سایه شوم کرونا بر سر هنرمندی دیگر؛

برزخ بازیگری برای او تمام شد!

سرویس فرهنگ

از آغازین روزهای سال 1400 تا کنون جامعه فرهنگ و هنر ایران در سوگ از دست دادن هنرمندان بسیاری نشسته است. محسن قاضی مرادی، حمیدرضا صدر، ارشا اقدسی، علی سلیمانی، بابک خرمدین، فتحعلی اویسی و…! اینبار نیزعزت الله مهرآوران بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون پس از چند روز ابتلا به کرونا در بیمارستان آتیه، قلبش از تپش ایستاد و دار فانی را وداع گفت.

بازیگر پیشکسوتی که آنطور که پرویز پرستویی می‌گوید «انسانی شریف، بی حاشیه، باسواد، نمایشنامه نویس، کارگردان تئاتر، بازیگر خوب تئاتر و تلویزیون و سینما، روشنفکر، ساده، صمیمی، طناز و شوخ طبع» بود.

پرستویی در اینستاگرام نوشت: «عزت الله مهرآوران هم رفت. عزت الله مهرآوران از همکاران خوبم در اداره تئاتر چه روزهای خوبی را در اداره تئاتر و سر صحنه های فیلم ها داشتیم!»

نگاهی به کارنامه کاری

زنده یاد مهرآوران مهرآوران در طول چند دهه فعالیت هنری هم بر صحنه تئاتر و هم در سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی حضور داشته است . او فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را با فیلم می‌فروش در سال ۱۳۵۳ به کارگردانی ولی محمدی آغاز کرد و پس از آن در فیلم‌هایی مانند آژانس شیشه‌ای ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، مرد عوضی ساخته محمدرضا هنرمند و خوابم می‌آد ساخته رضا عطاران، بازی کرد.

ازجمله سریال‌های ماندگار این هنرمند پیشکسوت نیز می‌توان به «لیسانسه‌ها»، «دزد و پلیس»، «وضعیت سفید» وهمچنین سریال‌های شبکه نمایش خانگی همچون «هیولا»، «می‌خواهم زنده بمانم» و «خوب، بد، جلف: رادیواکتیو» ایراندخت، ناخونک، ریکاوری، فوق لیسانسه‌ها، زیر همکف اشاره کرد. «ساخت ایران ۳» از آخرین پروژه‌های سریالی این هنرمند بود.

برای هیچ‌کاری شأنی ندارم به‌جز هنر

مهرآوران در گفتگویی با تسنیم با در پاسخ به این پرسش که « وقتی بازیگران کاربلدی مثل شما در کارهای ضعیفی حضور پیدا می‌کنند بسیاری برایشان سؤال به‌وجود می‌آید. چرا در این نوع کارها حضور پیدا می‌کنید که برخی می‌گویند شأن بازیگرانی مثل شما نیست؟» لب به گلایه گشوده و گفته بود: من شخصاً برای هیچ‌کاری شأنی ندارم به‌جز هنر؛ من نمی‌توانم انتخاب کنم، به‌خاطر اینکه من در برزخ بازیگری‌ام؛ نه پیرم و نه جوان، بنابراین انتخاب می‌شوم، وقتی که انتخاب می‌شوم اولین چیزی که به ذهنم می‌آید که آن نقش هنوز می‌تواند لبخندی به‌روی لب‌های تماشاگر بیاورد یا نه. دوم برایم دستمزد اهمیت دارد چون خانه ندارم. کرایه خانه برایم سخت است؛ بازنشسته‌ام و در این سن‌وسال باید کار کنم تا بتوانم زندگی‌ام را پیش ببرم. اگر خانه داشتم کارهایم را می‌نوشتم چون من خودم را هنرپیشه نمی‌دانم.

هنرمند قدرتی ندارد

او که در «لیسانسه‌ها»‌ نیز نقش پدر ثروتمند حبیب را بازی می‌کرد در دنیای واقعی حتی خانه‌ای از خود نداشت و در گفتگویی در این‌باره به خبرآنلاین هم گفته بود: «هنرمند یک شب واجب الحج است، یک شب مستحق. اگر پولدار بودم که خانه داشتم. من هنرمندم، هنرمند قدرتی ندارد، اگر می‌توانستم کاری انجام دهم، در این پنجاه سال انجام می‌دادم.  واقعیت این است که هنرمند مظلوم‌ترین قشری است که در جامعه زیست می‌کند، مسئله فقط داشتن پول نیست، مسئله داشتن روحیه است، در میان این همه آدم، تعداد خیلی محدودی پیدا می‌شوند که واقعا پولدار باشند و از لحاظ روحی به آنها توجه شود. به طور مثال در حال حاضر تئاتر تعطیل شده و هیچ کس ناراحت نیست، در حالی که تئاتر نمایانگر تاریخ یک کشور است. خیلی از کشورها را با هنرشان می‌شناسیم.

تئاترهایی که از او ماند

زنده یاد عزت‌الله مهرآوران با آثارش در چندین دوره جشنواره تئاتر فجر نیز حضور داشته که از این میان میتوان سایه ماه به کارگردانی انوشیروان ارجمند، مرگ یزدگرد به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه، دلدار به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری و واقعه‌خوانی جهاز جادو به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی آتیلا پسیانی را نام برد.

فوتی ناگهانی پس از بهبود روند درمان

این هنرمند پیشکسوت دو دز واکسن کرونا را چند ماه قبل از مرگ در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت دریافت کرده بود اما با این حال به واسطه عوارض ابتلا به کرونا، از پنجم مهرماه به علت درگیری بالای ۹۰  درصد ریه در بیمارستان آتیه بستری بود و و مدتی را بنا به نظر پزشکان با توجه به شرایط درگیری ریه در خواب مصنوعی به سر برد.

در ۱۶ مهر ۱۴۰۰، پسر مهرآوران در گفتگو با ایسنا از بدتر شدن حال پدرش که بر اثر بیماری کرونا در بیمارستان بستری بود، خبر داد. این در حالی بود که دو روز پیش شرایط بالینی ایشان امیدوارکننده و روند درمان رضایت بخش ابراز شده بود. اما در نهایت روز گذشته بر اثر سکته قلبی ناشی از کرونا در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.

واکنش هنرمندان به درگذشت زنده یاد مهرآوران

در فاصله کوتاهی صفحات مجازی از پیام‌های تسلیت و قلب های مشکی کنار عکس این هنرمند پر شد و بسیاری از چهره های شناخته شده کشور به این خبر تلخ واکنش نشان دادند.

هوتن شکیبا نوشت: «عمو عزت، بابای حبیب، محبوب همه، بخواب قربون اون شکلت. راحت بخواب دورت بگردم من عزیزم. شما در حافظه دل من موندین تا ابد. الانم اگه اشکم بند نمیاد به خاطر خودمه، دلم خیلی تنگه… رفتنتون دلمو کَند»

پوران درخشنده از کارگردانان موفق سینمای ایران نیز با انتشار عکسی از زنده یاد مهرآوران نوشت: «هر روز با خبری تلخ و بهت زده روزمان را آغاز می‌کنیم.»

سارا خوئینی‌ها نیز با جمله « چه بزرگان بی‌تکراری را از دست می‌دهیم. چه مرد نازنینی و چه هنرمند شیرینی رفت» به این خبر تلخ واکنش نشان داد.

لاله اسکندی نیز نوشت: «خسته از این همه از دست دادن ها. خسته از این همه تسلیت گفتن ها. خسته ایم… خسته از مرگ… مرگ و جاهای خالی که هرگز پر نخواهد شد.»

محسن کیایی در ایسنتاگرام گفت: «لعنت به کرونا که همچنان ما را تنهاتر می‌کند»

ماهایا پطروسیان هم به کرونا اشاره کرد و با انتشار تصویر خداحافظی زنده یاد مهرآوران نوشت: «از دست دادن عزیزان، همکاران؛ هموطنان… بخاطر «کرونا»، صدچندان تلخ تر از دیگر از دست دادن هاست.»

شبنم مقدمی نیز گفت: «رحتون شاد آقای خوش اخلاق و نازنین و مهربان. فراموشتان نخواهیم کرد… چقدرنبودنتان سخت است. چقدر جگرسوز است… ای وای از اندوه این همه از دست دادن ها.»

مرجانه گلچین نیز در استوری خود آورد:« چرا فکر تنهایی و غریبی مارو نمی‌کنید؟ چندتا داغ دیگه باید ببینیم؟ از همکاران خوب قدیمی دیگه کسی باقی نمونده. دیگه دنیا جای خوبی واسه زندگی کردن نیست، باید کم کم جکع کرد و رفت.»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *