بررسی جزئیات لایحه بودجه از دیدگاه رئیس سازمان برنامه و بودجه؛

از یارانه 120 هزار تومانی تا واگذاری نفت به نیرو های مسلح

سرویس اقتصاد

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد با توجه به ساماندهی بودجه دستگاه‌های مشابه در یک دستگاه مادر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، مقایسه بودجه این دستگاه‌ها با ردیف مشابه در سال‌های قبل نادرست است.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» روزگذشته، طبق رسم هر ساله، یک روز پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس، رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه برخی مدیران به تشریح ابعاد بودجه پرداختند.

ظرفیت استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی سال جاری تمام شده است

در این خصوص مسعود میرکاظمی با تاکید بر اینکه «جهت گیری بودجه ۱۴۰۱ رفتن به سمت پاسخگویی است» گفت: دولت برای سال جاری هشت میلیارد دلار ظرفیت استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته است و این تمام شده و برای نیمه دوم سال امکان استفاده نداشته است ولی به هر ترتیب برای اینکه به مردم فشاری وارد نشود تاکنون ادامه دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اگر بخواهیم اقتصاد یک کشور را بهم بریزیم کافی است که یک نامعادله به آن اضافه کرد گفت: ارز ۴۲۰۰ یک نامعادله بود که باید در مورد آن تصمیم گرفت بر این اساس در حال حاضر هم ابعاد آن تا پایان سال در حال بررسی است و برای سال بعد شفاف خواهد شد.

دلیلی ندارد ارز در بازار بریزیم و دلالان سواستفاده کنند

وی همچنین با تاکید بر اینکه «تورم و افزایش قیمت کالا بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ را رد نمی کنیم» مطرح کرد: به هر صورت این افزایش قیمت با توجه به انتظارات تورمی طبیعی است ولی باید توجه داشت که در حال حاضر هم برخی کالایی که مستقیم یا غیر مستقیم از ارز ۴۲۰۰ استفاده می کنند مطابق با نرخ ترجیحی نیست و دلیلی ندارد ارز در بازار بریزیم و دلالان و واسطه ها از آن سواستفاده کنند.

یارانه 90 تا 120 هزار تومانی

میرکاظمی با اشاره به رقم اختصاص یافته برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار داشت: به طور متوسط برای هر نفر ۹۰ هزار تومان یارانه در نظر گرفته شده که ممکن است برای برخی دهک‌های پایین درآمدی این رقم به ۱۲۰ هزار تومان در ماه نیز برسد.

وی همچنین گفت که پرداخت یارانه نقدی و معیشتی هم در سال بعد ادامه دارد ولی به گونه‌ای که یارانه پردرآمدها حذف و به سمت کم درآمدها حرکت و افزایش پیدا کند.

عوارض خروج از کشور پنج میلیون تومان نیست!

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به میزان عوارض خروج از کشور و افزایش چندبرابری آن توضیح داد: در دولت در مورد چگونگی تعیین عوارض بحث‌های مختلفی شده که البته با عدد پنج میلیون تومانی ذکر شده در برخی از رسانه‌ها فاصله زیادی دارد اما هیچ کدام هنوز بررسی نهایی و تأیید نشده است.

ظرفیت مالیاتی ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی

میرکاظمی در رابطه با افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی و فشاری که به مالیات دهندگان اعمال می شود، توضیح داد: ظرفیت مالیاتی کشور با توجه به فرارهای مالیاتی زیادی که وجود دارد بسیار بیش از این است. این در حالیست که برای سال جاری بیش ۲۲۰ هزار میلیارد می تواند محقق شود. از سوی دیگر برخی محاسبات نشان می دهد که ظرفیت مالیات بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار میلیارد تومان نسبت به تولید ناخالص ملی است.

تکرار واگذاری نفت به نیروهای مسلح

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد وضعیت فروش نفت در سال آینده مطرح کرد: پیش‌بینی خوشبینانه‌ای نداشته‌ایم بطوریکه در حال حاضر قیمت جهانی هر بشکه نفت بیش از ۶۰ دلار است و بالاتر از آن هم پیش بینی می‌شود اما ما پایین تر در نظر گرفته‌ایم و یا برای صادرات نفت ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز مطرح بود که باز هم آن را فقط ۱.۲ میلیون در نظر گرفته‌ایم که حتی از میزان واقعی نیز می‌تواند پایین‌تر باشد تا ریسک کسری بودجه را به حداقل برسانیم.

وی در مورد فروش نفت به نیروهای مسلح نیز خاطرنشان کرد: در این رابطه ما برای تقویت بنیه دفاعی ارقام ریالی در بودجه برای آنها افزایش چندانی نداشته، اما نفت واگذار می‌شود که در سال‌های گذشته هم وجود داشته و اکنون تکرار شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *