معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی:

اظهارات نمایندگان مجلس در مورد مهریه فقط در حد حرف است

الهام مرادی

تقی رستم‌وندی با اشاره به اظهاراتی که اخیرا در مورد مهریه مطرح می‌شود، گفت: صحبت‌های نمایندگان مجلس فقط در حد حرف است. رویه قضائی نشان می‌دهد در سال‌های اخیر قضات در مورد حکم زندان بدهکاران مهریه ملایم‌تر رفتار می‌کنند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی با اشاره به افزایش ازدواج و کاهش طلاق در سال‌های اخیر اظهار کرد: در ۵ الی ۶ سال اخیر میزان طلاق در عدد ۱۷۵ هزار ثابت مانده است. البته در سال ۹۶ یک آمار ۱۸۰ هزار نفری ثبت شد، اما در سه الی چهار سال اخیر تعداد طلاق‌هایمان در ۱۷۵ هزار ثابت مانده است.

به گفته وی، از سال 89 تا 98 حدود ۵ الی ۶ درصد با کاهش ازدواج روبه رو بودیم، اما شواهد نشان می‌دهد احتمالا در سال ۹۹ با کاهش ازدواج مواجه نباشیم و حتی این رقم افزایش پیدا کند. اما از آنجایی که فعلا به پایان سال نرسیدیم نمی‌توان آمار دقیقی در این خصوص ارائه داد.

رستم‌وندی سامانه تصمیم را یکی از دلایل کاهش طلاق دانست و تصریح کرد: در سه سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار نفر به سامانه تصمیم مراجعه کردند و پیش از طلاق به روانشناس ارجاع داده شدند. در نهایت دیدیم همین ارائه خدمات مشاوره به آن‌ها باعث شد ۱۵ درصدشان با یکدیگر صلح و سازش کرده و از طلاق منصرف شوند.

 

از سال 89 تا 98 حدود ۵ الی ۶ درصد با کاهش ازدواج روبه رو بودیم، اما شواهد نشان می‌دهد احتمالا در سال ۹۹ با کاهش ازدواج مواجه نباشیم و حتی این رقم افزایش پیدا کند

 

معاون وزیر کشور به اهمیت مشاوره‌های پیش و پس از ازدواج اشاره کرد و ادامه داد: در چهار سال گذشته، کارگروه ویژه کاهش طلاق و تحکیم خانواده و افزایش ازدواج، برنامه‌های خوبی را در هفت محور و در چندین ایستگاه به منظور کاهش طلاق و افزایش ازدواج مطرح کرده‌ است. این موارد شامل آموزش‌های مهارت پیش از ازدواج و همسرگزینی و آموزش پس از ازدواج است که در ۶ ساعت مهارت‌های زندگی، حقوقی، فقهی و در بُعد سلامت ارائه می‌شود. این درحالی است که تا قبل از این، خدمات مشاوره فقط دو ساعت ارائه می‌شد.

6 درصد والدین با دیدن فرزندشان، سازش می‌کنند

رستم‌وندی از صلح و سازش 6 درصدی والدینی که در مراکز مهر خانواده فرزند خود را ملاقات می‌کنند، خبر داد و گفت: سه سال گذشته در زمینه کاهش‌ آسیب‌های ناشی از طلاق، سه هزار مرکز دولتی و خصوصی مرتبط با بهزیستی ایجاد کردیم که بیش از ۶۰۰ مرکز مشاوره خانواده در آن‌ها تشکیل شده است. قوه قضاییه نیز در این زمینه پنج هزار مصلح را تربیت کرده تا خانواده‌ها به جای ملاقات فرزندشان در کلانتری در این 142 مراکز این کار را انجام دهند. همین اقدام باعث شده ۶ الی ۵ درصد از والدینی که برای ملاقات فرزندان خود می‌آیند، با یکدیگر سازش ‌کنند.

رئیس سازمان امور اجتماعی در پاسخ به این سوال که قوانین جدید مهریه که در مجلس در حال بحث و بررسی است، چقدر به زنان آسیب وارد می‌کند، تشریح کرد: صحبت‌های نمایندگان مجلس فقط در حد حرف است و رویه قضائی نشان می‌دهد در سال‌های اخیر قضات در مورد حکم زندان بدهکاران مهریه ملایم‌تر رفتار می‌کنند و این رویکرد زندانی کردن بدهکاران مهریه را تغییر دادند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *