رییس کانون کارآفرینان استان خراسان رضوی در گفتگو با صبح امروز :

تولید خودرو متعلق به ذات اقتصاد ایران نیست

مهناز اصغری

در شماره قبل روزنامه، به شرح قسمتی از گفت‌وگوی محمدحسین روشنک، رییس کانون کارآفرینان استان خراسان رضوی در خصوص لزوم فراهم کردن شرایط مناسب در جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی پرداختیم. وی در این گفت‌وگو به ارائه دلایلی مبنی بر عدم ممنوعیت واردات پرداخته و در این شماره نیز اشتباهات اقتصاد ایران را برمی‌شمارد.

با هرگونه ممنوعیت در واردات مخالف هستم

رییس کانون کارآفرینان استان خراسان با تاکید بر اینکه «با هرگونه ممنوعیت در واردات مخالف هستم» می‌گوید: این ممنوعیت‌ها، بازار را تبدیل به بازار بدون رقابت کرده و نتیجه این بازار ورود کالای قاچاق است.

محمد حسین روشنک در مصاحبه با خبرنگار «صبح امروز» اضافه می‌کند: ممنوعیت واردات به معنای از بین بردن رقابت در بازار داخل و همچنین ترویج کالای قاچاق و خالی کردن جیب مردم است.

شورا جایگاه قانونی ندارد و فرماندار و استاندار و … می‌توانند مصوبه‌های شورا را وتو کنند و در چنین شرایطی تنها ویژگی مثبت و قابل تامل شورا بایستی معتمد بودن در بین مردم باشد

نیازمند تعریف جدیدی از اقتصاد هستیم

وی با اشاره به اینکه «دسترسی به اقتصاد مقاومتی نیازمند الزاماتی است» ابراز می‌کند: برای رسیدن به این الزامات بایستی تعریف جدیدی از اقتصاد و حوزه صنعت، معدن و تجارت و ساختمان و… ایران  داشته باشیم.

روشنک توضیح می‌دهد: مهم‌ترین دلیل اصلی عدم واردات خودرو به ایران، ایجاد اشتغال برای ایرانیان است، به عنوان یک منتقد به حوزه اقتصاد در خصوص واردات خودرو، معتقدم وارد کننده بایستی برای وارد کردن خودرو، معادل کارمزد یک کارگر ِ تولید خودروی داخلی را پرداخت کند.

فداکردن اقتصاد خرد برای اقتصاد کلان در ایران

رییس کانون کارآفرینان استان با تاکید بر اینکه «اقتصاد ما یک اقتصاد خرد است» بیان می‌کند: باید به صنایع روستایی، کشاورزی، صنایع دستی، کارگاه‌ها و صنعت‌های کوچک و متوسط بپردازیم و نباید بخاطر رسیدن به اقتصاد کلان از این خردهای مهم غافل شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه «خودرو متعلق به فطرت اقتصادی ایران نیست» اظهار می‌کند: اقتصاد ایران اقتصادِ خرد و متوسط بوده و وابسته به روستا و کشاورزی و صنایع دستی بوده و متکی به داشته‌های درونی خود است بنابراین تولید خودرو متعلق به فطرت اقتصادی ایران نیست. اگر سرمایه‌ای که برای تولید خودروی بومی هزینه کردیم، برای شیرین کردن آب دریاها هزینه می‌کردیم، امروز ایران گلستان تولیدات کشاورزی بود، چراکه کشاورزی ما قابل رقابت با بازار جهانی بوده اما در حوزه خودرو حرفی برای گفتن نداریم.

اقتصاد ما یک اقتصاد خرد است و باید به صنایع روستایی، کشاورزی، صنایع دستی، کارگاه‌ها و صنعت‌های کوچک و متوسط بپردازیم و نباید بخاطر رسیدن به اقتصاد کلان از این خردهای مهم غافل شد

حوزه خودرو، حیات خلوتی برای نمایندگان مجلس

روشنک اذعان می‌کند: اگر دولت قانونی وضع کند مبنی بر اینکه به ازای ورود هر خودرو، معادل ارزش ۱۰۰ درصدی آن نیز به دولت پرداخت شود، مردم از این قانون استقبال می‌کنند.

روشنک تبیین می‌کند: حوزه تولید خودرو حیات خلوتی برای مسئولان بازنشسته است؛ بدین معنی که با تغییر هر دولت، تعدادی از مسئولین و نمایندگان به این حوزه منتقل و روانه می‌شوند و بهای این حیات خلوت را مردم پرداخت می‌کنند.

ما خودروساز نیستیم

وی با بیان این نکته که «راهِ دفاع از تولید داخل، جلوگیری از رقابت نیست  و بایستی این حمایت به نحوی باشد که رقابت در بازار داخلی حفظ بشود» خاطر نشان می‌کند: برای رقابت در بازار داخلی ممنوعیت واردات صحیح نبوده و بایستی به جای این ممنوعیت‌ها دولت عوارض حاصل از واردات کالاها را به تولیدکنندگان داخلی جهت بهبود کیفیت بپردازد.

تغییرات و تحولات شورای شهر

روشنک اضافه می‌کند: من به حوزه شهری و سیاسی، نگاه فرا جناحی داشته و به اعتقاد من در شورای شهر از هر جناح و تفکری بایستی حضور داشته باشند و حضور یک جناح در شورای شهر مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه «به شورای پنجم بابت وجود متخصصین و متفکرین در این دوره از شورا، امید بسیار داشته و اکنون نیز قدردان زحمات آنان هستیم، اما حاصل و نتیجه این اقدامات مثبت و موفقی نبود» اظهار می‌کند: انتخاب اول شهردار در دوره ششم شورا، انتخاب درست و به‌جایی بود چرا که تقی‌زاده خامسی مدیری مدبر و با عرضه و آشنا به هویت ایرانی بود و یک فرد قدرتمند بود؛ اما بعد از مدتی به دنبال برکناری این فرد افتادند و تقی‌زاده را رد کردند چرا که تقی‌زاده شخصیت محکمی داشته و طبق رییس شورا و حرف‌های غیرمنطقی عمل نمیکرد .

رییس کانون کارآفرینان ادامه می‌دهد: با انتخاب کلایی به عنوان شهردار، اولین شرط‌نامه بینشان مبنی بر گوش سپاری مطلق  شهردار به شورا و تقسیم شهر بین خودشان امضا کردند.

شهردار در منطقه ثامن بدون هماهنگی با شورا و سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان، با بد قولی در مقابل سرمایه‌گذاران مخفیانه طرح‌هایی را امضا کرد که این شایسته یک مدیر عالی نظام جمهوری اسلامی نیست

انتخاب کلایی بر اساس ضعف او بود نه قوتش

روشنک با اشاره به انتخاب شهردار فعلی مشهد و شرایط این انتخاب ابراز می‌کند: شورای ششم شهر، کلایی را بر اساس نقاط قوتش انتخاب نکرده، بلکه بر اساس ضعف‌هایش منتخب شورا شد. درواقع آنچه که باعث انتخاب کلایی به عنوان شهردار شد، تسلیم بودن وی در مقابل شورا بود؛ چرا که از همان ابتدا برای هریک از اعضا سهمی قائل شده و رای را با سهم از آنِ خود کرد.

وی توضیح می‌دهد: انتخاب کلایی در مقابل تقی‌زاده خامسی و دیگران بر اساس برتری او نبود، و بیشتر به جهت تسلیم بودن او در مقابل تصمیمات شورا بود.

شهردار کنونی چه موفقیت‌هایی در کوتاه کردن زمان تحویل پایان کار و کارهای ساختمانی کسب کرده است؟

وی با مطرح کردن این موضوع که « یکی از منتخبین شورا اعلام کرده که شهرداری و شورا در حال حاضر ۲۰ الی ۲۵ میلیارد نیز بدهی دارند» می‌گوید: در بخش‌های عمرانی، شهردار کنونی موفق عمل کرده و شهر جلوه دیگری به خود گرفته اما در دیگر بخش‌ها موفق عمل نکرده و هزینه‌ها را نیز افزایش داده است.

دلیل عدم استیضاح شهردار

روشنک اظهار می‌کند: هزینه‌های ساخت و ساز در حالی افزایش پیدا کرد که زمان صدور پروانه‌ها و پایان‌کار نیز نه تنها کاهش نیافت بلکه طولانی‌تر و دوبرابر شد.

رییس کانون کارآفرینان با اشاره به چالش‌های منطقه ثامن اذعان می‌کند: شهردار در منطقه ثامن بدون هماهنگی با شورا و سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان، با بد قولی در مقابل سرمایه‌گذاران مخفیانه طرح‌هایی را امضا کرد که این شایسته یک مدیر عالی نظام جمهوری اسلامی نیست.

روشنک با طرح این پرسش که «چرا شورای شهر و شهردار طرحی مخالف با منافع مردم امضا کرده و اگر امضای این طرح بر خلاف دستور شورا بود، چرا شهردار استیضاح نشد؟ ضعف شورای شهر در مقابل شهردار چه بود؟» مطرح می‌کند: در چهار سال گذشته به غیر از اقدامات تقی‌زاده خامسی و اقدامات عمرانی کلایی، شهردار و شورا هیچ اقدام مثبتی انجام نداده و تنها هزینه شهر را بالا بردند.

رییس کانون کارآفرینان ابراز می‌کند: شورای ششم به نام وحدت انقلابی اگرچه از یک جناح انتخاب شده اما از چندین تفکر متشکل شده است.

شورای شهر اگر معتمد مردم نباشد، هیچ است

وی تاکید می‌کند: شورا جایگاه قانونی ندارد و فرماندار و استاندار و … می‌توانند مصوبه‌های شورا را وتو کنند و در چنین شرایطی تنها ویژگی مثبت و قابل تامل شورا بایستی معتمد بودن در بین مردم باشد.

روشنک با بیان این نکته که « اگر یک شورا معتمد مردم و مسئولین شهری باشد، همه کاری از او ساخته است و می‌تواند کارهای شهری را پیش ببرد» اذعان می‌کند: برابر قانون شورا جایگاهی ندارد و یک شورایی در درون شهرداری است و وظیفه‌ شورا انجام بخش کوچکی از وظایف یک فرمانداری است.

روشنک خاطرنشان کرد: اگر شورا با نماینده ولی فقیه و استاندار و تولییت استان قدس که صاحب قدرت هستند هماهنگ باشد، می‌تواند موفق عمل کند و در غیر این صورت هیچ کاری نمی‌تواند از پیش ببرد.

وی با بیان اینکه «به منتخبین شورای ششم شهر امید به معتمد بودن در بین مردم و مسئولین و صاحبان قدرت وجود دارد» تبیین می‌کند: شهردار بایستی معتمد مردم و مسئولین باشد و به او اجازه بدهند که به صورت مستقل مانند تقی‌زاده و پژمان کار کند.

وی ادامه می‌دهد: کلایی حدود دو سال و نیم تصمیم به عزل شهردار منطقه ثامن داشت، وما از سمت شورا اجازه این کار را نداشته و ترس از انجام آن داشت.

روشنک خاطرنشان می‌کند: شهردار آینده بایستی یک فرد معتمد و جا افتاده باشد و بهتر و سازگارتر است که از درون شورا انتخاب شود. درواقع محصول شورا را بایستی در شهرداری مشاهده کرد و امید است چهارسال آینده نتایج مثبت اقدامات انجامی شورای جدید را شاهد باشیم.

موج پنجم کرونا

رییس کانون کارآفرینان استان مطرح می‌کند: یکماه قبل ضمن ارایه دلایلی تحت عنوان انتخابات، سفرهای تابستانی، امتحانات، کنکور، بی تفاوتی نسبت به مرگ و میر و عادی سازی مبتلایان به کرونا و بی ارزش بودن جان مردم موج جدید کرونا را پیش‌بینی و عنوان کردم.

وی در پایان با طرح این سوال که « چرا از خزانه ملی هزینه ورود واکسن را برداشت نمی‌کنند؟آیا جان مردم ارزش ۵ دلار را ندارد؟» تشریح می‌کند: مگر اقتصاد ایران دارایی ندارد که واکسن کرونا برای مردم این کشور وارد نمی‌شود؟ چرا وزیر بهداشت اگر چه فرد خوب و مسئولیت‌پذیری بوده اما نتوانسته در خصوص کرونا اقدام‌مثبتی انجام دهد، از سمت خود برکنار نمی‌شود؟ درواقع باید در خصوص تصمیمات کشوری به درستی اندیشیده شود!

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *