آغاز اولین اکران فجر بدون ماسک!

«بیرو» دوربین را به درون مستطیل سبز آورد

نخستین نمایش فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر و نشست مطبوعاتی آن در حالی برگزار شد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در کمترین حد خود انجام شد و هنرمندان حاضر در نشست بدون ماسک روبروی اهالی رسانه _ در شرایطی که نگرانی از پیک جدید کرونا وجود دارد _ نشستند.
ساعت ۱۳ یازدهم بهمن ماه اولین فیلم جشنواره فجر به نام “بیرو” به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی به نمایش در آمد که برای سانس اول مختص اهالی رسانه و منتقد بود ولی مهمان‌های دیگری را هم می شد، پیدا کرد.
اگر چه تعدادی از صندلی‌های های مرکز همایش‌های برج میلاد کم شده بود، اما نشانه‌گذاری صندلی ها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی کافی نبود و به دلیل حضور جمعیت زیاد، تعدادی از صندلی‌های نشانه گذاری شده هم اشغال شدند. این در حالی است که افراد قابل توجهی هنگام تماشای فیلم ماسک نداشتند.
اما نکته مهم و نگران کننده‌تر در روزهای جولان امیکرون سالن کوچک نشست مطبوعاتی فیلم‌هاست که برای اولین فیلم با ازدحام عکاسان و خبرنگاران آن هم بدون رعایت فاصله گذاری برپا شد. سالن سعدی به عنوان محل برگزاری نشست‌های مطبوعاتی بدون تهویه مناسب پذیرای تمام کسانی است که فقط یک کارت نشان می دهند و برخلاف سال‌های قبل هیچ کدام از کارتهای حاضران برای ورود به سالن نشست کنترل نمی شود تا صرفا افراد مجاز (خبرنگاران) بتوانند به سالن بروند.
هنرمندان حاضر در نشست بدون ماسک کنار هم نشستند و به سوالات پاسخ دادند، در حالیکه به نظر می رسد با زدن ماسک کمی خیال مخاطبان و افراد حاضر در نشست راحت تر می شد.
تمام اینها در حالی است که خبرهایی درمیان اهالی رسانه شنیده می شود که بعضی از حاضران در مرکز همایش های برج میلاد در روزهای گذشته تست مثبت کرونا داشتند و همین موضوع حتی در حد شایعه به دلیل تحت کنترل نبودن اوضاع، نگرانی‌هایی هایی را ایجاد کرده است. نکته مهم دیگر این است که در همین شرایط کرونایی با توجه به فاصله کم زمان نمایش فیلم‌ها همانند گذشته صف ورود به سالن تشکیل می‌شود.
اما نشست پرسش و پاسخ فیلم “بیرو” با اجرای پدرام اکبری با حضور مرتضی علی عباس میرزایی (کارگردان)، مجید برزگر (تهیه‌کننده‌)، صحرا اسدالهی (بازیگر)، حسین بیرانوند (بازیگر)، سعید داخ (بازیگر)، پیام آزادی (آهنگساز)، مجید یزدانی (مدیر فیلمبرداری)، روزبه پیروز (طراح پروژه) و فرید ناظر فصیحی (مدیر جلوه‌های ویژه) برگزار شد.
مجید برزگر، تهیه‌کننده فیلم سینمایی “بیرو” تاکید دارد که فیلمش، فیلم مستقلی است و از فیلم دیگرش به نام “علت مرگ نامعلوم” که به جشنواره راه نیافت، نام برد.
عباس میرزایی، کارگردان فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: در این فیلم من آزادی عمل زیادی داشتم و فکر می‌کنم که شما با فیلمی مستقل طرف هستیم. در ابتدا من می خواستم درباره یک قهرمان دیگر فیلم بسازم. اما بعد از تحقیقات زیاد متوجه شدیم که زندگی علیرضا بیرانوند گزینه خوبی برای دراماتیزه شدن است و تصمیم گرفتیم درباره این موضوع فیلم بسازیم.
حسین بیرانوند، بازیگر نقش علیرضا بیرانوند درباره حضور در این فیلم، توضیح داد: ما با آقای علیرضا بیرانوند از یک ایل هستیم اما نسبت فامیلی نداریم. من در تیم محلی‌مان بازی می‌کردم و اضافه شدنم به این پروژه به این شکل بود که یکی از عوامل عکس مرا دیده بودند و از من خواستند که نقش آقای بیرواند را بازی کنم. الگوی من علیرضا بیرانوند بود و خیلی دلم می‌خواست او را ببینم. خداروشکر توانستم با کمک عوامل این نقش را بازی کنم.
روزبه پیروز، طراح پروژه فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: هدف ما به ترسیم کشیدن داستان امیدبخش علیرضا بیرانوند است که با عبور از تمامی سدها وموانع بر فرار قله موفقیت در حیطه فعالیت خود بایستد و در بزرگ‌ترین تورنمت‌های ورزشی شرکت کند. درواقع ما می‌خواستیم به جوانان بگوییم که با تلاش همه چیز امکان‌پذیر هستند.
میرزایی درخصوص حضور کوتاه علیرضا بیرواند در فیلم گفت: ظرفیت حضور او در این فیلم همین قدر بود. من این سکانس از حضور او را طراحی کردم که برایش یک خاطره باشد. حضور او می‌توانست به عوامل روحیه دهد.
کارگردان فیلم “بیرو” در پاسخ به این نقطه نظر که فیلمش مخاطب را به یاد کارتون فوتبالیست ها می انداخت، گفت: نسل من با کارتون فوتبالیست‌ها خاطره دارد. باید بگویم دوربین در مسابقات فوتبال همیشه بیرون زمین است اما هدف من این بود که دوربین را داخل زمین ببرم و با جزئیات بیشتری کار کنم.
صحرا اسداللهی، بازیگر فیلم “بیرو” که نقش مادر بیرانوند را بازی می کرد، گفت: من عاشق ایفای نقش مادر هستم و تلاش کردم پر تک تک‌پلان‌ها مادر بودن خود را باور کنم. باید بگویم سن من فاصله چندانی با مادر آقای بیرانوند ندارد چون ایشان در جوانی ازدواج کرده‌اند.
عباس میرزایی، کارگردان فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: ما قهرمانان ورزشی بسیاری به‌خصوص در نسل خود در حوزه‌های مختلف ورزشی داریم و اتفاقا می‌توان از ظرفیت چهره‌های کمتر شناخته شده نیز استفاده کرد چون ساختن فیلم ورزشی به معمای پروراندن قهرمان است
وی در بخشی از این نقش در پاسخ به برخی نقدها ادامه داد: من در ابتدای تیتراژ گفته‌ام که فیلم به روایت مرتضی علی عباس میرزایی است. خود بیراوند هم فیلم را دوست داشت و راضی بود که فیلم را به جشنواره بدهیم.
کارگردان فیلم “بیرو” در بخش پایانی گفت: باید بگویم که این سالن (برج میلاد) استانداردهای سالن سینما را ندارد و صدایی که شما در این سالن می‌شنوید تمام چیزی نیست که رخ می‌دهد و صدا در گوشه‌های مختلف سالن متفاوت است و شما در یک دره فیلم را می بینید.
مجید یزدانی، فرید ناصر فصیحی، لیلا نقدی‌پری، پیام آزادی، سعید داخ نیز از همکاری شان در این پروژه سخن گفتند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *