند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *