محرم، کرونا و رسالت ما

محسن صابر

مسئول سازمان بسیج مداحان و هیآت مذهبی خراسان رضوی

سلام بر رسول اعظم محمد مصطفی(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و درود بر عترت و فرزندان او که بهترین فرزندان هستند و سلام بر حسین که به شریعت، زندگی و انسانیت جانی دوباره بخشید. ماه محرم که رمز احیاء خاطره حماسه‌های کربلاست، آغاز شده است. پیامبر اکرم(ص) دراین‌خصوص می‌فرمایند: «مرگ حسین(ع) آتشی در دل مؤمنان انداخته است که هرگز سرد نخواهد شد.»

در فرهنگ شیعه، نام محرم با عاشورا، کربلا و امام حسین(ع) عجین شده و با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند؛ گویی محرم جز حسین و کربلا هیچ ندارد و چراغ فروزانی که اباعبدالله‌الحسین(ع) روشن کرد روشنایی بخش مسیر رهروان او شد.

از زمان شیوع کرونا و رواج این بیماری همه‌گیر و به‌منظور پیشگیری از انتقال ویروس فعالیت بخشی از هیآت‌ مذهبی، دسته‌های عزاداری و تجمعات محدود شدند. هرچند که شعار «هیئت تعطیل‌بردار نیست» زمینه را برای فعالیت هیئت‌های مذهبی در ایام شیوع بیماری و کمک به بخش‌های مختلف جامعه نقش پررنگی را ایفا کردند.

دراین‌بین دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کردند تا إلقاء نمایند که ایران در زمینه مقابله با بیماری کرونا دچار مشکلات فراوان شده و عدم برگزاری مراسمات مذهبی هیچ خللی در روند زندگی مردم ندارد.

اما هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مذهبی مردمی که بر پایه باورهای دینی و منطبق با فرامین اسلامی و انقلابی و منویات رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) فعالیت دارند در قالب رزمایش مواسات و همدلی مومنانه، کمکهای شایانی را در امر کمک‌رسانی و خدمات اجتماعی به آحاد محرومان جامعه داشتند و جنگ روانی دشمنان را خنثی نمودند.

در محرم امسال که در پیک پنجم کرونا قرار داریم و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها رکورد زده است ضرورت دارد تا در برگزاری مراسمات و اجتماعات مذهبی شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران کاملاً رعایت شود.

ضمن اینکه در اسلام عزیز نیز لزوم حفظ جان خود و دیگری تأکید شده است؛ چنانکه درآیات ۲۹ و ۳۰ سوره مبارکه نساء آمده: «وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا؛ و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است؛ و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد.»

در همین راستا، و برای در امان ماندن از ابتلا به ویروس منحوس کرونا، دو راه پیش‌رو داریم، اول اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و دیگری اجرای سیاست‌های بهداشتی وزارت بهداشت.

لذا ضرورت دارد با اجرای اوامر رهبر دوراندیش در تبعیت از دستورات وزارت بهداشت و درمان راه را بر جریان‌های انحرافی و دست‌ساز بیگانه که متأسفانه قائل به این فضای کرونایی نیستند و با برگزاری جلسات غیر رسمی و بدون محدودیت، و عدم رعایت شیوه‌نامه‌ها درصدد القاء تفکرات افراطی و جذب جوانان برآمده‌اند را ببندیم.

ضمن این‌که تجربه موفق سال گذشته در اجرای مناسب عزاداری‌های اباعبدالله‌الحسین پیش روی ماست. ادامه روند هیأت مجازی و تقویت و توسعه آن در جامعه و توسعه و تقویت عزاداری فردی و خانوادگی و ترویج عبادات، نوافل، روضه‌های خانگی و قرائت دعاهای مختلف در خانه، راه‌اندازی پویش‌های مجازی و تقویت آنان در بین مردم و نظارت کامل و سختگیرانه و برخورد با گروه‌ها و جریان‌های فرقه‌ای باعث شد تا در چنین شرایطی و با رعایت احتیاط جلسات عزاداری مطلوبی برگزار شود.

در مجموع، ائمه علیهم‌السلام همواره پیروان خود را به امور عقلانی و منطقی هدایت کرده‌اند و اصلا اساس دین بر منطق و عقلانیت استوار است. تهدید کرونا، فرصتی را برای ما ایجاد کرده تا برخی غلط‌های مصطلحی که در ادبیات ستایشگری بوجود آمده را استحاله و تغییر دهیم، چرا که در شرایط عادی این فرصت ها محیا نخواهد شد. به طور کل هیئت یک مانیفست مذهبی، سیاسی و اجتماعی است که وحدت و اجماع آرمانهای انقلابی جامعه تحت این فضا مدیریت می‌شود و نوعی تمرین اعتماد به نفس برای جوانان و کادرسازی برای نظام و انقلاب است.

یا من اسمه دواء و ذکره شفا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *