در گفت و گو با شهردار شاندیز مطرح شد:

رویای پایان پدیده

شهردار شاندیز درباره پایان پروژه پدیده گفت: پدیده‌، پروژه‌ای است که زمانی آغاز شده و روزی هم به پایان خواهد رسید، اما زمان پایان این پروژ مربوط به متولی امر است و در نتیجه پایان این مجموعه را نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. اما اثرگذاری این مجموعه بر صنعت گردشگری، اقتصاد شهر و مباحث فرهنگی و اجتماعی غیر قابل انکار است؛ چراکه پدیده یکی از مگاپروژه‌های کشوری این مجموعه محسوب می‌شود.

به گزارش صبح امروز بهرام نکاحی با بیان ایم مطلب به ایسنا اظهار کرد: نقش ما به عنوان شهرداری و متولیان شهر، در کوتاه شدن زمان اتمام پروژه و جلوگیری از انحرافات اعتباری اثرگذار خواهد بود. به نظر من مدیریت شهری به بلوغی نرسیده است که بتواند مگاپروژه‌ای مانند پدیده را همراهی کند، لذا ما ناگزیر هستیم که برای انجام وظایف و تکالیف خود، خودمان را در لایه‌های مختلف اجتماعی و مدیریتی قوی و توانمند سازیم.

شهردار شاندیز بر اساس برداشت‌های میدانی در طول دوران شیوع ویروس کرونا درخصوص شرایط و مشکلات شهر شاندیز در پی شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا آسیب‌هایی را ایجاد کرده است. اعمال محدودیت سفر باعث می‌شود افراد بخشی از نیازهای تفریحی خود را از طریق مراکز در دسترس برطرف کنند و شاندیز و طرقبه از جمله شهرهای در دسترس هستند و لذا مراجعه مردم به این شهرها افزایش یافته است که ترافیک‌های سنگین در برخی روزها گواه این ادعا هستند.

هدایت و برنامه‌ریزی فعالیت‌های گردشگری، سبب تحول اقتصادی خواهد شد

شهردار شاندیز با اشاره به مشکلات صنعت گردشگری و عدم حمایت متولیان از این صنعت، گفت: هدایت و برنامه‌ریزی بخش گردشگری، اقتصاد را متحول می‌سازد.

بهرام نکاحی درخصوص مشکلات صنعت گردشگری در دوران شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: طبیعت، درس‌های زیادی به ما می‌آموزد. به عنوان مثال هنگامی که باران می‌بارد، مسیر حرکت باران بستری برای حرکت باران‌های بعدی را ایجاد می‌کند و سپس سبب شکل‌گیری مسیل‌ها و رودخانه می‌شود؛ به تعبیری دیگر طبیعت راه درست و مناسبی در پیش می‌گیرد.

وی ادامه داد: انسان‌ به عنوان موجودی همراه با تفکر و بینش، در انتخاب مسیر خود اختیار دارد. به شکلی که با انتخاب مسیر درست، منافع بیشتری کسب می‌کند و انتخاب اشتباه باعث آشفتگی در رفتار او می‌شود.

شهردار شاندیز بیان کرد: گردشگران همواره نیازهایی دارند که اگر نیازهای آن‌ها تأمین شود علاوه بر اینکه از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود، حضور آن‌ها زمینه برخی فرصت‌ها را نیز ایجاد می‌کند. بنابراین چنانچه کارها بدون برنامه‌ریزی انجام شود، تنها به آسیب‌های ناشی از گردشگری دچار خواهیم شد؛ همانطور که تاکنون برای جامعه گردشگری برنامه‌ریزی مدونی صورت نگرفته و زیرساخت‌های مورد نیاز نیز وجود ندارد.

نکاحی عنوان کرد: بنابراین تهدیدها بیشتر از فرصت‌ها، گردشگری را فرا گرفته‌اند، از این رو اگر بتوانیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم نه ‌تنها اقتصاد شهر بلکه اقتصاد استان متحول خواهد شد. به شکلی که در کنار ارائه خدمات گردشگری به مرکز بازرگانی نیز تبدیل خواهیم شد، به عنوان مثال می‌توان صنایع دستی تولید شده در شهرهای استان را در این شهر معرفی و تبادل کرد. به این ترتیب با هدایت و برنامه‌ریزی اقدامات گردشگری، اقتصاد استان تغییر پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به مشکلات گردشگری شهر شاندیز، تصریح کرد: به طورکلی با وجود اینکه ظرفیت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد، اما برنامه‌ریزی لازم در زمینه گردشگری صورت نگرفته و دستگاه‌های متولی به خوبی وظایف خود را انجام نداده‌اند و همچنین لازم است پروژه‌های نیمه ‌تمام مورد حمایت قرار گیرند. در حالی که امروزه متولیان صنعت گردشگری، موانعی برای صدور مجوز به شمار می‌روند و افراد برای انجام فعالیت‌های قانونی، با مشکلات و موانعی روبه‌رو هستند.

 اهمیت گردشگری باید به عنوان فرهنگ در میان جامعه نهادینه شود

شهردار شاندیز اضافه کرد: در حالی که دستگاه‌های متولی ابتدا باید به برنامه‌ریزی، تشویق و حمایت بپردازند و سپس نظارت را مورد توجه قرار دهند. با این وجود متولیان که اغلب از مشکلات اطلاع ندارند، با رویکردی نظارتی برنامه‌ها را پیش می‌برند. بنابراین لزوم اهمیت گردشگری و ارتقاء این صنعت باید به عنوان فرهنگ در میان جامعه نهادینه شود.

نکاحی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی در شاندیز، سبب فراموشی بسیاری از فعالیت‌ها شده است، به گونه‌ای که استقبال از فعالیت‌ها و مشاغل خانگی بسیار کاهش یافته و یا منقرض شده است. اما اینجا (شاندیز) می‌تواند به عنوان مرکز عرضه صنایع دستی استان فعالیت داشته باشد، زیرا در برخی از خانواده‌های روستانشین این سبک زندگی همچنان وجود دارد. بر این اساس بستر عرضه و فروش صنایع دستی در این شهر وجود دارد، اما تاکنون در این راستا اقداماتی صورت نگرفته است.

وی تشریح کرد: طرح بازار سنتی شاندیز را تهیه کرده‌ایم، اما به دلیل عدم قرارگیری در اولویت، با مخالفت شورا مواجه شده است. به طور کلی باوجود اینکه در برخی روزها جمعیت شهر شاندیز بیشتر از برخی کلان‌ها برآورد می‌شود، اما برخی امکانات مانند اورژانس متناسب با این جمعیت وجود ندارد.

شهردار شاندیز افزود: علاوه بر این‌ها منافع فردی و آنی در اولویت قرار دارند و این رویکرد سبب بروز برخی چالش‌ها می‌شود. همچنین فکر می‌کنیم برخی مشکلات برای ما اتفاق نخواهد افتاد در صورتی که ممکن است این اتفاقات برای ما نیز روی دهد و لذا باید برای مواجهه با آن‌ها برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کنیم، اما متأسفانه برخی از مشکلات امروزی مانند آمار تصادفات، ناشی از عدم برنامه‌ریزی است. از این رو متولیان امور باید علاوه بر مدیریت امور جاری، برای آینده نیز برنامه‌ریزی کنند، همچنین آگاهی‌بخشی در حوزه‌های گوناگون نیز اثرگذار خواهد بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *