گفتگو با عوامل مشهدی«گشت 3»، به بهانه اکران پرفروش در 3شب؛

موفقیت تنها به فروش فیلم بازنمی‌گردد

مریم اصغری

فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۳» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید سهیلی سومین قسمت از سری پرطرفدار گشت ارشاد است که قرار بود از پنجم آبان ماه همزمان با «قهرمان» اصغر فرهادی اکران شود، اما در شروع دوران کاری جدید مدیریت سینما با حاشیه‌هایی روبرو شد که با وجود داشتن پروانه نمایش در زمان مقرر روی پرده نرفت. فیلم در نهایت سرانجام در 26 ماه جاری اکران خود را در سراسر کشور و همزمان در مشهد آغاز کرد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» سری اول و دوم این فیلم که در ابتدا و میانه دهه 90 به روی پرده رفت، هرکدام جزو آثار رکوردشکن سینمای ایران بودند. در این خصوص باید اشاره‌ای داشته باشیم که گشت ارشاد 1 در سال 90 فروش بیش از یک میلیاردی و گشت ارشاد2 در سال 95 فروش 20 میلیارد تومانی را برای خود ثبت کرد.

سری جدید این فیلم کمدی، با پخش شایسته فیلم در اولین روز نمایش و بعد از حواشی اکران نشدن چند هفته‌ای، شروع خوبی در گیشه داشت؛ چراکه در روز اول بیش از نیم میلیارد فروخت و در شب بعد فروش قریب به 2میلیاردی را تجربه کرد؛ حالا باید دید که آیا سومین سری این فیلم که به نوعی کلمه «ارشاد» هم از آن حذف شده، در دوران کرونا می‌تواند مخاطب جذب کند یا خیر؟

در این خصوص به سراغ نویسنده «گشت3» می‌رویم. حسام سامری‌زاده فیلم نامه نویس جوانی است که بارها در جشنواره‌های کشوری و استانی رتبه کسب کرده است. وی در مشهد متولد شد، اما حدود 3 سالی می‌شود که به تهران عزیمت کرده است. او که این روزها نامش با گشت ارشاد 3 بر سر در سینماها و گیشه‌های اینترنتی رخ نمایی می‌کند، فارغ التحصیل مهندسی گاز است و یک فرزند دارد. ورود این نویسنده جوان به عرصه هنر با تئاتر شکل گرفت و پس از آن به فیلم نامه نویسی و دستیار کارگردانی روی آورد. سامری زاده اما بیشتر خود را یک فیلم نامه نویس می‌داند و معتقد است که گویا برای این حرفه پا به عرصه گذاشته، اما هنوز مسیر طول و درازی را در پیش دارد و باید سال‌ها تجربه کند و آزمون و خطا را از سر بگذراند. این اولین همکاری این نویسنده با سعید سهیلی است و در سری‌های قبل این فیلم، بخش عمده فیلم نامه توسط خود سهیلی نوشته می‌شد اما در گشت 3 ، فیلمنامه تنها بر دوش سامری زاده گذاشته شده است.

سامری‌زاده: با نگاهی به شرایط کرونایی فعلی جامعه و وضعیت اکران‌ها، پیش فروش شدن بیلت‌ها قبل از هر سانس، نشان از استقبال مخاطبین است و می‌توان به موفقیت فیلم در گیشه امیدوار بود.

استقبال مردم از فیلم، تعیین کننده موفقیت است

حسام سامری زاده در ابتدا در پاسخ به این پرسش که فیلم گشت 3 را چقدر موفق ارزیابی می‌کند، می‌گوید: اگر موفقیت از نظر شما، فروش یک فیلم در گیشه باشد، باید بگویم که هچ نظری ندارم و استقبال مردم از فیلم تعیین کننده این موفقیت است. اما با نگاهی به شرایط کرونایی فعلی جامعه و وضعیت اکران‌ها، پیش فروش شدن بیلت‌ها قبل از هر سانس، نشان از استقبال مخاطبین است و می‌توان به موفقیت فیلم در گیشه امیدوار بود.

وی تاکید می‌کند: تعبیر بنده از موفقیت تنها به فروش یک فیلم باز نمی‌گردد و مانایی و ماندگاری یک فیلم در اذهان، درکنار بازخورد خوب از مخاطبان هرچند اندک اما خاص، می‌تواند مبنای موفقیت یک اثر باشد.

با هیچ چالش و گرفتاری مواجه نشدیم

سامری زاده کار کردن با سعید سهیلی را بیش از اندازه لذت بخش توصیف می‌کند و میگوید: در حین نوشتن فیلمنامه از تجربیات ایشان به کرات استفاده کردم و همواره همانند یک استاد در کنار ما بود و صبورانه چالش‌ها را با یکدیگر پیش می‌بردیم، به طوری که خط فکری من به گونه‌ای جدید رشد پیدا کرد. آقای سهیلی همانند یک پدر و استاد در تمام مراحل نوشتن فیلم‌نامه من را راهنمایی کردند و آموزه‌های ارزشمندشان را در اختیارم قرار دادند و از سعید سهیلی بی‌نهایت ممنونم که اجازه این همکاری را داد.

این فیلمنامه نویس با اشاره به اینکه فیلمبرداری کار بدون هیچ چالش و سختی به انجام رسید، بیان می‌کند: فیلم در شرایط بسیار مطلوبی ساخته شد و اصلا با هیچ چالش و گرفتاری مواجه نشدیم. در تمام مراحل، اعضای تیم بسیار همدل با یکدیگر بودند و مدیریت خوب آقای سهیلی همه چالش‌ها را برطرف می‌کرد.

گیشه سینماها از رونق افتاده بود

وی می‌گوید: سینماها در دوران کرونا با چالش‌های گسترده‌ای مواجه شدند و بعضا به تعطیلی رسیده و یا تعدیل نیروی انسانی زیادی داشتند. در ماه‌های گذشته گیشه سینماها از رونق افتاده بود و وقتی شخصی مثل سعید سهیلی با فیلمی مثل گشت ارشاد 3 به عنوان یکی از فیلم‌های برند کمدی، پا به این عرصه می‌گذارد، در واقع نوعی از خودگذشتگی و ریسک است.

نویسنده فیلمنامه «گشت ارشاد3» ادامه می‌دهد: هرچند تا پیش از این نیز این اتفاق افتاده بود اما افرادی مثل سعید سهیلی و اصغر فرهادی با اکران فیلم‌های خود در شرایط کرونایی می‌توانند سینمای ایران را به روزهای پرفروشش نزدیک کنند و موجب رونق دوباره سالن‌های سینما شوند.

باید آزمون و خطا را از سر بگذرانم

سامری زاده به تاکید بر اینکه امیدوار است بتواند باز هم با این کارگردان حرفه‌ای کار کند، مطرح می‌کند: بدون شک برای من کار کردن با آقای سهیلی باعث افتخار است و امیدوارم همکاری من با ایشان در فیلمنامه جدیدی که در حال تحریر است، محقق شود.

وی در پاسخ به اینکه «آیا خود را در فیلمنامه نویسی موفق می‌داند یا خیر؟» بیان می‌کند: من هنوز ابتدای راه موفقیت هستم، خیلی چیزها است که باید تجربه کنم، خیلی راه‌ها را بروم، خیلی کتاب‌ها را بخوانم و مسلما با کارگردانان متفاوت و تجربیات بیشتری آشنا شوم. باید سال‌ها تجربه کنم و آزمون و خطا را از سر بگذرانم تا به تعریفی از واژه موفقیت برسم.

عدم حمایت از هنرمندان در مشهد

سامری زاده با گلایه از مسئولین فرهنگی مشهد مطرح می‌کند: سقف هنر مشهد کوتاه نیست، بلکه موضوع این است که برخی افراد در جایگاه اشتباه قرار گرفتند. مسئولینی که در راس کار در حال فعالیت هستند با هنر و هنرمند زاویه دارند. در این میان وقتی از هنرمندان حمایت صورت نمی‌پذیرد ناخواسته به مهاجرت به تهران روی می‌آورند. موضوع این است که نه تنها حمایتی صورت نمی‌پذیرد، بلکه با کار و هنر افراد هم به نوعی مقابله می‌کنند و یک نویسنده، کارگردان یا… آنقدر با حرفه خود چالش دارد که دیگر توانی برای مقابله با مسئولین در او نمی‌ماند. در مشهد وضعیت ارشاد، حوزه هنری، و… شرایط مطلوبی را ندارد. گردمان‌های هنری و گفتگو محوری که سراسر ایده بود، بنا به هر دلیلی ضعیف شده و نتیجه این است که هر کسی که به حد مطلوبی می‌رسد سر از تهران در می آورد.

سلطانی: من برای قسمت سوم فیلمی طراحی لباس می‌کردم که در قسمت‌های قبل تجربه‌های موفق و کاملی را در این زمینه داشت. برخی از  این المانها در ذهن مردم حک شده و مردم «گشت» را با این المانها می‌شناسند

از مهندسی گاز به فیلمنامه نویسی

او در پاسخ به اینکه «چه شد که از مهندسی گاز به فیلمنامه نویسی روی آورده است» با خنده می‌گوید: از بد روزگار! آدم‌های اشتباه در جایگاه‌های اشتباه!

وی ادامه می‌دهد: خانواده سهیلی هرکدام به شخصه در عرصه هنر به نوعی می‌درخشند؛ آشنایی من در دانشگاه قوچان با امیراطهر سهیلی فتح بابی برای حضور در عرصه سینما بود. در واقع در عرصه فیلنامه‌نویسی از ابتدا، کار را از او یاد گرفتم و نتیجه سال‌ها معاشرت با امیراطهر منجر به یک فیلم نامه مشترک با نام «زنانی که با گرگها دویده‌اند»، شد که این فیلم نیز برای جشنواره‌های معتبر خارجی ارسال و جوایزی را نیز کسب کرده است.

در پایان گفتگو با او بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم که نویسنده این فیلم تمایلی به ابراز نظر پیرامون حواشی و چالش‌های آن نداشت و معتقد بود برای این حرفها خیلی زود است، چراکه فیلم هنوز در روزهای ابتدایی اکران است و مخاطب را نباید با حواشی درگیر کرد؛ مخاطب آگاه است و خود به راحتی می‌تواند شرایط را ارزیابی و قضاوت کند.

مخاطب می‌تواند با فیلم همزاد پنداری کند

پس از او به سراغ امیر محاسباتی از بازیگران مسن «گشت3» و نیز از دیگر اعضای مشهدی این فیلم رفتیم. ورود او به عرصه تلویزیون و بالتبع سینما با سریال «روایت عشق» در نقش «یزید بن معاویه» بود و در این 50 سالی که در تئاتر و تلویزیون و سینما مشغول بوده، کارهای سینمایی، داستانی و تله فیلم های متنوعی را در شبکه‌های مختلف دارد. او در سال ۹۳ نیز با فیلم «فرشته» در دومین جشنواره بین‌المللی یاس که ۶۰۰ فیلم حضور داشتند، کاندیدای بازیگری شد. محاسباتی با بیان اینکه «در طول کار با راهنمایی‌های سعید سهیلی تلاش کردم تا آنطور که شایسته است، از پس ایفای نقش برآیم» می‌گوید: گشت 3، یک اثر مردم پسند است و مخاطب می‌تواند با آن همزاد پنداری کند.

این بازیگر ادامه می‌دهد: در این روزهایی که به دلیل کرونا و حتی شرایط اقتصادی، مردم با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند و عملا روحیه آنها خسته شده است، نیاز به خنده و فیلم کمدی در جامعه بیش از پیش احساس می‌شود و سعید سهیلی مردم و ذائقه آنها را به خوبی می‌شناسد.

سهیلی کارگردانی کاردان است

امیر محاسباتی با اشاره به اینکه «کارکردن با استاد سهیلی برای من تجربه فوق العاده‌ای بود» می‌گوید: در واقع در طول کار و در هر لحظه می‌توان از ایشان درس گرفت و آموخت. سعید سهیلی همشهری ما است و هرچند که ممکن است گلایه داشته باشد؛ اما نسبت به همشهریان خود در مشهد توجه ویژه‌ای دارد. شاید یکی از دلایل انتخاب من از میان ۴ گزینه‌ای که کاندید این نقش بودند هم همین موضوع باشد و به این جهت قدردان ایشان هستم.

وی با اشاره به اینکه «پروژه در شرایط بسیار خوشایندی ضبط و تصویربرداری شد» مطرح می‌کند: من در طی مدت دو ماهی که برای کار در این مجموعه در تهران حضور داشتم، هیچ چالشی ندیدم! چراکه سهیلی کارگردانی کاردان است و به درستی می‌تواند گروه را هدایت کنند .

این بازیگر کمدی جدید سهیلی در پایان مطرح میکند: استاد سهیلی سلیقه مخاطب را میداند و ساخته او قطعا مردم را راضی خواهد کرد. چراکه سینما را به خوب می شناسد و سکانس به سکانس کار با ایشان، سرشار از تجربه و لذت است.

قدرت مانور بیشتری داشتم

یکی دیگر از عوامل مشهدی این فیلم محبوبه سلطانی است. او طراح لباس و عملا از افراد پشت صحنه است. همان‌هایی که باید در تیتراژ یک مجموعه دقت کرد تا نامشان را دانست. عواملی که همگی در یک زنجیره، یک اثر موفق را رقم می‌زنند اما عده‌ای از آنها غالبا کمتر به چشم می‌آیند.

محبوبه سلطانی در خصوص تجربه همکاری با این کارگردان موفق می‌گوید: «گشت3» اولین تجربه همکاری من با سعید سهیلی بود. بدون شک کار کردن با کارگردانی که یکی از موفق‌ترین‌ها و بزرگان سینمای ایران است، باعث وسواس بیشتری در انتخاب لباس می‌شود و طبیعتا حساسیت‌های بیشتری را می‌طلبد.

وی ادامه می‌دهد: فیلمنامه موفق و کارگردانی درخشان، به همراه تجربه و دانشی که در مراحل ساخت فیلم موج می‌زد، به من و به لباس‌ها کمک می‌کرد و مسلما قدرت مانور بیشتری داشتم.

محاسباتی: در این روزهایی که به دلیل کرونا و حتی شرایط اقتصادی، مردم با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند و عملا روحیه آنها خسته شده است، نیاز به خنده و فیلم کمدی در جامعه بیش از پیش احساس می‌شود و سعید سهیلی مردم و ذائقه آنها را به خوبی می‌شناسد

گشت3 از چند زیر ژانر کمدی تبعیت می‌کند

این طراح لباس با اشاره به اینکه «برای بحث طراحی لباس در فیلم کمدی باید کاملا درباره این ژانر و ویژگی‌هایش بحث کنیم» مطرح می‌کند: گشت از چند زیر ژانر کمدی تبعیت می‌کند، از کمدی موقعیت گرفته تا کمدی کلامی و دیالوگ محور.

وی ادامه می‌دهد: من هم در طراحی لباس بیشتر به این فکر می‌کردم که چطور به طنازی نویسنده یا موقعیت طنز خلق شده توسط کارگردان در این سکانس کمک کنم. ایده من این بود که جدا از فضا و بسترسازی شادی که باید برای فیلم ایجاد می‌کردم، کمک کنم که شخصیت‌ها در لباس هم تناقضی را تجربه کنند که بر کمدی فضا بیافزاید.

سلطانی با بیان اینکه «من برای قسمت سوم فیلمی طراحی لباس می‌کردم که در قسمت‌های قبل تجربه‌های موفق و کاملی را در این زمینه داشت» ابراز می‌کند: برخی از  این المانها در ذهن مردم حک شده و مردم «گشت» را با این المانها می‌شناسند. من اولین وظیفه‌ام کشف این المانها و استفاده درست از آنها در بستر کلیت فیلم بود. در این مسیر کارگردان کمک شایانی کرد. راهنمایی‌های ایشان و تسلطشان بر موقعیت‌ها و شخصیت‌ها، به من در خلق فضا کمک بسیاری کرد. ماسک‌ها هم از درون همین گفتمان و راهنمایی‌ها ظاهر شده است.

تجربه‌ای خاص که به مخاطب درون سالن هم منتقل می‌شود

وی می‌گوید: گشت 3 حاصل یک تلاش جمعی با مدیریت بی نظیر کارگردانی درجه یک بود. برای من تجربه‌ای استثنایی و خاص بود و به نظرم این تجربه به مخاطب درون سالن هم منتقل می‌شود.

طراح لباس «گشت ارشاد3» در پایانبندی صحبت‌های خود اضافه می‌کند: من هم در این تجربه و لذت مخاطب از فیلم، سهم کوچکی داشتم؛ ولی جدا از حمایت و راهنمایی‌های کارگردان، از فیلمنامه نویس فیلم که در دریافت شخصی من از فیلمنامه و موقعیت‌ها و شخصیت‌ها کمک بسیاری کرد و همچنین از ساعد سهیلی عزیز و همراه، بی نهایت ممنونم و تشکر می‌کنم.

معرفی فیلم

به گزارش «صبح امروز» فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۳» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید سهیلی و نویسندگی حسام سامری‌زاده، سومین قسمت از سری پرطرفدار گشت ارشاد است. ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهنام بانی، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، مبینا رحمتی، اسدالله منجزی، امیر محاسبتی، اشکان عقیلی، مهدی دانایی فرد با معرفی علیرضا خواجه نیا و با هنرمندی امیر جعفری گروه بازیگران «گشت ارشاد ۳» را تشکیل می‌دهند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *