میانجیگری روسیه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان

آتش خوابید

سرویس سیاسی

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد این کشور و جمهوری آذربایجان با میانجیگری روسیه، برای برقراری آتش‌بس در مناطق مرزی دو کشور توافق کرده‌اند.

به گزارش ریانووستی، وزارت دفاع ارمنستان سه‌شنبه شب طی بیانیه‌ای از برقراری آتش‌بس میان ایروان و باکو با میانجیگری روسیه خبر داد.

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه خود اعلام کرد که بر اساس توافق صورت گرفته میان این کشور و جمهوری آذربایجان، از ساعت 18:30 به وقت محلی آتش‌بس در بخش شرقی ارمنستان (مرز جمهوری آذربایجان) برقرار شده و وضعیت نسبتاً باثبات است.

در چند روز اخیر تنش و نقض آتش بس میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در برخی نقاط مرزی دو کشور گزارش شده است .

هر دو طرف یکدیگر را متهم به آغاز این تنش و درگیری در مرز می کنند . گفته می شود یکی از دلایل عمده این شرایط پیش آمده ، اختلاف نظر طرفین در خصوص تحدید حدود و  تعیین مرزها در برخی نقاط مرزی دو کشور می باشد .

پس از جنگ ۴۴ روزه سال گذشته و امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان این جنگ ، موضوع تحدید حدود و تعیین مرزها بعنوان یکی از مسایل عمده میان ارمنستان و جمهوری آذرربایجان در دستور کار قرار گرفت .

جمهوری آذربایجان با تاکید بر این که ، در دوره اشغال ۳۰ ساله سرزمینهای این کشور برخی مناطق مرزی آن نیز از سوی ارمنستان تصرف شده است ، خواستار تعیین مرزها میان دو کشور بر اساس نقشه های باقی مانده از شوروی سابق می باشد . باکو در عین  حال ارمنستان را به طفره رفتن از مذاکرات در این زمینه و تلاش های برای به تاخیر انداختن این مساله متهم می کند .

به هر حال نبود مذاکرات در این زمینه به بروز تنش و گاهی اوقات نیز به نقض  آتش بس و درگیری در برخی نقاط مرزی دو کشور منجر می شود .

“نیکول پاشینیان ” نخست وزیر ارمنستان روز  ( دوشنبه ) در جلسه شورای امنیت این کشور اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان ۱۴ نوامبر ( ۲۳ آبان ماه ) جاری وارد خاک ارمنستان شدند و “آرشاک کاراپتیان ” وزیر دفاع این کشور نیز به همین دلیل برکنار شده است .

به گزارش منابع خبری ارمنستان ، نیروهای جمهوری آذربایجان به تازگی چهار پاسگاه ارامنه در مناطق مرزی را به کنترل در آورده اند و با تصاحب تجهیزات نظامی، نظامیان ارمنی را از این مناطق بیرون کرده اند.

طبق گزارش این منابع ، سه پاسگاه نظامی در منطقه مرزی ” جرموک ” و یک پاسگاه دیگر نیز در محور دریاچه ” قاراگل ” واقع است .

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سخنان نخست وزیر ارمنستان مبنی بر ورود نظامیان آذربایجانی به خاک این کشور ، اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان  در قلمروی سرزمینهای خود مستقر هستند .

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه خود اعلام کرد که بر اساس توافق صورت گرفته میان این کشور و جمهوری آذربایجان، از ساعت 18:30 به وقت محلی آتش‌بس در بخش شرقی ارمنستان (مرز جمهوری آذربایجان) برقرار شده و وضعیت نسبتاً باثبات است

“لیلا عبدالله اوا ” سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیروهای ارمنستان را به انجام اقدامات تحریک آمیز در روزهای اخیر در محورهای دریاچه قاراگل شهرستان آزاد شده ” لاچین ” و نیز در شهرستان دیگر آزاد شده ” کلبجر” و به اتش بستن مواضع واحد های ارتش جمهوری آذربایجان در این محورها متهم کرد .

رسانه های جمهوری آذربایجان هفته گذشته به نقل از برخی منابع روسیه گزارشهایی در باره احتمال دیدار قریب الوقوع سه  جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست  وزیر ارمنستان در مسکو در رابطه با اولین سالگرد امضای بیانیه سه جانبه پایان جنگ در قره باغ ، منتشر کردند اما برخی کارشناسان تحقق این دیدار در شرایط بروز تنش در مناطق مرزی ارمنستان  و جمهوری آذربایجان را بعید دانستند .

همزمان روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا روز گذشته ( دوشنبه ) با صدور بیانیه  مشترکی در رابطه با تنش به  وجود آمده در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کردند .

آمریکا ، فرانسه و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و  همکاری اروپا تاسیس شده در سال ۱۹۹۲ میلادی ویژه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را بر عهده دارند .

روسای گروه مینسک  از طرفین خواستند تا  فورا گام های مشخصی برای کاهش تنش بردارند و از لفاظی‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند و به طور کامل تعهدات خود را مطابق بیانیه سه جانبه سال گذشته روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در باره پایان جنگ و سایر توافق‌های آتش‌بس  را  اجرا کنند.

در این میان رسانه های ارمنستان گزارش دادند ، نخست وزیر این کشور ” سورن پاپیکیان ” را بعنوان وزیر دفاع جدید ارمنستان منصوب کرد .

پاپیکیان که گفته می شود یک فرد غیر نظامی است ، از تابستان سال جاری سمت معاون اول نخست وزیر ارمنستان را بر عهده داشت .

کشته شدن ۱۵ سرباز ارمنی و اسارت ۱۲ تن دیگر

همچنین در پی ایجاد این درگیری‌ها در مرزهای شرقی ارمنستان پارلمان ارمنستان روز سه‌شنبه از کشته شدن ۱۵ سرباز ارمنی در پی درگیری با نیروهای جمهوری آذربایجان در مرزها خبر داد. شورای امنیت ارمنستان از روسیه درخواست کمک کرده است.

به گزارش ا آر تی، پارلمان ارمنستان در سایه نگرانی‌ها از درگیری‌های مجدد که از سال گذشته به دو کشور درگرفته اعلام کرد، در پی درگیری با نیروهای جمهوری آذربایجان ۱۵ سرباز ارمنی کشته شدند.

همچنین وزارت دفاع ارمنستان فاش کرد، نیروهای آذربایجان ۱۲ سرباز ارمنی را اسیر کردند.

وزارت دفاع ارمنستان اظهار کرد: حمله نیروهای آذربایجان به مواضع نیروهای ارمنی منجر به تعدادی کشته و زخمی شد. همچنین  ایروان کنترل دو منطقه نظامی را از دست داده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، ارمنستان در درگیری‌هایی که هم‌چنان با آذربایجان در جریان است متحمل تلفات انسانی شده است.

وزارت دفاع ارمنستان پیشتر در بیانیه‌ای گفت: حوالی ساعت ۱۳ به وقت محلی، یگان‌های نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با حمله به مواضع ارمنستان، اقدام به عملیات تحریک‌آمیز دیگر در امتداد مرزهای شرقی ارمنستان این کشور کردند.

خبرگزاری آرم تایمز ارمنستان گزارش داد: درگیری بر سر مواضع نیروهای ارمنی در کوه “زیزرناک کار” بالا گرفته است.

به گزارش این خبرگزاری، تبادل آتش زمانی آغاز شد که نیروهای جمهوری آذربایجان از نیروهای ارمنی خواستند تا مواضع خود را در این منطقه ترک کنند که با مخالفت نیروهای ارمنی روبرو شده و منجر به آغاز درگیری بین دو طرف شد.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد: یگان‌های نیروهای مسلح آذربایجان بار دیگر دست به اقدامات تحریک‌آمیز زده و به مواضع ما در مرزهای شرقی حمله کرده‌اند. دشمن از وسایل توپخانه، تجهیزات زرهی و سلاح‌های گرم با کالیبرهای مختلف استفاده می‌کند. طرف ارمنی نیز برای جلوگیری از پیش‌روی دشمن، دست به اقداماتی مشابه زده است.

دبیر شورای امنیت ازمنستان نیز از روسیه درخواست کمک کرده و گفت: از آنجا که این حمله (از سوی جمهوری آذربایجان)، علیه تمامیت ارضی ارمنستان است، ما از روسیه می‌خواهیم تا در چهارچوب قرارداد ۱۹۹۷، از ما دفاع کند. این یک درخواست شفاهی است و به صورت کتبی نیز ارائه خواهد شد.

وزارت دفاع ارمنستان در گزارشی گفت: نبردهای محلی در جریان است و دشمن (جمهوری آذربایجان) در آنها از توپخانه، وسایل نقلیه زرهی و سلاح‌های سبک با کالیبرهای مختلف استفاده می‌کند. اقدامات مناسب از طرف ارمنستان در حال انجام بوده و اوضاع توسط نیروهای مسلح ارمنی تحت کنترل است.

در این رابطه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای جداگانه گفت، ارمنستان درباره تنش عمدی ایجاد شده بین دو کشور گناهکار است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان را درباره تنش نظامی کنونی در مرزهای دو کشور مقصر دانست و آن را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز عمدی متهم کرد.

این وزارتخانه افزود: در روزهای اخیر شاهد اقدامات تحریک‌آمیز تعمدی از سوی طرف ارمنی هستیم. بازدید غیرقانونی وزیر دفاع سابق ارمنستان از مناطق تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه که متعلق به آذربایجان است و نیز برگزاری نشست‌های نظامی در آنجا و استقرار ۶۰ نیروی مسلح ارمنستان در مسیری که به مواضع ارتش آذربایجان در گذرگاه لاچین منتهی می‌شود و نیز حملات متعدد نظامیان ارمنی به مواضع نیروهای مسلح آذربایجان در دو منطقه کلبجر و لاچین همه دال بر این هستند که طرف ارمنی در حال تحریک اوضاع به شکل عمدی است.

به گفته این وزارتخانه، تمام تدابیر ارمنستان نشان می‌دهد این کشور به تضمین امنیت و صلح در منطقه و ترسیم مرزها با آذربایجان توجه ندارد.

این وزارتخانه افزود: تنش کنونی در منطقه تنها یک اقدام تحریک آمیز نظامی جدید از سوی ارمنستان است. رهبری نظامی و سیاسی ارمنستان مسؤول مستقیم و اصلی این مساله هستند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *