کسب عنوان برتر شهرداری مشهد در ششمین کنفرانس بین المللی و سومین جایزه ملی انرژی‌‌های تجدیدپذیر ایران

شهرداری مشهدمقدس در ششمین کنفرانس بین‌المللی و سومین جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در بین تمامی دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، رتبه برتر را کسب کرد.

 

اهمیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کلانشهرهای کشور به ویژه مشهد مقدس، موضوعی قابل توجه است که از مدتی قبل مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و حالا با اقدامات انجام شده، شهرداری مشهد را به نهادی پیشران در امر تولید انرژی های تجدیدپذیر، نه تنها در میان سایر سازمان های این شهر بلکه در تمام کشور بدل کرده است.

بحث استفاده از انرژی‌ های نو و احداث نیروگاه‌‌های خورشیدی برای تولید برق یک اقدامی نو بوده که شهرداری مشهد توانسته است با دانش و تخصص ویژه‌‌ای که در این زمینه دارد، پا در عرصه احداث این نیروگاه‌ها بگذارد و قطعا تجارب این نیروگاه‌‌ها می‌‌تواند در اختیار سایر دستگاه ‌ها قرار گیرد.

 

برای تهیه این نیروگاه‌‌های خورشیدی حدود 6.5 میلیارد تومان هزینه صرف شده است و در حال حاضر برخی از ساختمان های شهرداری مشهد مجهز به نیروگاه‌های خورشیدی هستند و از جمله این ساختمان‌ها می‌توان به شهرداری مناطق یک، دو، چهار، پنج و ده با ظرفیت 15 مگاوات ساعت، شهرداری مناطق 3 و 7 با ظرفیت 30 مگاوات ساعت، تالار شهر و پایانه مسافر بری امام رضا (ع) با ظرفیت 50 مگاوات ساعت، بوستان ترافیک با ظرفیت 20 مگاوات ساعت اشاره کرد.

 

ششمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی و سومین جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، ۲۹ و ۳۰ آبان‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا‌و‌‌سیما برگزار شد که برترین‌های کشوری این حوزه، در 8 بخش‌ توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر معرفی شدند و شهرداری مشهد در بخش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در بین تمامی دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی (تامین 20 درصد برق مصرفی ساختمان‌ها) مقام اول را از آن خود کرد.

 

جایزه ملی انرژی‌‌های تجدیدپذیر با هدف ایجاد بستری مناسب برای معرفی الگوهای برتر در زنجیره توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور طراحی شده است که با حمایت وزارت نیرو، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به برترین‌های این حوزه اعطا می‌شود.

 

این دوره از کنفرانس با حضور مدیران و مسئولان دولتی، از جمله معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، معاون وزیر نیرو، مدیرعامل ساتبا، برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و همچنین میهمانان خارجی از سازمان های بین‌المللی ذیربط از جمله دبیرکل سازمان بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، فعالان بخش خصوصی مرتبط با این حوزه، دانشگاهیان و متخصصان مراکز تحقیقاتی برگزار شد.

سیدکمال الدین شاهچراغی، مدیرکل پشتیبانی و نایب‌ رئیس کمیسیون بهینه ‌سازی مصرف انرژی شهرداری که به‌ عنوان نماینده مدیریت شهری مشهد در این کنفرانس شرکت و جایزه این جشنواره را دریافت کرده است، در این زمینه اظهار کرد: با توجه به تصویب نامه هیئت‌‌وزیران که در آن وزارتخانه‌ها، مؤسـسات و شرکت‌های دولتـی و نهادهای عمومی غیردولتی، به تامین 20 درصد برق مصرفی ساختمان‌‌های خود از انرژی‌‌های تجدیدپذیر الزام شده‌اند و همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب شهر مشهد که منجر به بهره‌مندی از سطح مطلوبی از انرژی خورشیدی به عنوان یکی از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود، توسعه استفاده از این انرژی مورد توجه شهرداری مشهد واقع شد و 21 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 555 کیلووات و تولید انرژی سالیانه 888 مگاوات ساعت احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

وی افزود: نکته بسیار مهمی که در احداث این نیروگاه‌ها در نظر گرفته شده، استفاده از حداکثر توان تولید ایرانی از جمله اینورترها و پنل‌های خورشیدی ساخت داخل بوده که احداث این پروژه را نسبت به سایر پروژه های مشابه کاملا متمایز می‌کند.

 

گفتنی است، شهرداری مشهد در تابستان سال جاری نیز موفق به اخذ جایزه ملی مدیریت انرژی گردید و با شرکت در این کنفرانس بین‌المللی و دریافت جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر، توانست جایگاه ویژه‌‌ای در حوزه انرژی در کشور کسب نماید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *