برجام در هفته‌ای که گذشت

از درخواست مهم ایران تا خواسته غربی‌ها

در ادامه دور هشتم رایزنی‌ها در وین با حضور هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) امروز (جمعه) نشست‌های کارشناسی در جریان است. در همین خصوص نشست کارگروه اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی اظهارنظرهای مرتبط با موقعیت برتر ایران در مذاکرات هسته‌ای را رد کرد و گفت: در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند، ما برجام را به طور کامل وارد خواهیم کرد.

وی افزود: همه گزینه‌های ما همیشه روی میز باقی می مانند، صرف نظر از اینکه چه چیزی در اینجا انتخاب می‌شود.

تعدادی از سناتورهای جمهوری خواه اخیراً در نامه ای به بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته‌اند که هر توافقی باید “برای ارزیابی” به کنگره ارائه شود و “احتمال جلوگیری از اجرای کنگره” است اما دولت بایدن تاکنون به این نامه پاسخی نداده است.

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه همچنین اعلام کرده‌اند که با لغو تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده علیه ایران مخالف هستند و گفته‌اند که این اقدام به تهران برای آنچه آن را فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خوانده‌اند، کمک می‌کند.

مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که مخالف توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بود، گفت که ایرانی‌ها «می‌دانند که رئیس‌جمهور بایدن برای رسیدن به توافق ناامید است». او به خبرگزاری فرانسه گفت: “بنابراین آنها دولت را برای گرفتن امتیاز تحت فشار قرار داده اند.” دوبوویتز که از بازگشت به “فشار حداکثری” حمایت می کند، گفت که دولت می خواهد “برنامه هسته ای ایران را دوباره در یک جعبه قرار دهد” تا آنها بتوانند روی اولویت های دیگر مانند چین تمرکز کنند. او گفت: “مشکل این است که جعبه در ندارد.”

داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات، طرفدار احیای این توافق است و استدلال می کند که “هیچ گزینه جایگزین مناسبی برای بازگرداندن سریع پایبندی به برجام وجود ندارد.”

کیمبال گفت: «واقعیت این است که بدون بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام، بیش از حد قابل قبول، ممکن و شاید حتی محتمل است که ایران برای تبدیل شدن به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای تلاش کند.»

در حال حاضر نیز نشست کارگروه سوم (ترتیبات اجرایی) با حضور کارشناسان مذکور در هتل کوبورگ در حال برگزاری است.

کارشناسان کشورمان ساعتی پیش برای شرکت در این نشست وارد هتل کوبورگ وین، محل برگزاری مذاکرات شدند. جلسات کارشناسی قرار است در قالب موضوعات مختلف، درکنار رایزنی‌های دیپلماتیک پیگیری شود.

دور هشتم گفت‌وگوها از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است. شرکت‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند.

دیروز علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران با نمایندگان اتحادیه اروپا، روسیه و سه کشور اروپایی به صورت جداگانه دیدار کرد. سپس نمایندگان گروه ۱+۴ و آمریکا در حالی که مذاکرات به مراحل حساس رسیده و دست یابی به توافق نهایی به تصمیمات سیاسی کاخ سفید گره خورده است، تشکیل جلسه دادند.

مذاکره کننده ارشد انگلیس نیز نتیجه گفت وگوی نسبتا طولانی سه کشور اروپایی با مذاکره کننده ارشد ایران را مفید و سازنده توصیف کرد. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل، رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

تاکید اتحادیه اروپا بر اجرای کامل برجام

هم زمان با برگزاری جلسات کارشناسی اعضای برجام در وین، نماینده اتحادیه اروپا تصریح کرد که هدف مشارکت کنندگان در گفت‌وگوها اطمینان از اجرای کامل توافق سال ۹۴ است.

جلسات کارشناسان گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از صبح امروز (جمعه) آغاز شده است. طرف‌ها نخست در چارچوب کارگروه اقدامات هسته‌ای تشکیل جلسه داده و بر اساس برنامه اعلام شده نشست سایر کارگروه‌ها نیز در حوزه رفع تحریم‌ها و ترتیبات اجرایی برگزار خواهد شد.

استفن کلمنت سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست جلسه کارگروه اقدامات هسته ای را برعهده داشت نوشت: با توجه به اهمیت زمان، رایزنی‌های فشرده ادامه دارد و هدف ما اطمینان از اجرای کامل همه جنبه‌های برجام است.

دیپلمات روس: کار فشرده در وین در جریان است

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، امروز (جمعه) از تداوم کار فشرده در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران خبر داد.

اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «کار فشرده روی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین در جریان است. هر سه کارگروه (لغو تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای، و اجرا و پیگیری) امروز برای رسیدگی به مسائل قابل ملاحظه باقی‌مانده نشست خواهند داشت».

روز چهارشنبه نیز پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» که از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا است، گزارش داد چین و روسیه در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، آمریکا را برای پذیرش مطالبات ایران تحت فشار قرار داده‌اند.

درخواست مهم ایران در مذاکرات وین

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون در روسیه اعلام کرد که تهران در احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواستار تضمینی است که تحریمی اعمال نشود.

جلالی روز جمعه در نشست مطبوعاتی در خبرگزاری روسیاسگودنیا در مسکو گفت: ایران در تلاش ها برای احیای برجام خواستار آن است که به ایران تضمین داده شود در صورت تغییر حکومت در آمریکا، تحریم های جدید در مورد تهران اعمال نمی شود.

وی افزود: ما به غرب می گوییم که تحریم هایی که وضع کرده اید سخت است و حقوق ملت ایران را نقض می کند و باید بطور کامل لغو شود.

سفیر ایران در روسیه تصریح کرد: اگر غربی ها در مذاکرات به سوی لغو تحریم ها حرکت کنند، مذاکرات وین ثمربخش و پرنتیجه خواهد بود.

جلالی با بیان اینکه، ایران از حق بین المللی خود برای توسعه انرژی هسته ای استفاده می کند، افزود: در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی برای سلاح هسته ای وجود ندارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران هم فتوا داده است که ایران هیچگاه سلاح هسته ای نمی سازد.

وی با تاکید بر لزوم لغو تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران؛ این تحریم ها را ظالمانه خواند و گفت اکنون توپ در زمین بازی غرب و آمریکا قرار دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: ما مناسب ترین راه را مذاکره می دانیم اما در عین حال نه مذاکره برای مذاکره بلکه به دنبال نتیجه هستیم.

او افزود: غرب می گوید ایران می تواند به سمت انرژی صلح آمیز حرکت کند اما در واقع تلاش آنها این است که ما را از این مسیر بازنگاه دارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *