مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی از هزینه‌های ماهانه تامین داروی کرونا برای بیماران استان خبر داد:

۷ میلیارد تومان تنها برای تامین رمدسیویر

به گزارش «صبح امروز» علیرضا رمزی در خصوص اقدامات بیمه سلامت در مبارزه با بیماری کووید19 اظهار کرد: از آبان ماه سال 1399 و با توجه به مصوبات شورای عالی بیمه سلامت داروی رمدسیویر صرفا برای بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان ها بستری شده اند در تعهد سازمان بیمه سلامت ایران قرار گرفته است و هزینه های پوشش این دارو در سطح استان ماهانه حدود 7 میلیارد و 280میلیون تومان می باشد.

به گزارش «صبح امروز» علیرضا رمزی با بیان اینکه «داروی فاویپیراویر تاپایان مرداد ماه سال‌جاری در تعهد این سازمان بود و به دلیل عدم اثربخشی و همچنین با تایید وزارت محترم بهداشت از ابتدای شهریور ماه1400 فاویپیراویر از تعهد بیمه ای سازمان بیمه سلامت خارج شده است» گفت: با شیوع بیماری کرونا و با هدف ایجاد بستر مناسب ارایه خدمات حوزه سلامت به هم استانی های این اداره کل مجموعا با 523 موسسه و مرکز درمانی جدید قرارداد همکاری منعقد کرده است و هم اکنون مجموعا این اداره کل با قریب به 4000 موسسه درمانی در سطح استان قرارداد همکاری دارد.

وی افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا برخی اقلام دارویی و خدمات سلامت سرپایی و بستری در تعهد سازمان قرار گرفت که منجر به رشد فزاینده ای در هزینه های این اداره کل شد. بعنوان نمونه هزینه دارو در بخش سرپایی در مرداد ماه 1400 رشدی معادل 130درصد داشته است که فقط هزینه تعهد داروی رمدسیویر برای این اداره کل بالغ بر 22 میلیارد تومان بوده است. علاوه بر داروهای مذکور در تاریخ 18/9/1399 داروی ریسیژن به صورت سرپایی جهت بیماران کرونا نیز در تعهد قرار گرفته بود همچنین بایست به این نکته نیز توجه داشت که علاوه بر موارد فوق اقلام دارویی دیگری مانند دگزا متازون،پردنیزولون،سرم نمکی ،فاموتیدین، انوکساپارین، اتوروواستاتین به عنوان سایر داروها در نسخ سرپایی بیماران کرونا درج شده است.

به گفته رمزی، از ابتدای شهریور ماه سالجاری تست PCR در تعهد خدمات این سازمان برای بیمه شدگان قرار گرفت.

مدیرکل بیمه سلامت استان تشریح کرد: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا پذیرش بیمه شدگان صندوق های بیمه سلامت همگانی و روستائیان در بیمارستان های جوادالائمه قلب، رضوی، امام زمان(عج)، مهر و موسی بن جعفر(ع) تا پایان شهریور ماه سال جاری تمدید شده است.

وی در خصوص افزایش تعداد تخت های آی سی یو برای بیماران مبتلا به کرونا گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون این اداره کل مجوز افزایش تعداد 300 تخت جدید جهت تبدیل شدن از تخت عادی به آی سی یو در تمامی بیمارستان های سطح استان را صادر کرده است که بطور میانگین ماهانه در حدود 10میلیارد و 230 میلیون تومان این افزایش ظرفیت تخت برای سازمان هزینه به همراه داشته است.

رمزی در خصوص صدور دفترچه های بیمه سلامت همزمان با شیوع بیماری کرونا ادامه داد: آمار فرآیندهای صدور، تعویض و تمدید دفترچه بیمه سلامت همگانی در سال99 بالغ بر 823000 مورد و تا مرداد 1400 بالغ بر 162000 مورد بوده است. همچنین در خصوص دفترچه های بیمه روستایی نیز در سال 99 تعداد 328900 دفترچه
و تا مرداد ماه 1400 تعداد 75000 دفترچه صادر، تمدید یا تعویض شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اتمام اعتبار پوشش بیمه بخشی از بیمه شدگان صندوق روستائیان و سلامت همگانی که پیشتر بصورت سیستمی و متمرکز از سوی ستاد سازمان تا تاریخ 31‏/06‏/1400 تمدید گردیده بود و با توجه به اهمیت صحت اطلاعات بیمه شدگان در زمان نسخه نویسی الکترونیک ضروری است بیمه شدگان این صندوق های بیمه ای در مهلت باقیمانده به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد و یا سامانه های خدمات غیر حضوری سازمان بیمه سلامت ایران به آدرس : http://www.bimehsalamatiranian.ir
https://eservices.ihio.gov.ir/esc/ مراجعه کرده و آخرین وضعیت پوشش بیمه ای را بررسی کنند. در صورت نیاز درخواست تمدید پوشش بیمه ای خود اعلام نمایند تا از بروز مشکلات احتمالی در زمان دریافت خدمات بیمه¬ای ممانعت بعمل آید.

رمزی در خصوص هزینه های درمان بیمه شدگان تحت پوشش هم افزود: از ابتدای سالجاری ماهانه هزینه درمان بیمه شدگان مبلغی در حدود 139 میلیارد تومان می باشد که از این مبلغ حدود 19 میلیارد و 300 میلیون تومان برای بیماران کرونایی هزینه شده است. مبلغ 18میلیارد و 400 تومان در بخش دولتی دانشگاهی و بالغ بر 900 میلیون تومان در بخش خصوصی ماهانه بابت خدمات بستری بیماران کرونایی استان هزینه ایجاد شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی با اشاره به آخرین وضعیت نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در خراسان رضوی نیز گفت: در راستای اجرای بند«ج » ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور و با توجه به ابلاغیه شماره 179005‏/1 مورخ 21‏/10‏/99 وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات، سازمان بیمه سلامت ایران ملزم به اجرای کامل برنامه نسخه نویسی الکترونیک در کلیه مراکز درمانی طرف قرارداد در سطح کشور شده است و در این رابطه وضعیت این اداره کل در بخش سرپائی دولتی و غیردولتی بشرح ذیل می باشد:

سازمان متبوع مقرر شد از ابتدای اردیبهشت ماه 1400 چاپ دفاتر بیمه درمان بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی (رایگان)، از ابتدای خرداد ماه چاپ دفاتر بیمه شدگان صندوق روستائیان و از ابتدای تیرماه 1400 چاپ دفاتر بیمه ای سایر صندوق های بیمه ای سازمان بیمه سلامت ایران در سطح استان خراسان رضوی متوقف شد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی تاکیدکرد: هم اکنون و با اجرای کامل طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بیمه شدگان تحت پوشش این سازمان جهت مراجعه به پزشک نیاز به دفترچه بیمه نخواهند داشت و مراکز درمانی بر اساس کد ملی بیمار اقدام به نسخه‌نویسی الکترونیک و در صورت نداشتن زیرساخت الکترونیک در سربرگ مطب یا درمانگاه اقدام به تجویز دارو و خدمات برای بیمه‌شدگان خواهند نمود.

وی همچنین اداهم داد: کلیه بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت و نیز پزشکان و موسسات درمانی می توانند از طریق شماره گیری سرشماره # 1666 * با گوشی همراه و ورود شماره کد ملی خود از اعتبار پوشش بیمه ای شان در این سازمان جهت دریافت خدمات درمانی و یا ارائه خدمات به بیمه شدگان مطلع شوند.

مدیر کل بیمه سلامت استان در خصوص بیمه اتباع خارجی استان نیز گفت: قرارداد بیمه درمان اتباع و مهاجرین خارجی، با توجه به توافقات صورت گرفته بین وزارت کشور، کمیساریای عالی پناهندگان و بیمه سلامت ایران برای پناهندگان افغانستانی و عراقی تحت سه عنوان اتباع خارجی آسیب پذیر ، اتباع بیماران خاص و غیر آسیب پذیر خدمات بیمه ای انجام می شود. این افراد پس از معرفی در گروه های آسیب پذیر و خاص بصورت رایگان و در گروه غیر آسیب پذیر با پرداخت حق بیمه مصوب، در صندوق سایر اقشار از پوشش بیمه سلامت برخوردار می شوند.

رمزی ادامه داد: تا کنون تعداد 19072 نفر از اتباع خارجی استان خراسان رضوی از خدمات بیمه ای این سازمان بهره مند گردیده اند که 18901 نفر آسیب پذیر، 120 نفر غیرآسیب پذیر و 49 نفر نیز بیمار خاص بوده اند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *