سرگردانی دوباره مردم در مراکز واکسیناسیون

با آغاز واکسیناسیون گروه‌های شغلی در کشور و همچنین کاهش سن گروه های سنی به ۵۰ سال، روند واکسیناسیون در کشور سرعت بیشتری به خود گرفت؛ روندی که در روزهای اخیر با وجود رکوردشکنی تزریق در برخی روزها، اما در برخی برندهای واکسن مجددا با کندی مواجه شده و در مواردی نیز سرگردانی گروه های اعلام شده جهت واکسیناسیون را در اغلب استانها به دنبال داشته است.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز بهنقل از ایسنا، به اذعان متخصصین و با تکیه بر تجربه موفق استان سیستان و بلوچستان در مدیریت شرایط حاد کرونا آنهم به گونه‌ای که طی روزهای قبل مرگ و میر کرونایی در این استان بسیار کاهش یافته است اکنون نمی‌توان تاثیر بسزای واکسیناسیون در کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را نادیده گرفت؛ اما چرا هنوز روند واکسیناسیون در کشور با مشکل مواجه است؟

آغاز واکسیناسیون گروه‌های شغلی را از طرفی شاید بتوان علتی برای تاخیر یک هفته‌ای در بازگشایی سامانه salamat.gov.ir برای ثبت نام متولدین ۱۳۵۰ و ماقبل علی‌رغم دستور وزیر سابق بهداشت دانست؛ زیرا با وجود واردات و تولید واکسن می‌بایست حداقل نیمی از موجودی واکسن‌ها را برای تزریق به دُز دومی‌ها نگهداری کرد. با این حال سامانه مذکور با تاخیری حدودا یک هفته‌ای در تاریخ ۳۰ مردادماه برای گروه سنی ۵۰ سال و بالاتر بازگشایی شد اما هنوز با گذشت ۹ روز از این امر، بسیاری از مشمولان این گروه سنی موفق به تزریق واکسن نشده و در عین حال گروه سنی جدیدی نیز برای ثبت‌نام در سامانه واکسیناسیون اعلام نشده است؛ به طوری که در مراجعه به پایگاه ها و مراکز تزریق واکسن مشخصا اعلام می شود که تزریق تنها برای دوز دومی هاست.

این در حالیست که بسیاری از دوز دومی ها نیز در برخی استانها در موعد تزریق با مراجعه به مراکز با نبود واکسن و تاخیر در تزریق روبرو شده اند؛ این تاخیر در تزریق دوز دوم برخی واکسنها نظیر اسپوتنیک روس و همچنین بهارات هند بسیار بیشتر از سایر واکسنهاست و سرگردانی ها و نگرانی های مراجعان را در پی داشته است؛ آخرین آمار تفکیکی واکسیناسیون اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، شاهدی بر این موضوع است.

در مورد واکسنهایی نظیر سینوفارم نیز هر چند کمتر، اما هرازگاهی شاهد تاخیر در تزریق دوز دوم و ناهماهنگی هایی در این زمینه هستیم؛ به عنوان مثال با آغاز روند واکسیناسیون خبرنگاران در تاریخ هفتم مرداد، گروه های خبرنگاری نیز طی روزهای بعد برای دریافت واکسن به محل‌های اعلام شده همچون باغ کتاب تهران مراجعه و واکسن تزریق کردند اما این روزها درحالی که نوبت تزریق دُز دوم واکسن آنها فرا رسیده است، مرکز قبلی جمع آوری شده و ۱۷ مرکز دیگر اعم از خودرویی، فردی و سیار جهت مراجعه خبرنگاران در تهران اعلام شد؛ این درحالیست که از دو روز گذشته، مراجعه خبرنگاران به برخی از این مراکز بی پاسخ مانده و تزریقی برای آنها صورت نگرفته است. دکتر حسن حسینی زاده – معاون فنی و عملیاتی اورژانس تهران در این خصوص اعلام کرد که”خبرنگارانی که دز اول را تزریق کرده و کارت واکسن اورژانس را دریافت کردند می توانند با ارائه کارت از شنبه هفته آینده در ١٧ پایگاهی که اورژانس به این منظور در نظر گرفته مراجعه و دز دوم واکسن خود را دریافت کنند.” به این ترتیب واکسیناسیون دوز دوم این گروه شغلی به یک هفته دیرتر از موعد اصلی خود موکول شد.

سوالی که پیش می‌آید این است که علت این تاخیرها در تزریق دوز دوم چیست؛ نبود واکسن؟ تکلیف کسانی که محل تزریق دُز اول واکسنشان جمع‌آوری شده، چیست؟  همچنین آیا تاخیر در دریافت دُز دوم مشکلی در روند ایمنی‌زایی ایجاد نخواهد کرد؟

این درحالی است که پیش‌تر دکتر جعفرصادق تبریزی _ رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، اعلام کرده بود: «اگر مرکزی که دُز اول واکسن را در آن تزریق کردند جابه‌جا و یا ادغام شده باشد، اعلام می‌شود تا افراد برای دُز دوم به مرکز جدیدی که آدرسش مشخص است مراجعه کنند. ترجیح این است که برای دریافت دُز دوم هم به مرکزی که دُز اول را دریافت کردند مراجعه کنند؛ اما در غیر این صورت می‌توانند به مرکزی که تحت پوشش یک دانشگاه علوم پزشکی دیگر در همان شهر است نیز، مراجعه کنند.»

از سوی دیگر برخی از این خبرنگاران نیز پاسخ شنیدند که شنبه هفته بعد (۱۳ شهریورماه) برای دریافت واکسن مراجعه کنند تا واکسن کافی تامین شود. البته با وجود افت وخیزهایی که در آمار روزانه تزریق واکسن مشاهده می شود و کاهش چشمگیر تزریق بویژه در روزهای تعطیل؛ اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت میزان تزریق روزانه واکسن در روز ۸ شهریور (روز گذشته) با تزریق ۷۶۵ هزار و ۱۳۴ دُز رکورد زده است؛ با این حساب و با توجه به افزایش میزان واردات واکسن، مشکل و تاخیر در تزریق دُز دوم‌ واکسن برای برخی افراد چه توجیهی دارد؟

این درحالی است که براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا از مراکز تزریق واکسن و همچنین بر اساس اعلام اپلیکیشن‌های مسیریاب که اقدام به معرفی مراکز واکسیناسیون می‌کنند، ساعت کار بسیاری از مراکز تزریق واکسن در بسیاری از استانها نیز کاهش یافته و راس ساعت ۱۴ تعطیل می‌شوند؛ آنهم در شرایطی که نیاز به گسترش واکسیناسیون به شدت بالا بوده و حتی پیش‌تر راهکارهایی برای تزریق شبانه‌روزی واکسن ارائه شده است تا هرچه سریع‌تر افراد بیشتری واکسینه شوند. در چنین شرایطی علت کاهش ساعت کار مراکز واکسیناسیون چیست؟

در همین راستا، دکتر علیرضازالی_ فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا استان تهران نیز در روز هشتم شهریورماه نسبت به روند تامین واکسن اظهار نگرانی کرده و گفته بود: «در بحث واکسیناسیون نگرانی در حوزه زنجیره تامین واکسن وجود دارد که واردات واکسن دچار خدشه نشود.» وی در عین حال گفت که «در استان تهران آمادگی لازم برای راه اندازی مراکز واکسیناسیون و همچنین افزایش شیفت‌های کاری برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون وجود دارد.» بر این اساس و با توجه به اعلام قبلی دکتر علیرضارئیسی _ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اکنون «۸۴۰ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون و ۳۱ هزار تیم واکسینتور در کشور داریم» بنابراین مشکل فعلی و کندی روند واکسیناسیون چیست؟ کمبود واکسن یا کمبود نیرو و مراکز تزریق؟

بر اساس آخرین‌ اطلاعات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا هشتم شهریور ماه جمعا ۲۶۹۴۱۲۶۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. همچنین قول هایی مبنی بر افزایش چشمگیر سرعت واکسیناسیون در روزهای پیش رو داده شده است؛ به طوری که پیشتر دکتر علیرضا رئیسی_معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد که« تا پایان شهریور قطعا حدود ۳۰ میلیون دُز واکسن وارداتی خواهیم داشت. با یک تفاهم‌نامه دیگر از مهرماه، ۱۵ میلیون دز واکسن وارداتی دیگر و در آبان‌ نیز ۱۵ میلیون دز دیگر به دستمان می‌رسد که در تماس تلفنی رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور چین قرار شد میزان واکسن آبان ماه در همان مهرماه به دستمان برسد؛ بنابراین اگر از الان تا پایان مهر ۶۰ میلیون دز واکسن داشته باشیم می‌توانیم تا اول آبان به واکسیناسیون تا سن ۳۰ سال برسیم.»

روز دوشنبه نیز دکتر همتی رییس جمعیت هلال احمر اعلام کرد که “شهریور ماه ۲۰ میلیون واکسن و در مهر و آبان نیز هر کدام ۳۰ میلیون واکسن وارد کشور می شود.” وی همچنین گفت که “براساس توافق‌های انجام شده، تلاش می‌شود از هفته آینده، پارت‌های ۵ میلیونی واکسن به کشور وارد شود و روند واردات واکسن شتاب بیشتری بگیرد.” سوال این است که اگر امکان ورود چنین محموله هایی به کشور وجود داشته، چرا پیشتر و زودتر از اینها برای آن اقدام نشد تا امروز مرگ و میرهای 600تایی و 700 تایی ناشی از بیماری را در کشور شاهد نباشیم؟

در پایان نیز این سوال همچنان مطرح است که علت ناهماهنگی ها در گروه های اعلامی برای واکسن و نبود واکسن برای تزریق در گروه های مذکور در موعد مقرر چیست؟ چرا ساعت کار برخی مراکز و پایگاه های تزریق واکسن در بسیاری از استانها کاهش یافته است؟ و چه کسی پاسخگوی سرگردانی و بلاتکلیفی مردم در قبال مراکز تزریق جمع آوری شده است؟

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *