نگاهی به تبلیغات لاکچری رسانه ملی؛

این تبلیغ مناسب این مردم نیست

مریم اصغری

باور کنید خسته شدیم از بس که گفتیم رویه صداوسیما باید عوض شود. البته حرف گزارش امروز اصلا درباره سریال‌های بعضا بی‌محتوا و تکراری و سانسور فیلم ها و… نیست. این بار صحبت از آگهی‌های بازرگانی است که با آنها رسانه ملی این روزها مرثیه فقر را در گوش مخاطبان بیشتر طنین انداز می‌کند. چراکه گویا دست اندرکاران این تبلیغات این روزها از دریچه دیگری به شهر می‌نگرند. هرچند شاید تلویزیونی‌ها از قیمت‌های بالا و بازار آشفته اقتصادی خبر ندارند و نمی‌دانند که این روزها قیمت اینترنت و میوه و گوشت و لبنیات و نان و حتی قیمت زندگی کردن آنقدر بیشتر شده است که دیگر کسی وقتی درب یخچال سایدبای‌ساید را هم باز کند، باز هم خبری از انواع نوشیدنی و کنسرو و میوه و دسرهای رنگارنگ نیست. در کمتر خانه آشپزخانه تا حد تبلیغات تلویزیونی مدرن و مجلل است که لوازمش چشم هر بیننده‌ای را کور کند. اصلا حتی کمتر خانه آنقدر که نشان می‌دهند درندشت و جادار است که مبل و پرده و فرش و تابلو در آن اینگونه بدرخشد. درست فهمیدید؛ دنیای تبلیغات تلویزیونی شباهتی با زندگی ما معمولی‌ها ندارد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» درست در همان صداو سیمایی که کارشناس یک برنامه مردم را دعوت به قناعت می‌کند و به مردم می‌گوید: «میوه نخورید؛ برنج خالی بخورید! به جای اینکه هر هفته میوه بخورید ماهی یکبار میوه بخرید!» این روزها آگهی‌های پررنگ و لعاب و زرق و برقِ دکور و لباس‌های آن‌چنانی در تبلیغات آن آنقدر به وضوح رخ نمایی می‌کند که گویا متولیان نمی‌دانند که مردم نه تنها توان خرید لوازم جانبی زندگی را ندارند،که حتی میوه‌هایی مثل موز و انبه هم از سبد خرید خانواده‌های ایرانی حذف شده است.

پناه بردن به آگهی‌های بازرگانی

اینکه صدا و سیما به عنوان رسانه ملی با واقعیات جامعه همراه نیست موضوعی است که نه تنها مردم که ظاهرا مسئولین امر را نیز به به واکنش واداشته است. در این خصوص چند روز قبل رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه اختتامیه دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» درباره آگهی‌های بازرگانی و سرانجام تولیدات مشارکتی تلویزیون گفت: آن چیزی که مهم است این است که تولیدات ما در تلویزیون مبتنی بر فلسفه وجودی و مأموریت رسانه ملی تعریف شده باشد. نه بر اساس علایق و سلایق اسپانسرها و حامیان برنامه‌ها. آنها می‌توانند بر اساس سیاست‌ها و اولویت‌های رسانه ملی قرار بگیرند اما مشکل ما در جایی است که بین خواست و منویات اسپانسر با سیاست‌های کلان رسانه تعارض وجود داشته باشد.

پیمان جبلی افزود: در حال حاضر یکی از مصادیق این موضوع را در برخی از ژانرهای تبلیغات بازرگانی می‌بینیم. منافع تولید، صنعت و آگهی دهندگان اقتضا می‌کند که سبک خاصی از زندگی را به نمایش بگذارند، اما این فلسفه وجودی رسانه ملی نیست که این سبک خاص از زندگی را ترویج کند. لذا کار پیچیده و سنگینی است که هم ابعاد فرهنگی و هم بودجه‌ای و مالی دارد. ما در شرایطی هستیم که قادر به تأمین نیازهای حداقلی صداوسیما چه در حوزه تأمین حقوق کارکنان و نیازهای تولید محتوا و نمایشی نیستیم، بنابراین پناه بردن به آگهی‌های بازرگانی متأسفانه یکی از راه‌حل های اجتناب‌ناپذیر است.

طیفِ وفادار به آنتن صدا و سیما، اقشار زیر متوسط

یک جامعه شناس فرهنگی در خصوص تاثیرات تبلیغات لاکچری در رسانه ملی بر عموم مردم جامعه در گفتگو با «صبح امروز» مطرح می‌کند: اولین دغدغه رسانه ملی کسب درآمد است و در این راستا بدون اینکه به این بیندیشد که آگهی های بازرگانی اینچنینی چه تاثیری بر جامعه دارد، آنها را پخش می‌کند.

دکتر وضیعی ادامه می‌دهد: البته شاید یکی دیگر از دغدغه مسئولین امر را نیز باید بر این موضوع بدانیم که آنها می‌خواهند از طریق اینگونه تبلیغات و حتی محتوای سریال‌های لاکچری به دیگران به ویژه خارجی‌ها نشان دهد که ایرانی‌ها وضعیت خوبی دارند و آنگونه که شما می‌گویید نیست.

وی با اشاره به اینکه « همه مخاطبین تلویزیون متموّل و حتی از اقشار متوسط جامعه هم نیستند» میگوید: مسئولین حوزه تبلیغات رسانه ملی شاید این روز‌ها فراموش کرده‌اند که طیفِ وفادار به آنتن صدا و سیمای جمهوری اسلامی از میان اقشار متوسط و زیر متوسطِ جامعه‌اند تا عمده متمولین جامعه که توجه‌شان بیشتر به مدیوم‌های دیگر است.

ترویج مصرف گرایی و تجمل گرایی

این جامعه شناس فرهنگی تاکید می‌کند: تبلیغات تلویزیون مصرف گرایی و تجمل گرایی را به شدت ترویج می‌دهند، درمقابل نیز لذت های زندگی ساده را از مردم می گیرد و رسیدن به زندگی لاکچری را تبدیل به آرزوی مردم می کند؛ که بدون تردید خود این موضوع نیازمند آسیب شناسی است. به طور نمونه افزایش ارتشا و کار چاق کنی در ادارات و نهادها یکی از تبعات همین الگوسازی هایی است که صدا وسیما سالهاست انجام می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: هر رفتارِ تلویزیون چه در عرصه برنامه‌سازی و سریال‌سازی و چه تبلیغِ کالا‌های لوکس، خارجی و لاکچری به‌مثابه الگوسازی و فرهنگسازی است و با این نوع رفتار، خیلی زود سبک زندگی جامعه‌مان، به سمت غرب‌گرایی می‌رود.

وی با اشاره به اینکه «آگهی‌های بازرگانی هرچه به زندگی عموم جامعه نزدیک تر باشد، اثرگذاری بیشتری دارد» می‌گوید: بدون شک نشان دادن خانواده‌ای متحد و با محبت که دغدغه حل مشکلات یکدیگر را دارند، بسیار با فرهنگ ما همخوانی بیشتری دارد و اثرگذارتر از محتوای شعاری تبلیغی است که به زور تجملات سعی در معرفی یک کالا دارد. اما اکنون سایه بلندِ اقتصاد، گویای این است که کمتر کسی پیدا می‌شود که در تلویزیون دغدغه فرهنگ داشته باشد.

آثار مخرب تبلیغات تلویزیونی بر خردسالان و کودکان

وضیعی عنوان می‌کند: یکی از آثار مخرب جدی تبلیغات تلویزیونی بر روی مخاطبان خردسال و کودکان می‌باشد. خانواده‌ای که با فرزندانش جلویِ تلویزیون می‌نشینند تا برنامه و سریالی را صرفاً برای سرگرمی و استفاده از مفاهیم فرهنگی، تماشا کنند، اما به‌یک‌باره با میز صبحانه و نهار لاکچری مواجه می‌شوند که توان تهیه آن را ندارند، در دراز مدت بر روحیه کودک اثر خواهد گذاشت. چرا که فهم دنیای کودکان به اندازه خودشان است. همچنین انواع تبلیغات مصرفی خوش رنگ و لعاب و اغوا کننده به خصوص خوراکی‌های با ارزش غذایی پایین می‌تواند تاثیرات منفی بر روی سلامت کودکان بر جای گذارد.

این جامعه‌شناس در پایان‌بندی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه «حاکمیت سرمایه‌داری فعلی در صداوسیمابه مثابه «نئولیبرالیسم» غربی است» بیان می‌کند: این نوع نگاه به جامعه‌ای می‌پردازد که مصرف گرا و خریدار و به عبارتی پول خرج کن است و بدون تردید با اهدافی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای ایجاد رسانه‌ای انقلابی به عنوان «صداوسیما» در نظر گرفته شده بود، کاملاً در تعارض است.

آگاهی دادن به مصرف کننده

یک کارشناس تبلیغات نیز در گفتگو با «صبح امروز» با بیان اینکه «در تمام دنیا آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی یکی از جذاب‌ترین مدل‌های تبلیغاتی برای محصولات و برندهاست» تصریح می‌کند: پای تبلیغات تلویزیونی از اواسط دهه 80 به تلویزیون باز شد و معضل خانه‌ها و تصاویری که هیچ سنخیتی با زندگی عادی مردم کشور ندارد هم به مرور به این عرصه باز شد.

پناهی مطرح می‌کند: مهمترین کارکرد تبلیغات، آگاهی دادن به مصرف کننده و تسهیل رقابت بین شرکت ها و تولیدکنندگان در جهت بهبود کیفیت تولیدات و البته کنترل قیمتها است. در این میان تامین بخشی از هزینه رسانه جمعی در کنار تولید اشتغال نیز از رویکردهای تبلیغات است. اما موضوع این است که وقتی در این فرآیند زیاده‌روی، اغراق و انحصاری اتفاق می‌افتد، به ضد آن تبدیل می‌شود و این کارکرد‌ها را از دست می‌دهد. در حال حاضر نیز مسئولین ذی‌ربط همه‌چیز را در اختیار گروه‌هایی قرار داده‌اند که فقط به پول و تجارت می‌اندیشند.

وی ادامه می‌دهد: مشکلات بودجه‌ای صداوسیما و کسب درآمد از محل تبلیغات بازرگانی و حضورِ اسپانسرها باید به شکلی که با فرهنگ ما همخوانی داشته باشد، اتفاق افتد و نباید تلویزیون به بنگاه سرمایه‌داری و سوءاستفاده‌گران تبدیل شود. در این میان شاید مسبب اصلی گسترش لاکچری‌بازی، فضای غیرقابل کنترل برخی صاحبان کالا و مؤسسات تبلیغاتی باشد که فقط به کسب درآمد و میزان سود خودشان می‌اندیشند.

این کارشناس تبلیغات می افزاید: تعداد شرکتهای فعال در زمینه تبلیغات بازرگانی تلویزیونی در کشور حدود 10 شرکت است که هر سناریویی که صاحب محصول بخواهد می‌سازند. در این تجارت آنها حتی برای راضی نگه داشتن یک سرمایه دار کپی نعل به نعل آگهی‌های خارجی را انجام می‌دهند، غافل از اینکه این تبلیغات مناسب فضای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور ما نیست.

خانه‌های لوکس، لباس های فاخر و گران قیمت، لوازم و وسایل خانگی به شدت تجملاتی

پناهی با بیان اینکه «نوع ساخت تبلیغات در سال‌های اخیر به گونه‌ای شده که کمتر خانواده‌ای می‌تواند با آن ارتباط برقرار کرده و احساس آشنایی و قرابت کند» می‌گوید: خانه‌های لوکس، لباس های فاخر و گران قیمت، لوازم و وسایل خانگی به شدت تجملاتی و… شرایط را بغرنج کرده و منجر به آزارِ مخاطب می‌شود و در این حالت این آگهی برای مخاطب دیگر نه تنها تبلیغ نیست که یک ضدتبلیغ واقعی است.

وی با اشاره به اینکه « فقدان نظارت بر محتوای آگهی‌ها به جایی رسیده که سرمایه‌داران و تاجران برای تلویزیون تصمیم‌گیری می‌کنند» تصریح می‌کند: صداوسیما در شرایط فعلی باید نگاه صرف تجاری را کنار گذاشته و پیش شرط برای نمایش آگهی بازرگانی داشته باشد. تنها با این رویه است که میتوان جلوی رشد قارچ گونه این نوع تبلیغات را گرفت و فضا را التیام بخشید و نمک بر زخم مردم نپاشید!

رویه رسانه ملی را تغییر دهید

در پایان گزارش بد نیست از متولیان امر و در راس آنها رئیس سازمان صدا و سیما یک درخواست داشته باشیم. آقای جبلی خواهش می‌کنیم رویه رسانه ملی را تغییر دهید و اگر می خواهید تبلیغات بازرگانی انجام دهید حداقل محصولات گران قیمت را تبلیغ نکنید و در این شرایط نامساعد و نامناسب اقتصادی زندگی لاکچری را ترویج ندهید. باور کنید قشری از جامعه نان هم برای خوردن ندارند!

image_print
36 پاسخ
  1. Zemits machine
    Zemits machine گفته:

    I was curious if you ever thought of changing the layout of your website? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or two images. Maybe you could space it out better?

    پاسخ
  2. situs bokep
    situs bokep گفته:

    In this awesome design of things you actually get a B+ just for effort and hard work. Where you lost everybody ended up being in all the specifics. You know, people say, details make or break the argument.. And it could not be more correct at this point. Having said that, permit me reveal to you just what exactly did do the job. Your text is actually extremely engaging which is possibly the reason why I am taking an effort in order to opine. I do not make it a regular habit of doing that. 2nd, while I can certainly see a jumps in logic you come up with, I am not necessarily confident of just how you seem to unite the details which in turn produce the actual conclusion. For now I will, no doubt subscribe to your issue but trust in the future you actually connect your facts much better.

    پاسخ
  3. kontol kuda
    kontol kuda گفته:

    I have been exploring for a bit for any high-quality articles or blog posts on this sort of space . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this website. Reading this information So i?m glad to show that I’ve a very good uncanny feeling I found out just what I needed. I so much unquestionably will make certain to do not overlook this website and provides it a look on a relentless basis.

    پاسخ
  4. link bokep
    link bokep گفته:

    Thanks for your recommendations on this blog. Just one thing I would wish to say is that often purchasing electronic devices items through the Internet is not new. The fact is, in the past few years alone, the marketplace for online electronic devices has grown considerably. Today, you will discover practically any specific electronic gizmo and tools on the Internet, which include cameras and also camcorders to computer components and video games consoles.

    پاسخ
  5. lucky block crypto casino
    lucky block crypto casino گفته:

    Undeniably believe that that you stated. Your favourite reason seemed to be at the internet the simplest factor to bear in mind of. I say to you, I definitely get annoyed while other folks consider worries that they just do not recognise about. You managed to hit the nail upon the top as smartly as defined out the entire thing without having side-effects , other folks can take a signal. Will probably be back to get more. Thank you

    پاسخ
  6. berlin medyum
    berlin medyum گفته:

    Almanya medyum haluk hoca sizlere 40 yıldır medyumluk hizmeti veriyor, Medyum haluk hocamızın hazırladığı çalışmalar ise berlin medyum papaz büyüsü, Konularında en iyi sonuç ve kısa sürede yüzde yüz için bizleri tercih ediniz. İletişim: +49 157 59456087

    پاسخ
  7. bokep jepang
    bokep jepang گفته:

    One more issue is really that video gaming became one of the all-time most significant forms of fun for people of nearly every age. Kids have fun with video games, and adults do, too. The actual XBox 360 is amongst the favorite gaming systems for folks who love to have a huge variety of video games available to them, as well as who like to play live with other individuals all over the world. Thanks for sharing your opinions.

    پاسخ
  8. situs bokep
    situs bokep گفته:

    Wonderful goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just extremely excellent. I actually like what you have acquired here, really like what you are saying and the way in which you say it. You make it entertaining and you still care for to keep it smart. I cant wait to read much more from you. This is actually a great site.

    پاسخ
  9. radiologists advertising using ott tv ads
    radiologists advertising using ott tv ads گفته:

    Thanks for sharing your ideas on this blog. Likewise, a fantasy regarding the finance institutions intentions whenever talking about foreclosed is that the traditional bank will not getreceive my payments. There is a fair bit of time that this bank requires payments here and there. If you are also deep in the hole, they may commonly desire that you pay the payment fully. However, i am not saying that they will not take any sort of installments at all. In case you and the bank can have the ability to work anything out, this foreclosure procedure may halt. However, should you continue to pass up payments underneath the new plan, the foreclosure process can pick up exactly where it left off.

    پاسخ
  10. https://resources.savvas.com/?products=MAWARTOTO
    https://resources.savvas.com/?products=MAWARTOTO گفته:

    I have seen many useful things on your internet site about computers. However, I’ve got the judgment that laptops are still less than powerful enough to be a good choice if you usually do things that require many power, such as video croping and editing. But for internet surfing, microsoft word processing, and many other popular computer work they are just fine, provided you never mind the little screen size. Thanks for sharing your notions.

    پاسخ
  11. click
    click گفته:

    Hello! I’ve been reading your blog for some time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Austin Texas! Just wanted to mention keep up the fantastic work!

    پاسخ
  12. kontol kuda
    kontol kuda گفته:

    Aw, this was a very nice post. In thought I would like to put in writing like this moreover ? taking time and precise effort to make a very good article? however what can I say? I procrastinate alot and not at all seem to get one thing done.

    پاسخ
  13. bokep indo
    bokep indo گفته:

    Howdy just wanted to give you a quick heads up. The text in your post seem to be running off the screen in Chrome. I’m not sure if this is a format issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The design look great though! Hope you get the issue solved soon. Cheers

    پاسخ
  14. situs bokep
    situs bokep گفته:

    Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and everything. Nevertheless think about if you added some great visuals or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and video clips, this blog could definitely be one of the greatest in its niche. Great blog!

    پاسخ
  15. situs porno
    situs porno گفته:

    Hello there! I could have sworn I’ve been to this blog before but after reading through some of the post I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m definitely happy I found it and I’ll be bookmarking and checking back frequently!

    پاسخ
  16. Get Backlink Like This
    Get Backlink Like This گفته:

    There are definitely numerous details like that to take into consideration. That is a nice level to deliver up. I provide the ideas above as general inspiration however clearly there are questions like the one you convey up the place a very powerful thing will likely be working in sincere good faith. I don?t know if greatest practices have emerged round issues like that, however I am positive that your job is clearly identified as a fair game. Both girls and boys really feel the impression of only a second?s pleasure, for the remainder of their lives.

    پاسخ
  17. Get Backlink Like This
    Get Backlink Like This گفته:

    I would also like to add if you do not currently have an insurance policy or you do not remain in any group insurance, chances are you’ll well gain from seeking the help of a health broker. Self-employed or people who have medical conditions typically seek the help of any health insurance brokerage service. Thanks for your text.

    پاسخ
  18. 먹튀신고
    먹튀신고 گفته:

    Hello just wanted to give you a quick heads up. The words in your article seem to be running off the screen in Chrome. I’m not sure if this is a format issue or something to do with browser compatibility but I figured I’d post to let you know. The design and style look great though! Hope you get the issue fixed soon. Many thanks

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *