ضعف دیپلماسی فرهنگ در ایران

سرویس اجتماعی

پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد، اگر چه که قابلیت‌های بی‌نظیری در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، علمی، مذهبی و گردشگری دارد، اما با چالش‌های زیادی نیز رو به‌رو است. حاشیه‌نشینی، عدم توجه لازم دولتمردان به این منطقه، عدم استفاده از ظرفیت‌های آن موجب شده که پایتخت معنوی جهان اسلام آن طور که شایسته و بایسته است شکوفا نشود.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» احمد مازنی، نماینده سابق مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و معاون سابق بنیاد شهید معتقد است که شهر مشهد از لحاظ قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی، علمی و مذهبی یکی از شهرهای کم نظیر دنیا است. وجود حرم امام رضا (ع)، حوزه علمیه و دانشگاه‌های معتبر و نیز ظرفیت زیاد گردشگری، مشهد را شهری متمایز از سایر شهرهای ایران كرده است.

وی با بیان این که «انتخاب این شهر در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، حاکی از ظرفیت بالای فرهنگی مشهد در جهان اسلام است» توضیح می دهد: از سوی دیگر مشهد مقدس دارای ظرفیت بالایی در دیپلماسی فرهنگی و همچنین دارای جاذبه‌های بسیار گردشگری است که آن را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری مذهبی دنیا تبدیل کرده است.

به گفته مازنی علی‌رغم وجود ظرفیت‌های زیاد یاد شده، میزان توجه به این ظرفیت‌ها و به فعلیت در آوردن آن در نظام برنامه‌ریزی کشور بسیار اندک است. به عنوان مثال یکی از مشکلات جمهوری اسلامی ایران ضعف دیپلماسی فرهنگی است. وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌توانند با همکاری آستان‌قدس و مقامات محلی در این زمینه برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

مشهد، قابلیت تبدیل شدن به منطقه ویژه اقتصادی را دارد

معاون سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران تشریح می‌کند: همچنین شهر مشهد قابلیت تبدیل شدن به منطقه ویژه اقتصادی را دارد که بنده طرح آن را با همکاری جمعی از نمایندگان مجلس دهم به هیات رئیسه تقدیم کرده بودم اما برای تحقق این طرح همکاری لازم صورت نگرفت.

مساله حاشیه‌نشینی یکی از آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهرها از جمله شهر مشهد است. این مساله یکی از دستور جلسه‌های چند سال اخیر شورای عالی اجتماعی در حضور مقام معظم رهبری بوده است. حاشیه‌نشینی معلول سیاست‌های غلط اقتصادی و اجتماعی و تبعیض و بی‌عدالتی حاکم بر زندگی روستائیان و شهروندان ساکن در مناطق محروم است

حاشیه نشینی؛ معلول سیاست های غلط اجتماعی و اقتصادی

مازنی با اشاره به معضل حاشیه‌نشینی در مشهد خاطرنشان می‌کند: مساله حاشیه‌نشینی یکی از آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهرها از جمله شهر مشهد است. این مساله یکی از دستور جلسه‌های چند سال اخیر شورای عالی اجتماعی در حضور مقام معظم رهبری بوده است. حاشیه‌نشینی معلول سیاست‌های غلط اقتصادی و اجتماعی و تبعیض و بی‌عدالتی حاکم بر زندگی روستائیان و شهروندان ساکن در مناطق محروم است.

تعیین ردیف بودجه برای حاشیه شهر مشهد توسط مجلس دهم

وی بیان می‌کند: براساس آمار موجود، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار سکنه در مناطق حاشیه شهر مشهد سکونت دارند که به علت نقایص موجود در ساختار شهری از فضای آموزشی، فرهنگی و سایر زیرساخت‌های سطح زندگی محروم هستند. البته در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه برای حاشیه شهر مشهد و دو شهر مذهبی دیگر پیش‌بینی شد که باید برای وصول این بودجه پیگیری شود.

مازنی با بیان اینکه «مدیریت شهری کلان‌شهر مشهد می‌تواند در شناساندن ظرفیت و قابلیت‌های متنوع این شهر به ارکان نظام، نقش موثری داشته باشد» توضیح می دهد: تا آنجا که اطلاع دارم در سال‌های اخیر جهت‌گیری شورای شهر و شهرداری مشهد همین بوده است. سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان میراث فرهنگی استان نیز در همین راستا حرکت کردند، اما تحقق این هدف مستلزم همکاری و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها با مدیریت شهری است.

وی می افزاید: در این راستا نمایندگان مجلس می‌توانند فارغ از رویکرد سیاسی به این هدف کمک کنند. از سوی دیگرعلی‌رغم شیوع کرونا تلاش مدیریت شهری در ارائه خدمات و ساخت و سازها شایسته قدردانی است. مدیران شهری سعی کردند با دور زدن موانع مختلف، تا حدودی خسارت‌ها را جبران کنند. بسیاری از خدمات به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود تا مردم مشهد مراجعه حضوری به شهرداری نداشته باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *