روایت جاماندگان اربعین

به روایت تاریخ جابر بن عبدالله انصاری از اصحاب رسول اکرم (ص) نخستین زائر حضرت سید الشهدا(ع) بود همچنین در اربعین شهادت آن امام، کاروان اسرای کربلا که از شام به مدینه باز می گشتند نیز به کربلا رسیدند و به عزاداری پرداختند.

و از آن روزگار تا کنون شیفتگان آن امام همام سعی در اقتدا به این رسم دارند و امروز نیز بسیاری از افرادی که نتوانسته اند خود را به نجف اشرف برسانند تا پس از اذن رخصت از مولای متقیان گام در مسیر نجف به کربلا بگذارند و عمود به عمود آن را طی کنند تا زائر اربعین حسینی شوند سعی می‌کنند برای عرض تسلیت، خود را به اماکن مقدسه و بقاع متبرکه برسانند و این مراسم در حرم مطهر امام رضا(ع) شور و شوقی دیگر دارد و هر چند کرونا باعث ایجاد تغییراتی در شکل برگزاری این مراسم شده است اما ماهیت آن تغییری نکرده است.

از میدان شهدای مشهد به سمت بارگاه رضوی و به نیابت از همه شیفتگان اهل بیت به هشتمین امام راه رسالت و غریب توس سلام می‌دهم.آن طرف تر پرچمی در اهتزاز است که بر روی آن این سخن شهید سلیمانی نوشته شده است که “ما ملت امام حسین هستیم” .

در طول مسیر به سمت حرم امام رضا (ع) شهرداری مشهد زیارت اربعین را نصب کرده است و مردم پیاده و پراکنده در این مسیر و با فاصله به قرائت این زیارت سفارش شده در این روز می پردازند.

نوای مداحی “کنار قدم‌های جابر” میثم مطیعی خاطرات مسیر مشایه (مسیر پیاده روی نجف به کربلا ) را در ذهن متبادر می‌کند و برخی افراد نیز نذورات خود را که گاه یک قطعه ماسک است به صورت بسته بندی به زایران رضوی اهدا می‌کنند.آن سو تر مادری کودک بیمار خود را به نیت کسب شفا در مسیر هیاتهای عزاداری قرار داده است و در کناری اشک می‌ریزد.

برخی از دسته‌های عزاداری زنجیرزنان و سینه کوبان با رعایت فاصله اجتماعی در صحن انقلاب حضور یافته اند و نوای “ای همسفر زینب، زینب ز سفر آمد” را سر داده اند.

در این بین برخی خادمان حرم مطهر رضوی سعی در کنترل جمعیت برای جلوگیری از ازدحام دارند و به زایرانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند تذکر می‌دهند.

برخی از زایران و مجاوران در رو به روی گنبد امام هشتم سعی می کنند با اقوام و خویشان خود تماس تصویری برقرار کنند تا دل آنها را از فاصله های دور راهی این بارگاه ملکوتی سازند.

سخنرانان مذهبی در صحن های مختلف حرم رضوی به ذکر مصایب اهل بیت (ع) پرداخته اند. مجاوران افغانی و همچنین اردو زبانها در صحن کوثر و زایران عرب زبان نیز در صحن غدیر به عزاداری مشغولند.

مسیر منتهی به مضجع رضوی مملو از عاشقان و جاماندگان اربعین است و همه به دنبال گرفتن تذکره زیارت اربعین خود در سال آینده و خادمان رضوی نیز در حال نظم دادن به آنها هستند.

در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی یکی از ذاکران اهل بیت نوای “زینبا خوش آمدی!  اهلا و سهلا مرحبا” سر داده است و شعری در باب عمودهای مسیر پیاده منتهی به حرم حسینی (ع) را قرائت می کند.

مگر می‌شود میان بیابان به زائران امام رضا(ع) خدمات نداد؟

در همین رابطه سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: ممنوعیت پیاده‌روی زائران به سمت مشهد برای کاروان‌های پیاده بوده که مجوزی برای حرکت کاروان‌های پیاده صادر نمی‌شود، اما ممنوعیتی برای پیاده‌روی گروه‌های کوچک وجود ندارد.

حسین رضایی در خصوص پیاده‌روی زائران امام رضا(ع) از شهرهای اطراف به سمت مشهد اظهار کرد: پیاده‌روی به اسم جاماندگان اربعین به سمت مشهد نداریم، اما افرادی که به هر دلیلی نتوانستند به کربلا مشرف شوند با پای پیاده به قصد زیارت امام رضا(ع) عازم مشهد شده‌اند. در حال حاضر ایستگاه‌های صلواتی اطراف مشهد زائر دارد، به این دلیل که از شهرهای اطراف زائر به سمت مشهد می‌آید، ایستگاه‌های صلواتی اطراف مشهد را فعال کردیم.

وی افزود: زمانی که ایستگاه صلواتی ثابت از قبل برای زائر امام رضا(ع) تاسیس شده، در این ایامی که زائر می‌آید، آیا می‌توانیم در آن را ببندیم؟ ما وظیفه داریم میان بیابان به زائران خدمت کنیم. تمام ایستگاه‌های برون شهری فعال شده است. برای اسکان درون شهری نیز به تمام زائران توصیه کرده‌ایم که از ایستگاه‌های امن استفاده کنند. متاسفانه در سال جاری تدبیری اندیشیده نشد که اگر زائری با پای پیاده به مشهد مشرف شد در کجا اسکان یابد.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: مسئولان ستاد کرونا پیاده‌روی زائران به سمت مشهد را ممنوع اعلام کردند. وقتی در روز اربعین مردم و زائران به سمت مشهد می‌آیند، مگر می‌شود از حرکت آنان جلوگیری کرد و به آنان خدماتی ارائه نداد؟ در مسیر قوچان به مشهد مجبور شدیم دو ایستگاه صلواتی را بازگشایی کنیم. این زائران پیاده در میان راه به مکانی نیاز دارند که استراحت کنند. ایستگاهی که۵۰۰۰ نفر ظرفیت دارد با اقامت موقت ۵۰ نفر مشکلی پیش نمی‌آید.

رضایی بیان کرد: افرادی که به مشهد مشرف می‌شوند، مهمان و زائر امام رضا(ع) هستند. در حد توان خود خدمت‌رسانی می‌کنیم اما توقع داریم سیستم و مسئولان نیز پای کار آمده و مساعدت کنند.

تشرف بیش از۳۰۰۰ زائر پیاده در روز اربعین به مشهد

وی اضافه کرد: حدود ۱۵۰۰ زائر پیاده از مسیر نیشابور، ۵۰۰ نفر از مسیر قوچان، ۵۵۰ نفر از مسیر فریمان و حدود ۶۰۰ نفر نیز از مسیر سرخس عازم مشهد هستند. همیشه در روز اربعین ۴۰۰۰تا ۸۰۰۰ زائر پیاده به سمت مشهد داشتیم. اخیرا نیز که شهرداری مشهد اعلام کرده که ۸ ایستگاه‌ ورودی شهر را فعال خواهد کرد. اگر شهرداری ایستگاه‌های خود را فعال می‌کند به این معناست که می‌خواهد زائر بپذیرد.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) عنوان کرد: پیاده‌روی زائران به سمت مشهد همانند پیاده‌روی هزاران نفر از میدان شهدا به سمت حرم رضوی منعی ندارد. مهمترین چالش پیاده‌روی زائران، اقامت آنان است که با وجود ظرفیت بالای ایستگاه‌ها این مسئله حل شده است. پیش از این در سالیان گذشته در مشهد محل اقامتی امن و رایگان در اختیار زائران قرار می‌دادیم، اما در حال حاضر به جهت اینکه مکان اقامتی نداریم، زائران پیاده در مشهد اقامت ندارند و پس از زیارت به شهر خود بازمی‌گردند.

رضایی افزود: اخیرا رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی از ممنوعیت کاروان زائران پیاده به سمت مشهد خبر داده بود. به دلیل اینکه مجوزی برای کاروان پیاده صادر نمی‌شود، هیچ کاروانی به سمت مشهد راه نیفتاده است. زائرانی که به سمت مشهد پیاده‌روی دارند به صورت گروه‌های کوچک و خارج از مسیر جاده حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: دو سال گذشته تقریبا ۳۰۰ ایستگاه صلواتی در ۶ محور منتهی به مشهد داشتیم که در حال حاضر هیچ ایستگاهی نداریم. فقط ۳ ایستگاه بزرگ ثابت در محور نیشابور، یک ایستگاه در مسیر قوچان، ۲ ایستگاه در محور سرخس و ۲ ایستگاه در مسیر فریمان فعال کرده‌ایم.

استقرار ایستگاه‌های سلامت در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین مشهد

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از استقرار ایستگاه‌های سلامت و اجراء پروتکل‌های بهداشتی در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین در مشهد خبر داد.

حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی نیز در خصوص برگزاری برنامه پیاده‌روی جاماندگان اربعین در مشهد اظهار کرد: برنامه پیاده‌روی جاماندگان اربعین در مشهد به صورت مشارکتی با همکاری مجموعه‌های مردمی، نهادها و دستگاه‌های مربوطه برگزار خواهد شد.

وی افزود: تصمیم‌گیری جمعی انجام شده که برنامه راهپیمایی جاماندگان اربعین، از مسیر میدان فردوسی تا حرم مطهر رضوی برگزار شود. بر اساس تدابیری که انجام شده، قرار است که در مسیر این راهپیمایی ایستگاه‌های سلامت نیز به خدمات بپردازند و اگر قرار بر این شد که پذیرایی نیز انجام شود در قالب بسته‌های بهداشتی انجام خواهد شد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به همکاری مجموعه‌های مردمی در مسیر راهپیمایی، خاطرنشان کرد: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته هیات‌های مذهبی نیز خدماتی را در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین ارائه خواهند داد.

صاحبقرانی تصریح کرد: امیدواریم تمام افرادی که در این راهپیمایی شرکت می‌کنند رعایت نکات بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را در دستور کار خود قرار دهند تا دست به دست هم دهیم و بتوانیم برنامه بسیار خوبی را برای سیدالشهداء(ع) در روز اربعین برگزار کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *