بانک قرض‌الحسنه مهر ایران؛ حامی اقشار کمتر برخودار جامعه

مرتضی خادری، نماینده بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خراسان رضوی

قرض‌الحسنه یکی از سنت‌های نیکویی است که ریشه در شرع مقدس اسلام دارد و خداوند متعال در سوره‌های مبارکه بقره، مائده و حدید به این موضوع اشاره فرموده است.

وجود انگیزه­های ارزشمندی همچون ایثار، پاداش اخروی، کسب اخلاق پسندیده و همچنین تعاون و همیاری برای این سنت حسنه است که بر اهمیت ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه می‌افزاید.

بانک قرض الحسنه مهر ایران با تأكيد بر الگوي بانكداري اسلامي در راستاي توانمندسازي و تقويت توان اقتصادي اقشار مختلف مردم استان خراسان رضوی و همچنين تلاش براي فقرزدايي و رفع محروميت هاي اقتصادي به ويژه در مناطق كمتر برخوردار، فعالیت های گسترده ای را در بخش های مختلف به انجام رسانده است.

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در حوزه های اشتغال و کارآفرینی، معیشت، ازدواج ، درمان و حمایت از مددجویان سازمان های حمایتی و سازمان های مردم نهاد از جمله خدمات این بانک  به مردم شریف استان می باشد که ماحصل آن پرداخت وام‌های قرض الحسنه به بیش از  344 هزار نفر  در طول 14 سال فعالیت خود در استان بوده است.

توانمندسازی مددجویان

آنچه امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد  بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم است. در این بین اقشار محروم و دهک‌های پایین درآمدی ،بیش از دیگران در مضیقه هستند. بانک قرض الحسنه مهر ایران به‌عنوان بانک تخصصی قرض‌الحسنه، با اشراف به این مسئله، به‌طور ویژه تأمین مالی نیازمندان را از طریق وام‌های قرض‌الحسنه مد نظر قرار داده است. در این راستا حمایت از مددجویان کمیته امداد، بنیاد برکت، بهزیستی و سایر سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای حمایتی مد نظر این بانک بوده و استان خراسان رضوی با بالاترین میزان پرداخت ،سهم به سزائی در حمایت مالی از اقشار کم درآمد استان داشته است که برخی از آن‌ها به این ترتیب است:

2 هزار و 460 فقره تسهیلات به ارزش 852 میلیارد و 450 میلیون ریال به مددجویان کمیته امداد،

3009 فقره تسهيلات قرض‌الحسنه به ارزش بيش از 1003 میلیارد و 234 میلیون ريال از طریق بنیاد برکت به ‌منظور ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق کمتر برخوردار

1094 فقره تسهيلات به ارزش 310 میلیارد و 230 میلیون ريال به افراد تحت پوشش بهزیستی

افزون بر این، اعطای 66 میلیارد و 810 میلیون ريال تسهيلات به 2227 نفر زنان سرپرست خانوار در همكاري با معاونت امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز صورت گرفته است.

حامی ازدواج جوانان

استان خراسان رضوی دارای جمعیتی بالغ بر 7 میلیون نفر می باشد که بخش بزرگی از این تعداد را جوانان تشکیل می دهند. فراهم کردن شرایط برای ازدواج آسان و حمایت از آن ها یک رکن اساسی  است که پرداخت تسهیلات ازدواج یکی از این راه های حمایت به شمار می‌رود. بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان بانک پیشرو ،همواره سهم زیادی از پرداخت تسهیلات ازدواج را در میان بانک های استان به خود اختصاص داده است و از این حیث حداکثر توان خود را برای این مهم به کار گرفته است. مدیریت شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خراسان رضوی در سال 1400 با پرداخت 5009 فقره تسهیلات ازدواج به ارزش 4500 میلیارد ریال رتبه ششم در میان بانک های استان را به خود اختصاص داده است.

یاری‌کننده کارکنان و کارگران سازمان ها و صنایع استان

وجود تعداد بسیار زیادی واحدهای صنعتی فعال در استان در کنار سازمان ها، شرکت ها و موسسات کوچک و بزرگ،حاکی از فعالیت قشر بسیار زیاد کارکنان و کارگران در این استان  دارد که پایه های اقتصادی استان را تشکیل داده و رشد و پیشرفت این منطقه مرهون زحمات و تلاش های آنان است. بانک قرض الحسنه مهر ایران به منظور افزایش رفاه این قشر زحمت کش، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام کرده است که در طول 14 سال فعالیت بانک ،تعداد بسیار زیادی از این افراد از خدمات و تسهیلات این بانک بهره‌مند گشته اند.

تلاش برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی

با توجه به گستردگی استان خراسان رضوی و جمعیت بالای ساکن در آن، اشتغال زائی یکی از اساسی ترین نیازهای استان می باشد .بانک قرض الحسنه مهر ایران سعی کرده است وام‌های قرض‌الحسنه‌ای که به منظور تأمین مالی بنگاه‌های کوچک ارائه می‌کند، در راستای رونق کسب‌وکارهای داخلی و البته توسعه پایدار اقتصادی در سطح کلان باشد. برای دستیابی به این هدف ،تلاش بسیاری صورت پذیرفته تا با کمک خیرین و نهادهای حمایتی و از طریق هم افزائی ،با تامین اعتبار لازم،در جهت ایجاد مشاغل خرد و پایدار گام های محکمی برداشته شود و اثرات این اقدام خیرخواهانه در گوشه و کنار این استان پهناور به خوبی دیده می شود.

پرداخت تسهیلات خرید کالا و خدمات (کالا کارت)

بانک قرض الحسنه مهر ایران در چارچوب طرح کالاکارت، یک کارت اعتباری تا سقف 50 میلیون تومان به مشتریان خود پرداخت می‌کند که می‌توانند از پذیرنده‌های متنوعی کالاها و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. این کارت بدون نیاز به سپرده‌گذاری و با کارمزد بسیار پایینی ارائه می‌شود که می‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد و باعث شود قدری از دغدغه‌های مردم در این شرایط اقتصادی دشوار، کاهش یابد. خوشبختانه این طرح با استقبال روبرو شده و روز به روز بر تعداد فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک افزوده می‌شود، به‌طوری که تا کنون بیش از 350  کسب‌وکار در شهرستان های مختلف استان پذیرنده کالاکارت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شده‌اند که این موضوع می‌تواند قدرت انتخاب دریافت‌کنندگان کالاکارت را افزایش دهد. پرداخت بیش از 7500 فقره تسهیلات کالا کارت در استان نشان از همت بالای کارکنان این بانک برای برطرف کردن دغدغه های مردم و تولیدکنندگان دارد. اقدامی که موجب شده است بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان از دوران رکود عبور کرده و شاهد رشد فزاینده فروش محصولات آن ها از طریق این طرح باشیم و در سمت دیگر افراد بسیاری که توان سپرده گذاری در بانک را ندارند، از این خدمت بانک در تامین مایحتاج خود از جمله ارزاق عمومی،خدمات درمانی،لوازم منزل،خدمات مسافرتی، تهیه جهیزیه و… به بهترین شکل استفاده کنند.

آنچه گفته شد، خلاصه ای بود از همه آنچه بانک قرض الحسنه مهر ایران در راستای ماموریت خود و در جهت خدمت رسانی به مردم استان خراسان رضوی تا کنون انجام داده است.

در پایان باید گفت قرض الحسنه که در آیات و احادیث بسیار بر آن تاکید شده است، یک نسخه شفابخش و یک راهکار علمی و عملی برای حل مشکلات اقتصادی جامعه است .بانک قرض الحسنه مهر ایران با داشتن تجربه ای بسیار درخشان در حوزه بانکداری قرض الحسنه ثابت کرده است که با حرکت به سمت و سوی این شیوه از بانکداری می توان شمولیت مالی را به اقشار مختلف جامعه گسترش داد و با ارائه راهکارهایی موثر در کنار پرداخت تسهیلات قرض الحسنه، ضمن دستگیری از نیازمندان، چرخ اقتصاد جامعه را در مسیر صحیح آن به حرکت درآورد.

خرسندیم از اینکه با روی کار آمدن دولت انقلابی، حل مسائل مردم و عدالت‌محوری بیش از پیش در دستور کار مسئولان قرار گرفته است و ما نیز در بانک قرض الحسنه مهر ایران تلاش می‌کنیم تا با پرداخت گسترده تسهیلات قرض‌الحسنه به اقشار مختلف، دسترسی مردم به تسهیلات نظام بانکی عادلانه‌تر از گذشته شود.

امید آنکه در سایه الطاف پروردگار در این مسیر بتوانیم رضایت خداوند و مردم عزیز کشورمان را جلب نماییم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *