زلزله زدگان خراسان شمالی ۲۵۰ میلیون ریال از بیمه غرامت می گیرند

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: واحدهای مسکونی زلزله زدگان براساس میزان خسارت های وارده تا سقف 250 میلیون ریال غرامت دریافت می کنند.

به گزارش صبح امروز جواد نظری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت :  در زلزله 27 اردیبهشت ماه سال جاری در شهرستان های مانه و سملقان، جاجرم و گرمه بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی روستاییان استان به طور کامل تخریب شد  و به این واحدها غرامت کام پرداخت خواهد شد.
وی اضافه کرد : علاوه بر متقاعد کردن شرکت های بیمه ای برای پرداخت سقف کامل غرامت 250 میلیون ریالی به واحدهایی که بیش از 50 درصد خسارت دیدند نیز در جریان است که در صورت توافق به این مالکان این واحدها نیز سقف غرامت را کامل دریافت می کنند.
مدیرکل مدیریت بحران افزود : شرکت های بیمه برآورد خسارت واحدهای مسکونی را تکمیل کردند و به محض اعلام از سوی این شرکت ها پرداخت غرامت نیز به زلزله زدگان ادامه خواهد یافت.
نظری در بخش دیگر سخنان خود درباره کمک های دولت به بازسازی مناطق خسارت دیده از زلزله اردیبهشت ماه امسال گفت: ۲۹ میلیارد ریال کمک هزینه اسکان موقف برای تامین ۱۴۵ واحد مسکونی شهری مصوب شده و به ازای هر واحد تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال پرداخت می شود، همچنین ۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کمک هزینه اسکان موقت ۶۵۰ واحد مسکونی روستایی مصوب شده که به ازای هر واحد تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ میلیارد ریال هزینه های پشتیبانی و آواربرداری و خدمات مدیریت طرح به تصویب دولت رسید گفت: ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کمک هزینه صدور پروانه ساختمانی برای بازسازی مناطق خسارت دیده مصوب شده است و بر این اساس به ازای هر واحد روستایی تا ۲۰ میلیون ریال برای واحد شهری تا مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال تامین می شود.

نظری درباره پرداخت تسهیلات بازسازی برای ساخت واحدهای خسارت دیده اظهار داشت: ۶۸۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسیهلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  برای جبران خسارت های زلزله در شهرستان های گرمه، جاجرم و مانه و سملقان با ضمانت زنجیره ای پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه بدهی معوقات و چک برگشتی احتمالی آسیب دیدگان به بانک ها، مانع از دریافت این تسهیلات نیست افزود: برای بازسازی ۱۴۵ واحد مسکونی شهری یک میلیارد ریال برای هر واحد و در مجوع ۱۴۵ میلیارد ریال اعتبار پرداخت می شود و برای بازسازی ۶۵۰ واحد مسکونی روستایی، به هر واحد ۸۰۰ میلیون ریال و در مجوع ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی در اختیار قرار می گیرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی اظهار داشت: برای تعمیر اماکن مسکونی و تجاری شهری و روستایی تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود و در مجموع ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار تسهیلاتی با سود و کارمزد پنج درصد و بازپرداخت هفت ساله مصوب شده است.

زلزله ۵.۵ ریشتر  ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری در عمق ۱۰ کیلومتری شهر سنخواست در شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی را لرزاند و این زمین لرزه طبق آخرین بررسی آماری به یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی که قالب آنها واحدهای مسکونی خشت و گلی بود را بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد که ۱۲۱ واحد مسکونی به طور کامل تخریب شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *