طی مراسمی با حضور استاندار، اعضای شورای شهر و نمایندگان مردم در مجلس انجام شد:

معارفه شهردارِ جوان جهان‌شهر

سیدعبدالله ارجائی شیرازی شهردار مشهد طی مراسمی با حضور استاندار خراسان رضوی، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌ های اجرایی استان و مشهد معارفه شد.

بیانیه گام دوم انقلاب، سرلوحه شهردار مشهد باشد

به گزارش صبح امروز رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در این مراسم که عصر روزگذشته درفضای باز نمایشگاه بین المللی مشهد با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: شورای شهر از شهردار انتظار دارد که بیانیه گام دوم انقلاب را سرلوحه کار خود قرار دهد چراکه خود شهردار براساس همین بیانیه انتخاب شده است

حسن موحدیان ضمن تسلیت ایام و شهادت بی‌بی حضرت رقیه(س)، اظهارکرد: امیدواریم همه ما بتوانیم پیرو صدیق راه امام‌حسین(ع) و یاران باوفای ایشان باشیم.

شورای پنجم شورای تعامل است

وی ضمن خیرمقدم به میهمانان حاضر و استاندار خراسان رضوی گفت: شورای ششم، شورای تعامل است و از هیچ همکاری برای رفع مشکلات شهروندان با دستگاه‌های مختلف دریغ نمی‌کند؛ هر دستوری که استاندار محترم به‌عنوان نماینده حاکمیت داشته باشند، واجب‌الاطاعه است و براساس همین رویکرد، از امروز شاهد آغاز واکسیناسیون خودرویی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد هستیم.

موحدیان در ادامه صحبت‌های خود رحلت دو تن از بزرگان شهر، «حاج محمد خجسته» و «حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی» را تسلیت گفت.

وی با تقدیر از زحمات شورای پنجم شهر مشهد و با بیان این‌که «کلایی»، شهردار سابق شهر را پرجنب‌وجوش اداره کرد، ضمن خیرمقدم به نمایندگان و سرکنسول‌های کشورهای همسایه حاضر در جلسه، اظهارکرد: شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، همچون گذشته، ارتباطات خوبی با کشورهای اطراف خواهد داشت.

شهردار شناخت کاملی از شهرداری دارد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با بیان اینکه شورای ششم، براساس بیانیه گام دوم انقلاب و بررسی‌هایی که با دقت نظر بسیار انجام شد، «سید عبدا… ارجائی» را به‌عنوان شهردار مشهدالرضا(ع) انتخاب کرد، افزود: براساس شناخت کاملی که از وی دارم، فردی بانشاط، پرکار، انقلابی و باسابقه بوده و از سوی دیگربا توجه به این که در شهرداری خدمت کرده است، شناخت کاملی نیز نسبت به بدنه شهرداری مشهد دارد.

موحدیان افزود: بومی بودن یکی از مهم‌ترین ملاک‌های شورای ششم برای انتخاب شهردار بود چراکه شهردار مشهد باید نسبت به شهر و فرهنگ مردم و زائرپذیر بودن آن اشراف کامل داشته باشد؛ مشهد متفاوت از سایر کلانشهرهاست و اصلی‌ترین تفاوت، بارگاه منور رضوی و حضور سالانه 25 تا 30 میلیون زائر است.

انتخاب شهردار براساس بیانیه گام دوم انقلاب

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شورای شهر از شهردار انتظار دارد که بیانیه گام دوم انقلاب را سرلوحه کار خود قرار دهد چراکه خود شهردار براساس همین بیانیه انتخاب شده است، گفت: این بیانیه، بسیار کاربردی و راهبردی است که همه دستگاه‌ها، به سهم خود باید نسبت به آن توجه کافی داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس تصریح کرد: شهرداران و شوراهای مختلفی طی ادوار گوناگون در این شهر زحمت کشیده‌اند و تجربیات فراوانی دارند؛ این تجربیات، اندوخته ارزشمند و عظیمی برای شهردار است که می‌تواند آنها را عملی استفاده کند و با بهره‌گیری از این تجربیات راه را سریعتر پیش می‌بریم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با تاکید بر اینکه شهردار،برای همه مردم است، افزود: موضوع انسجام مردم برای ما بسیار مهم است؛ پس این انسجام باید حفظ شود چراکه کارکردن در محیطی آرام میسر است.

شهردار پاسخگو و خدمتگذار صدیق

موحدیان خاطرنشان کرد: همه مردم باید حق انتقاد داشته باشند و بتوانند نقطه نظرات خود را بیان کنند و شهردار نیز پاسخگوی همه باشد.

وی در پایان گفت: شورای شهر مشهد، پشتیبان شهردار است و کمک می‌کند در مسیری هموار، خدمت‌گذاری صدیق برای مردم باشد.

تفاوت پذیرش مسئولیت در شهر مشهد

هم چنین نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: توفیق خدمتگزاری به شهرداری و شورای شهر مشهد این خاصیت را دارد که هرکس سمتی می گیرد این احساس را پیدا می کند که خادم امام رضا (ع) است. به همین دلیل پذیرش مسئولیت در این شهر ویژه الزامات خودش را دارد.

محمدحسین بحرینی اظهار کرد: مشهد در دوره های گذشته همیشه از این شانس برخوردار بوده که شهرداران سخت کوشی به خودش دیده است.
وی ادامه داد: توفیق خدمتگزاری به شهرداری و شورای شهر مشهد این خاصیت را دارد که هرکس مسئولیتی می گیرد این احساس را پیدا می کند که خادم امام رضا (ع) است. به همین دلیل پذیرش مسئولیت در این شهر ویژه الزامات خودش را دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه ای که اخیرا با نمایندگان شهر مشهد و اعضای شورای ششم داشتم؛ نکاتی را در مورد حاشیه شهر عرض کردم. می دانم که در تمامی دوره های شورا این دغدغه وجود داشته است. به نمایندگان مجلس نیز گفتم منطقه ثامن تکه ای از بهشت است و از مقام معظم رهبری و نمایندگان مجلس استمداد کردم که اگر به این منطقه رسیدگی نکنیم تبدیل به منطقه توریستی بی‌هویت خواهد شد.
بحرینی تصریح کرد: این مساله را نیز به سه رئیس جمهور، آقای احمدی نژاد، روحانی و آقای رییسی نیز گفته ام؛ امانتی که در دست شماست هر تصمیمی بگیرید تنها اثرش مربوط به امروز نیست بلکه تا هزار سال دیگر باقی خواهد ماند.
وی اضافه کرد: 9 سال است میگویم خطای راهبردی اتفاق افتاده است. این خطای راهبردی در دو سال اخیر با همت استاندار و پیگیری اقای کلایی در حال تصحیح شدن است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح طاش نقشه راه برای منطقه ثامن نبود و سبب اتفاقات بدی چون تخلیه ساکنان در محدوده حرم مطهر شد، آقای ارجائی امروز منطقه ثامن با سندی که در اختیار آقای کلائی نبود در اختیار شماست، شما می‌توانید این منطقه را احیا کنید.
بحرینی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این پروژه باقی است، آقای موحدیان شما نیز رییس شورای شهر مشهد هستید و این امانت دست شماست از شما خواهش میکنم منطقه ثامن را دریابید. نگذارید انفصال بین اماکن متبرکه و پشت دیوار آن اتفاق بیفتد،نه تنها این بافت، بلکه کل مشهد باید رنگ و بوی حرم داشته باشد.
وی اضافه کرد: با تمام وجود به آقای کلائی و تیم‌شان که با تلاش بسیار کار کردند خسته نباشید می گویم.

بازسازی اطراف حرم مطهر و ساماندهی حاشیه شهر از اولویت‌های مشهد است

هم‌چنین استاندارخراسان‌رضوی در این مراسام گفت: اجرای طرح بازسازی مناطق پیرامونی حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و ساماندهی حاشیه شهراز اولویت‌های مشهد است که باید مورد توجه مدیریت شهری باشد.

محمد صادق معتمدیان افزود: تعیین تکلیف طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی از مطالبات مردمی است و در یک سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و در کمیسیون ماده پنج استان نیز به تصویب رسیده است، امیدواریم زمینه اجرای این طرح بزرگ با همراهی تمامی نهادهای مرتبط و شورای شهر فراهم شود.
وی در باره حاشیه شهر مشهد نیز ادامه داد: سه دهه از تصویب طرح جامع مشهد می‌گذرد و طرح تفصیلی بلاتکلیف بود که با تمرکز در کمیسیون ماده پنج اکثر اقدامات لازم برای ابلاغ طرح تفصیلی انجام شده که امیدواریم به زودی عملیاتی شود.
استاندار خراسان رضوی گفت: با تلاش صورت گرفته و همراهی مجلس شورای اسلامی، ردیف مستقل برای حاشیه شهر مشهد در نظرگرفته شد.
وی افزود: همچنین طبق مصوبه ستاد ملی بازآفرینی شهری، ۴۰ هزار میلیارد ریال به ساماندهی حاشیه شهر مشهد برای مدت چهار سال و اجرای ۱۳۸ پروژه بزرگ عمرانی اختصاص یافت.
معتمدیان ادامه داد: پهنه بندی حریم شهر مشهد نیز باید مورد تاکید باشد که با اجرای کمربند سبز از ساخت و ساز غیرمجاز ممانعت می‌شود و امیدواریم با همراهی شهرداری شاهد توسعه شهر مشهد باشیم.
وی گفت: تلاش آقای کلایی به عنوان شهردار مشهد نیز بسیار خوب و ارزنده بود و اقدامات ارزشمندی با همکاری شورای پنجم در این شهر انجام شد.

افتخار خدمت برای شهروندان نصیبم شد

هم‌چنین شهردار سابق مشهد در این مراسم گفت: از اعضای شورای پنجم تشکر می کنم که بنده را به عنوان شهردار مشهد انتخاب کردند و افتخار خدمت برای شهروندان نصیبم شد، آستان قدس رضوی نیز همراهی خوبی با مدیریت شهری داشت که جای قدردانی دارد.

محمدرضا کلایی افزود: در مدت فعالیتم دستگاه‌های مختلف همراهی خوبی داشتند و بدون همراهی دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و قضایی و شورای تامین استان بسیاری از توفیقات ممکن نبود.

وی ادامه داد: آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان نیز در این مدت همراهی خوبی داشتند، ایشان ستون مدیریت استان هستند و نقش مهمی در مدیریت استان دارند.

راهبرد فرهنگی مدیریت شهری

هم‌چنین شهردار مشهد در این مراسم گفت: راهبرد فرهنگی مدیریت شهری در دوران پیش‌رو تسری صفات امام معصوم (ع) در شهر است.
سید عبدالله ارجایی افزود: حضرت امام رضا (ع) فلسفه وجودی شکل‌گیری شهر مشهد است و امیدواریم صفات این امام را در شهر پیاده کنیم.
وی ادامه داد: در عرصه‌های فرهنگ خادم، زائر و مجاور، زیست پذیری شهر و سرمایه‌گذاری تلاش خواهیم کرد و به عدالت تخصیصی به جای عدالت توزیعی پایبند هستیم.
شهردار مشهد گفت: ظرفیت و توان این شهر بسیار است و تلاش می‌کنیم مشهد را به بهشت سرمایه‌گذاری تبدیل کنیم.

در این مراسم تعدادی از خانواده‌های شهدا و جانبازان میهمان ویژه این مراسم بودند، جانباز سرافراز غلامحسین صفایی نیز در این مراسم حضور یافته بود.

در این مراسم از خدمات “محمدرضا کلایی” شهردار قبلی مشهد قدردانی و “سید عبدالله ارجایی” به عنوان شهردار جدید مشهد معرفی شد.

حکم “سیدعبدالله ارجایی” به عنوان شهردار مشهد ۱۵ شهریور ماه توسط وزیر کشور امضا و ابلاغ شد.
ارجایی از خرداد ماه پارسال به ‌عنوان مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در خراسان رضوی فعالیت می‌کرد. وی متولد شهریور ۱۳۵۹، فعال سیاسی اجتماعی است که مدیرعاملی بنیاد ۱۵ خرداد را نیز بر عهده دارد.
فرمانداری فاروج، معاونت فرمانداری مشهد، دبیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی، عضویت در هیات مدیره شرکت نمایشگاههای بین‌المللی مشهد و عضویت شورای عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور از دیگر عناوین شغلی ارجایی در کارنامه حرفه‌ای وی است.

تاریخ رسمی آغاز به کار مدیریت شهری در مشهد ۱۳ اسفند سال ۱۲۸۶ است و تاکنون ۷۰ شهردار در این کلانشهر فعالیت کرده‌اند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *