وزیر پیشنهادی صمت در جلسه رای اعتماد به وزرای دولت سیزدهم؛

با لوکوموتیو صادرات، گردش تولید را اجرا خواهیم کرد!

روز گذشته وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم با اشاره به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ قول‌هایی مبنی بر لغو تحریم‌های داخلی و خنثی سازی تحریم‌های خارجی، تقویت صادرات، تعادل بازار ارز، تک رقمی کردن تورم پس از سال 1402، تمرکز بر معیشت خانوارها، حذف سلطان‎ها و مافیاها و امضاهای طلایی، تحول بنیادی در صنعت خودرو و… داد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از مهر، سید رضا فاطمی‌امین با اشاره به اینکه « برای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ وظیفه سنگینی داریم و باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم » گفت: با کسب رأی اعتماد از نمایندگان مردم، باید بتوانم با قوت عهده‌دار این امانت باشم.

وی با بیان اینکه وزارت صمت بسیار گسترده است، به حوزه تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: متأسفانه شاهد آشفتگی‌های زیادی در بازار هستیم و قیمت‌ها نوسان زیادی دارند. به عنوان مثال، سیمان به یکباره سه تا پنج برابر افزایش قیمت خورد. چرا؟ دولت کجاست؟ اگر دولت اشراف و قوت داشته باشد، نباید به این آشفتگی‌ها و جولان قیمت‌ها اجازه دهد.

در سال ۱۴۰۲ تورم به نصف سال 99 می‌رسد

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: تورم بیماری مزمن اقتصاد است، درمان آن نیز ۲.۵ تا ۳ سال زمان می‌برد. در دولت سیزدهم به طور مشخص هدفگذاری شده است که در سال ۱۴۰۲ به نصف سال ۹۹ برسیم و بعد به سمت تک رقمی کردن تورم حرکت کنیم.

فاطمی‌امین گفت: رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز از عوامل اثرگذار در نرخ تورم هستند. با مدیریت، تسلط، اشراف و تنظیم نظام توزیع، اثر رشد نقدینگی را بر تورم کاهش خواهیم داد.

تکمیل سامانه جامع تجارت تا پایان سال

وی افزود: مجلس سال ۹۲ دولت را مکلف به ایجاد سامانه جامع تجارت کرد که هنوز این سامانه نهایی نشده است البته کارهای زیادی در این رابطه انجام شد و ما تا پایان سال این سامانه را تکمیل خواهیم کرد. تکمیل سامانه جامع تجارت به کنترل بازار، مبارزه با قاچاق و جلوگیری از مفاسد و رانت‌ها کمک خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رهبری سال‌ها در نامگذاری سال جدید بر اقتصاد و تولید پافشاری داشته‌اند، گفت: ما بر تولید به ویژه در ۶ ماهه آینده و تأمین مواد اولیه، تجهیزات و رد موانع تولید به ویژه در بخش معیشت خانوار تمرکز ویژه خواهیم داشت.

بازگشت قیمت سیمان به قیمت قبل

وی افزود: صادرات همیشه مهم بوده و امروز مهم‌تر شده است. با اجرایی کردن سامانه جامع تجارت، تمرکز بر تولید و به ویژه محصولاتی که در معیشت خانوار مؤثر هستند و تأثیری که بر بازار ارز دارد، به زودی شاهد کنترل بازار خواهیم بود. به عنوان نمونه به زودی قیمت سیمان به قبل از قطعی‌های برق برمی‌گردد البته این مسائل پشتیبانی مجلس را می‌طلبد زیرا ساخت ایران کار مشترک ما است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: همه شما در حوزه‌های انتخابیه خود با واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل مواجه شده‌اید؛ دولت نباید بنگاهداری کند اما موظف به بازارسازی است. فروش و بازار، خط مقدم تولید است. من خود را شریک واحدهای تولیدی و بخش خصوصی می‌دانم و آنها را رقیب خود نمی‌بینم بنابراین برای بازارسازی داخلی و خارجی کار خواهم کرد. ما از بخش تولید مالیات می‌گیریم و باید حامی آنها باشیم. اگر بخش خصوصی موفق باشد، دولت هم موفق است و اشتغالزایی نیز موفق خواهد بود. ما وارث بیکاری و آسیب‌های اجتماعی هستیم که باید بخش خصوصی جلو بیاید.

تقویت بازارهای خارجی و داخلی

وی با بیان اینکه من سال‌ها در هلدینگ بودم و رنج و مشکلات کسب و کارها را می‌دانم، گفت: بازارهای داخلی و خارجی را از طریق تجمیع تقاضا و هم‌افزایی بین بنگاه‌ها تقویت می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکرد را مکتوب به مجلس می‌دهیم، ادامه داد: اصلاح محیط کسب و کار نیز یکی از ۶ پروژه‌ای است که برای آن زمانبندی کرده‌ایم. در این راستا تا پایان سال سامانه «قواعد و مجوزها» ایجاد خواهد شد. از طریق این سامانه امضاهای طلایی، بخشنامه‌های خلق‌الساعه و متعدد از بین خواهد رفت. نباید در طول یک سال ۴۰ بار مقررات یک صنعت را عوض کنیم.

وی افزود: همچنین سال آینده بسته‌های سرمایه‌گذاری را آماده می‌کنیم تا از این طریق بسیاری از مجوزها لغو و صدور مجوز تسهیل شود که سرمایه‌گذار نیز کار راحت‌تری خواهد داشت.

لغو تحریم‌های داخلی و خنثی سازی تحریم‌های خارجی

فاطمی‌امین اظهار داشت: ۸۰ درصد مشکلات محیط کسب و کار مربوط به بیمه تأمین اجتماعی، مالیات و تأمین مالی است. این مسائل مربوط به وزارت صمت نیست اما ما در وزارت صمت به عنوان پنجره واحد کسب و کار قطعاً این موضوعات را پیگیری خواهیم کرد. هر واحد صنعتی، معدنی، تجاری و صنفی به ما مراجعه کند، مطالباتشان را در دولت پیگیری می‌کنیم. از من فرافکنی نخواهید دید و هیچ وقت نخواهم گفت که مشکل مربوط به تحریم است یا اینکه به وزارتخانه دیگر مربوط می‌شود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: قول می‌دهم که تحریم‌های داخلی را بردارم و تحریم‌های خارجی را خنثی کنم که تجربه‌اش را نیز در مورد بنزین داریم. در سال ۸۵ در ستاد تبصره ۱۳ بودم که بحث دوگانه‌سوز کردن، کارت سوخت، سهمیه‌بندی و خودروهای فرسوده را مطرح کردیم. در همان زمان کنگره آمریکا به دنبال تحریم بنزین بود که ما توانستیم با سهمیه‌بندی این تحریم را خنثی کنیم.

تزریق ۴ میلیارد دلار به بازار ارز

وی با بیان اینکه مسئله تولیدکننده مسئله ما است، گفت: رهبری بر تقویت تولید داخلی، مبارزه با قاچاق و واردات بی‌رویه تأکید دارند که ما منویات ایشان را اجرا خواهیم کرد. کسانی هستند که جیب خود را از طریق واردات پر می‌کنند و نمی‌گذارند با تولید داخلی، واردات متوقف شود و کمر تولیدکننده را می‌شکنند.

فاطمی‌امین با اشاره به حوزه صادرات گفت: صادرات امروز مهمتر از گذشته است. به بازار ارز حداقل باید سه تا چهار میلیارد دلار بیشتر تزریق شود تا به تعادل برسد. ما از طریق مشورت با خانه صمت و اتاق بازرگانی، یک برنامه دقیق و حساب‌شده‌ای را تنظیم کردیم. من بنا را به رأی آوردن در مجلس گذاشتم تا پس از مستقر شدن در وزارت صمت سریعاً این برنامه را پیاده کنیم. ما به ریز برنامه‌ها تسلط پیدا کرده‌ایم و برنامه رشد پنج میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم امسال نسبت به سال گذشته را در دستور کار قرار خواهیم داد. علاوه بر برقرار کردن تعادل در بازار ارز، این برنامه به بازیابی تولید نیز کمک می‌کند

وی گفت: متأسفانه برای اولین‌بار طی چهار سال تورم بالای ۲۵ درصد بود که موجب کاهش قدرت خرید مردم شد. بسیاری از واحدهای تعطیل به دلیل نبود تقاضا تعطیل شده‌اند. ما با لوکوموتیو صادرات، گردش تولید را اجرا خواهیم کرد.

منابع حاصل از صادرات به تولید تزریق می‌شود

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: منابع حاصل شده از پنج میلیارد دلار صادرات را به تجهیزات مواد اولیه تولید تزریق می‌کنیم. همچنین دیپلماسی اقتصادی را نیز جلو خواهیم برد.

فاطمی امین درباره ارتقا سطح بازدارندگی در اقتصاد کشور، اظهار داشت: همانگونه که توان بازدارندگی دفاعی برای ما قدرت ایجاد کرده است باید در حوزه اقتصادی هم توان دفاعی ایجاد کنیم. صادرات به کشورهای همسایه پیشران اقتصاد است. باید دایره اقتصاد ما بزرگ‌تر از جغرافیای کشور باشد.

وی افزود: سالیانی بر صادرات تمرکز داشتم و فرض ما این است که تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. البته اگر تحریم‌های ظالمانه لغو شود، استقبال می‌کنیم اما در برنامه‌های ما اصل، ادامه تحریم هاست. من درگیر تجارت بین‌الملل بوده ام و به مسئله تهاتر و تجارت پول تبحر دارم.

وزیر پیشنهادی صمت در خصوص برنامه‌های خود در حوزه معدن تأکید کرد: اگر توسعه‌ای به بخش معدن بدهیم شاهد توسعه متوازن در کل کشور خواهیم بود. چرا همچنان ۵ هزار معدن ما تعطیل است؟ چرا به خام فروشی ادامه می‌دهیم؟

وی افزود: برای جلوگیری از خام فروشی دو کار را باید انجام دهیم. نخست ایجاد عوارض معکوس است. یعنی برای سنگ آهن عوارض بالاتر بگذاریم و برای گنداله عوارض پایین و عوارض صادراتی ماشین لباسشویی صفر باشد.

فاطمی امین ادامه داد: در گام دوم باید ۱۵ درصدی که در قانون معادن پیش بینی شده تا به مناطقی که معادن باید به آنها بازگردد، اجرایی شود. با این کار بهره برداری از معادن برای کسانی که از آن متضرر می‌شوند، به انتفاع تبدیل می‌شود.

صنعت خودرو به افتخار ملی تبدیل می‌شود

وزیر پیشنهادی صمت به برنامه‌های خود در بخش خودرو اشاره و تصریح کرد: برای خودرو برنامه دو ساله داریم و ان‌شاءالله دو تا سه سال دیگر صنعت خودرو به افتخار ملی تبدیل می‌شود.

وی در مورد مشکلات بخش خودرو گفت: نخست رقابتی نبودن تولید خودرو است. مشکل تیراژ پایین تولید خودرو است. چرا ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه در سال تولید می‌شود و باید به سه میلیون دستگاه در سال برسد.

فاطمی امین اظهار داشت: اگر رأی اعتماد گرفتم تمایل به انتخاب مدیران خودرو سازی ندارم. برنامه دارم تا تعیین این مدیران را در یک دوره گذار به سهامداران منتقل کنم.

وزیر پیشنهادی صمت تأکید کرد: تا پایان سال جاری میزان مصرف سوخت در خودروهای تولیدی را به کمتر از هشت لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسانیم.

وی درباره بیکاری فارغ‌التحصیلان گفت: مشکل بیکاری ما در مورد بیکاری فارغ‌التحصیلان نیست. نمی‌توان با مشاغل کوچک برای دانش آموختگان شغل ایجاد کرد. باید به سمت ایجاد صنایع الکترونیکی پیشران، صنعتی و بخش حمل و نقل برویم.

فاطمی امین با طرح این سوال که چرا باید ۱۱ میلیون حاشیه نشین داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از مهمترین راهبردهای ما ایجاد توسعه متوازن در کشور است. باید امکان توسعه در همه شهرها ایجاد شود. یکی از برنامه‌های ما این است که مدیران استانی و ستادی را بر مبنای برنامه عملکردی شأن تعیین کنیم. این برنامه هر سه ماه یک بار پایش می‌شود.

دیگر شاهد سلطان‌ها، مافیاها و امضاهای طلایی نخواهیم بود

وی ادامه داد: همچنین برای همه مناطق کشور سهمیه‌هایی تعیین می‌کنیم تا برای پست‌های مدیریتی طی دو سال آماده شوند. از دو سال بعد همه کارهای هر منطقه به دست مردم همان منطقه از کشور اجرا خواهد شد.

وزیر پیشنهادی صمت با تأکید بر تعامل وی با مجلس و نمایندگان خاطرنشان کرد: این موضوع هم مورد تأکید رئیس جمهور است و هم شخصاً به آن اعتقاد دارم. دیگر شاهد سلطان‌ها، مافیاها و امضاهای طلایی نخواهیم بود. فساد ستیزی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم است.

فاطمی امین در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: چرا سالهاست حرف آن را می زنیم اما کاری نمی‌کنیم؟ تاب آوری اقتصاد باید به گونه‌ای باشد که اگر به اقتصاد ما ضربه‌ای وارد شد، امکان مدیریت آن را داشته باشیم. این موضوع تاکنون تا حدودی موفق بوده است اما مهم‌تر از تاب آوری، بازدارندگی است. باید کاری کنیم که آسیب رساندن به اقتصاد ایران برای کشورهای استکباری مضر باشد.

وی به همکاری وزارت صمت با وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن اشاره و تأکید کرد: مذاکراتی با آقای قاسمی داشتم. تأمین مصالح ساختمانی در حوزه کاری وزارت صمت است. برای تولیدیک میلیون مسکن میزان مصالح مورد نیاز را به طور دقیق محاسبه کردیم. امکان تولید داخل همه مصالح مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد. مسکن پیشران بخش اقتصاد است و اگر راه بیفتد همه بخش‌ها به دنبال آن فعال می‌شوند.

فاطمی امین به مذاکره خود با شهردار تهران اشاره و تصریح کرد: بخشی از آلودگی شهرها به عهده خودروهاست و با شهرداری تهران برای عرضه اتوبوس‌های برقی هماهنگ خواهیم شد.

وی در پایان تأکید کرد: اجازه هدررفت فرصت‌ها را نخواهیم داد. همه مسائل کشور راه حل دارند و راه حل آنها مشخص است.

image_print
10 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *