بازگشایی دو گره از صنایع مستقر در غرب مشهد

در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به ریاست استاندار با دو مصوبه کارگشا از صنایع و شهرکهای صنعتی مستقر در محور غرب مشهد همراه بود که گرهی چندین سال را از صنایع این محور و صنعتگران و واحدهای دانش بنیان گشود.

به گزارش ایرنا، توسعه شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوریهای برتر به میزان ۱۰۰ هکتار برای استقرار صنایع پاک و دانش بنیان یکی از مصوبات نودمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به ریاست استاندار خراسان رضوی بود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: موضوع توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک ماشین سازی و فناوریهای برتر در محور مشهد- چناران در اواخر سال ۱۳۹۱ به تصویب هیات وزیران رسیده و مطالعات و استعلام های آن در کارگروه های امور زیربنایی و کارگروه های ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام گرفته بود.

علی بهرامی زاده افزود: تاکنون نیز این موضوع سه مرتبه در کارگروه امور زیربنایی استان مطرح شده اما به نتیجه نهایی نرسیده بود، زیرا دغدغه هایی در خصوص آبخوانهای مستقر در محور غرب مشهد وجود داشت، در این راستا مطالعات لازم برای استقرار صنایع پاک و دانش بنیان در منطقه توسعه یافته شهرک ماشین سازی و فناوریهای برتر انجام گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: صورت جلسه کارگروه امور زیربنایی استان در خصوص توسعه شهرک صنعتی ماشین سازی فاقد امضای برخی از مدیران است، نظر معاونت هماهنگی امور اقتصادی برای این موضوع همواره مثبت بوده اما با نظر موافق معاونت عمرانی استانداری همراه نبوده است، زیرا برخی از دستگاه های اجرایی زیربنایی مانند آب منطقه ای و حفاظت محیط زیست موافق این موضوع نبودند.

مرتضی اشرفی افزود: طبق تاکید استاندار خراسان رضوی ظرف یک هفته کارگروه امور زیربنایی، نشست خود را برای موضوع توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی ماشین سازی برگزار خواهد کرد تا بتوان مصوبه لازم را از شورای برنامه ریزی و توسعه استان برای استقرار صنایع دانش بنیان در این شهرک گرفت.

رفع مشکل صنایع مستقر در محور غرب بعد از ۲۰ سال

با نظر موافق استاندار خراسان رضوی در نودمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، امروز  گره ۲۰ ساله از صنایع مستقر در محور غرب مشهد در خصوص صدور پایان کار صنعتی گشوده شد.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این نشست گفت: صدور پایان کار صنعتی در عرصه و عیان یکی از موضوعات و مشکلات اساسی بنگاه های اقتصادی محور غرب مشهد است که این اختلاف بین شهرداری و بنگاه های اقتصادی و دستگاه های اجرایی طی دو دهه گذشته وجود داشته و تاکنون در کارگروه های مختلف نیز مطرح شده است.

علی اکبر لبافی افزود: این مشکل که برای دو دهه گریبانگیر صنایع مستقر در این محور است، پیش‌تر در قالب یک مصوبه هشت بندی، چاره‌جویی شده بود اما در فرآیند کار، معطل اخذ مجوز کمیسیون ماده پنج مانده و عملیات اجرایی نیز به واسطه همین موضوع، متوقف شده بود.

وی اظهار داشت: با همت استاندار خراسان رضوی و اعلام نظر دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ مبنی بر عدم نیاز به مصوبه انفرادی برای هریک از واحدهای مستقر، موضوع در جلسه امروز  شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان حل و فصل و مسیر اجرای مصوبات پیشین هموار شد.

وی بیان کرد: خوشبختانه با همراهی دستگاه های اجرایی، گره نهایی از پرونده بیش از هزار واحد تولیدی و صنعتی مستقر در غرب مشهد گشوده شد و مسیر صدور پایان کار صنعتی برای عرصه و اعیان آنها هموار گردید، دستگاه قضایی استان، دبیرخانه و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین کارگروه زیربنایی و شورای برنامه ریزی استان در پیگیری این پرونده مهم، نقش آفرین بودند.

وی اضافه کرد: همچنین این مشکل با پیگیری های دبیرخانه و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی و مصوبات کارگروه زیربنایی و شورای برنامه ریزی و دستگاه قضایی استان بدون نیاز به وکلای متعدد برطرف شد که جا دارد از همه دست اندرکاران قدردانی کرد.

فرزاد بهشتی، جانشین معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان رضوی نیز در این نشست تاکید کرد: برای بخشی از صنایع که در داخل محدوده یا در داخل حریم هستند، لازم است عین هشت بندی که برای رفع مشکلات صنایع محور غرب در کارگروه امور زیربنایی مصوب شده است، در نشست استانی کمیسیون ماده ۵ نیز به تصویب برسد تا ملاک عمل برای واحدهایی باشد که در داخل حریم و محدوده مستقر هستند.

تصویب پیشنهادات برای تداوم مراودات تجاری بین ایران و ترکمنستان

در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی پیشنهادات دبیرخانه این شورا برای تداوم مراودات تجاری بین ایران و ترکمنستان پیرامون تفاهم نامه منعقده بین استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی با استانهای مرو و آخال ترکمنستان با عنایت به سفر مسوولان ارشد ترکمنستان به ایران در آینده نزدیک و اهمیت این سفر به تصویب رسید.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی این پیشنهادات را شامل ضرورت تبادل مستمر اطلاعات و آمار تجاری بین دو کشور و استانهای مورد نظر، تهیه و به روزرسانی فهرست نمایشگاه ها و رویدادهای بین المللی توسط دو کشور، برگزاری سالانه دو نشست برای تبادلات بیشتر، اطلاع رسانی مناقصات و ارایه پیشنهادها برای تهاتر کالا بین استانهای دو کشور، برقراری پرواز مستقیم، رفع مشکل ویزا و تردد بین تجار توسط اتاقهای بازرگانی برشمرد.

ایجاد دفتر اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در استانهای مرو و آخال، امکان انجام کشت فرا سرزمینی در ترکمنستان برای کشت حداقل سه محصول که در تمام سال وجود دارد، گردشگری سلامت و جذب گردشگران ترکمنستان و حذف ویزا به طور یک طرفه برای ترکمنستان، فعال سازی بازارچه های مرزی لطف آباد و درگز، راه اندازی بازارچه های مرزی بین دو کشور، ایجاد مرز تجاری، در نظر گرفتن ظرفیتهای اقتصادی خراسان جنوبی در تفاهم نامه با ترکمنستان، ضرورت تعیین تکلیف بدهی گازی ایران به ترکمنستان، تامین واگن امدادی از سوی ترکمنستان، شبانه‌روزی شدن خدمات گمرکی و تسهیل صدور روادید بین ایران و ترکمنستان از دیگر پیشنهاداتی بود که مورد موافقت استاندار خراسان رضوی قرار گرفت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *