چرا کارگران واکسینه نمی‌شوند؟

صدایی که شنیده نمی‌شود

واکسیناسیون هدفمند؛ یعنی به جای واکسیناسیون افرادی که در خانه بوده و نیازی به حضور اجباری در جامعه ندارند، کارگران صنفی و خبازان بایستی مورد واکسیناسیون قرار بگیرند.

سرویس اجتماعی

همه ما در این روزهای سیاهی که اپیدمی کرونا به وجود آورده، عزیزانی را در حال دست و پنجه نرم کردن با کرونا در اطراف داشته و یا شاهد از دست دادن عزیزانمان بر اثر این ویروس بودیم. این ویروس سیاه و عصبی که ابتدای امر سیستم ایمنی بدن را مورد هجوم خود قرار داده و آن را تضعیف می‌کند دیگر نایی برای گذران عادی زندگی برای افراد نمی‌گذارد.

جدا از تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا به گونه‌های مختلف ویروس کویید ۱۹ و تشدید دردهای کرونایی در بدن، افراد بایستی برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری اقدام به قرنطینه خانگی و خودمراقبتی کنند.

این قرنطینه خانگی و دورکاری و در برخی از مشاغل غیرممکن بوده و اگر فرد اعلام به ابتلا کند، دیگر امکان حضور در جایگاه شغلی خود تا بهبودی کامل ندارد و این قرنطینه چرخ‌های زندگی را از حرکت بازمی‌دارد؛ به همین دلیل بسیاری از کارگران صنفی که از قضا با مردم ارتباط بیشتری دارند جزو همین دسته بوده و شاید به همین دلیل است که دردهای کرونایی را به جان خریده تا بتوانند نانی بر سفره خانواده خود بگذارند.

واکسیناسیون گروه‌های پر خطر شغلی

از ماه‌ها قبل واکسیناسیون برخی گروه‌های شغلی پرخطر نظیر پرسنل مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، پرستاران و پاکبان‌ها در دستور کار قرار گرفته، اما نباید از اولویت قرار دادن کارگران مشاغل خدماتی، پرسنل و کارکنان داروخانه‌ها، منشی مطب‌ها، زائرسراها و مراکز اقامتی به دلیل مراجعات و حضور مردم و سر و کار داشتن با ارباب رجوع غفلت کرد؛ چراکه این غفلت موجب شیوع بیشتر و به وجود آمدن پیک‌های دیگر کرونا می‌شود.

در شرایط کنونی اگر کارگر خباز و یا داروخانه‌ای که مشغول به فعالیت بوده و در صورت مبتلا به کرونا زندگی او فلج می‌شود؛ بنابراین بیماری خود را بروز نمی‌دهد و در محل کار خود حاضر می‌شود همین کار باعث شیوع بیشتر این بیماری می‌شوند

جای خالی نماینده کارگران در ستاد مقابله با کرونا

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید: جای نمایندگان کارگری در ستاد مقابله با کرونا از باب تاثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌ها خالی است در حالی که اگر می‌خواهیم برای جامعه کارگری تصمیم‌گیری کنیم باید آن‌ها را در تصمیمات مربوط به خودشان، کرونا، بازار کار و مسایل اقتصادی دخالت بدهیم.

ابوی اضافه می‌کند: در حال حاضر کارگران مشاغل پرخطر در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند و با توجه به هزینه‌های سنگین درمان عمدتا از پرداخت این هزینه ناتوانند؛ بنابراین ضروری است که در اولویت دریافت و تزریق واکسن کرونا قرار گیرند.

به گفته وی، سلامت جامعه کارگری به عنوان نیروی مولد کشور نباید مورد غفلت قرار گیرد و کارفرمایان با این توجیه که ماسک و دستکش و اقلام بهداشتی در اختیار نیروی کار قرار می‌دهند نباید کارگران را در شرایط خطرناک کرونایی مجبور به کار کنند.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه «در شرایط کنونی اگر کارگر خباز و یا داروخانه‌ای که مشغول به فعالیت بوده و در صورت مبتلا به کرونا زندگی او فلج می‌شود از اعلام این بیماری سر باز زده و در محل کار خود حاضر شود، موجب شیوع بیشتر این بیماری خواهد شد» خاطرنشان می‌کند: وقتی هم کارگری کرونا می‌گیرد باید از مرخصی استعلاجی استفاده کند که بعد از دو ماه دوندگی تنها ۶۰ درصد غرامت دستمزد ایام بیماری با توجه به هزینه‌های سنگین درمان به او تعلق می‌گیرد.

ابوی با بیان اینکه «از ابتدای کرونا تاکنون در مصاحبه‌های مختلفی از ضرورت ایمن‌‌سازی کارگران در مقابله با کرونا، سخن گفته و همه جا فریاد دادرسی برای کارگران را سر داده؛ فریادهایی که هرگز شنیده نشد» تشریح می‌کند: پنجشنبه هفته گذشته در جلسه ستاد مبارزه با کرونا، ضرورت واکسیناسیون در مشاغل صنفی که با مردم سرو کار دارند را راه حل عدم شیوع پاندمی کرونا دانسته، اما باز هم این صدا به جایی نرسید و چاره را در تعطیلی اصناف دیدند.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اظهار می‌کند: کارگران بایستی تحت معاینات پزشکی مختلف قرار بگیرند؛ چراکه این کارگران به ناچار برای گذران زندگی، بیماری خود را ابراز نکرده و در جایگاه شغلی خود حضور پیدا می‌کند.

آزمایشات پزشکی گروه‌های پرخطر شغلی

وی ادامه می‌دهد: کارگران خباز و داروخانه که بیشترین سروکار را با مردم دارند گاهی از ابراز بیماری سرباز زده و بایستی این افراد هر از گاهی تحت آزمایش قرار بگیرند و اگر به دنبال واکسیناسیون هدفمند باشیم به جای واکسیناسیون افرادی که در خانه بوده و نیازی به حضور در جامعه ندارند، کارگران صنفی و خبازان بایستی مورد واکسیناسیون قرار بگیرند. در خصوص جامعه کارگری بایستی چند نماینده از این قشر در ستاد مقابله با کرونا حضور داشته تا تصمیمات هدفمندی در این خصوص اتخاذ شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *