چگونه بیماران مبتلا به رماتیسم مفاصل بدون قطع فعالیت‌های جسمانی، از مفاصل خود محافظت کنند؟

مهسا ایزدخواه، کارشناس آسیب‌شناسی ورزشی

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که باعث التهاب مزمن مفاصل می‌شود. علائم روماتوئید در افراد مختلف متفاوت است؛ بنابراین هر فرد مبتلا شده ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کند. روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید معمولا با علائم جزئی که در دو طرف بدن پدید می‌آیند و از بین می‌روند، به آهستگی شروع شده و در طی چند هفته یا چند ماه پیشرفت می‌کند.

علائم این بیماری شامل خستگی، سفت‌شدن مفاصل در صبح، خشکی مفصل، درد مفصل، تورم جزئی مفصل، تب، بی حسی، کاهش دامنه حرکتی و … می‌باشد.

۱۰ راه حل ساده برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید تا بتوانند بدون قطع فعالیت‌های جسمانی، از مفاصل خود محافظت کنند:

ورزش‌های کم‌فشار مانند قدم زدن، دوچرخه سواری یا شنا را انتخاب کرده؛ چراکه این ورزش‌ها کمتر به مفاصل شما فشار می‌آورند. قبل از ورزش‌های سنگین‌تر عضلات خود را به‌خوبی تقویت کنید.

اگر مفاصل شما ورم کرده یا درد در مفاصل خود دارید، تدریجی و آرام ورزش کنید. سعی کنید به‌جای یک جلسه طولانی در روز، تمرینات خود را در چند نوبت انجام دهید.

فعالیت‌های خود را طوری تنظیم کرده که هم‌شامل تمرینات ایروبیک و هم تمرینات استقامتی برای ساخت عضلات باشند تا با این کار از صدمات ناشی از استفاده مفرط از مفاصل جلوگیری کنید.

همیشه قبل از ورزش، بدن خود را گرم کرده و بعد از انجام تمرینات، بدن خود را خنک کنید.برای بهبود دامنه حرکات مفاصل، تمرینات انعطاف پذیری را نیز به فعالیت‌های خود اضافه کنید.

استفاده از کفش‌های ورزشی مناسبی که ارتعاشات را جذب و از پا‌ها محافظت می‌کنند، بهتر است. اگر بیماری شما خیلی پیشرفته است، یا بیش از حد معمول درد دارید، روش‌های درمان آبی مثل راه رفتن در استخر، را امتحان کنید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *