هشدار؛ دلتای هندی در حال انتشار

مشهد به‌زودی قرمز می‌شود؟

سرویس اجتماعی

وزارت بهداشت اعلام کرده که تعداد شهرهای قرمز در ایران روبه گسترش است. طبق این بررسی‌ها رشد ویروس کرونا در کشور تا حدی پیش رفته که احتمال آغاز موج پنجم کرونا را دور از ذهن نمی‌دانند. تا کنون استان هرمزگان با ۱۰ شهر و استان سیستان و بلوچستان با ۶ شهر، در این آمار پیشرو هستند. براین اساس به‌نظر می‌رسد وضعیت شیوع ویروس در برخی مناطق کشور خطرناک شده است.

همچنین سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روزگذشته از گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به مرکز کشور و نیز افزایش روند بستری در شهر تهران خبر داد.

او در این رابطه گفت: شهرستان های مهران در استان ایلام، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان در استان بوشهر، دماوند و فیروزکوه استان تهران، ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان از سیستان و بلوچستان، گراش، لارستان و لامرددر استان فارس در وضعیت قرمز از لحاظ بیماری کرونا قرار دارند.

وی اظهار داشت: در استان کرمان شهرهای بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان، در استان هرمزگان شهرهای بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب و یزد نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

اما موضوع نگران کننده‌تر این است که کارشناسان در این چند روز بارها هشدار داده‌اند که احتمال دارد این موج جدید کرونا با گونه دلتا شروع شود. مقدار تکثیر کرونای دلتا در بدن فرد مبتلا بسیار بالاتر از چیزی است که در شروع این عالم‌گیری مشاهده شده است و فرد مبتلا پس از ۳ یا ۴ روز به شدت مریض می‌شود. در بریتانیا در حال حاضر ۹۱ درصد موارد ابتلا از نوع کرونای دلتاست و این بیماران علایمی چون سردرد، گلودرد و آبریزش بینی دارند.

شاید هنوز مشهد قرمز نشده باشد، اما مطمئن باشید که تا حدود ۱۰ روز دیگر مشهد نیز قرمز خواهد شد. آمار مبتلایان به کرونا در مشهد افزایش داشته و همچنین آمار مبتلایان بستری در آی‎‌س‌یو نیز روند نزولی نداشته و افزایش پیدا کرده است

جوان‌ترها هنگام ابتلا به کرونای دلتا ممکن است احساس سرماخوردگی داشته باشند اما این ویروس را به افرادی که در خطر ابتلای شدید هستند منتقل کنند. همچنین افراد مبتلای بدون علامت هم می‌توانند این ویروس را به دیگران سرایت دهند.

ایسنا نوشت: در همین رابطه رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با بیان اینکه گونه هندی ویروس کرونا موسوم به دلتا در مشهد درحال انتشار است، گفت: سرعت انتشار این ویروس بسیار بالاست و بسیار سریع‌ فرد را بدحال می‌کند.

رزیتا خداشاهی در خصوص گونه جهش یافته کرونا موسوم به دلتا، اظهار کرد: گونه دلتا همان نوع هندی کرونا است که در ماه اخیر در هند گزارش شد. این نوع ویروس مرگ و میر، سرایت و انتقال بسیار بالایی دارد.

وی افزود: معمولا انتظار می‌رود در هر جای دنیا، وقتی ویروسی جهش پیدا کند به سراسر جهان منتشر شود. افراد روزانه به کشورهای مختلفی سفر می‌کنند. نوع هندی کرونا که موسوم به دلتاست، به کشورهای روسیه و انگلیس انتشار پیدا کرد. گونه پیدا شده در این کشورها بررسی شد و آنها متوجه شدند که این ویروس همان نوع هندی است.

عضو هیأت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه  متاسفانه ویروس هندی موسوم به دلتا در جنوب کشور ما نیز دیده شده است، عنوان کرد: از ماه گذشته که کشور ما از نظر شیوع ویروس کرونا قرمز اعلام و این نوع ویروس گزارش شد، در همان زمان هم انتظار می‌رفت که این ویروس به‌زودی در کل کشور منتشر شود.

خداشاهی خاطرنشان کرد: متاسفانه این ویروس در کل کشور ما منتشر شده و اخیرا اطراف تهران نیز قرمز اعلام شده است. بسیاری از شهرهای ایران نیز قرمز اعلام شدند. گونه غالب کرونا در کشور ما همان نوع هندی است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با بیان اینکه گونه هندی ویروس کرونا موسوم به دلتا در مشهد درحال انتشار است، تاکید کرد: سرعت انتشار این ویروس بسیار بالاست. این نوع ویروس بسیار سریع‌تر فرد را بدحال می‌کند. علائم این نوع از ویروس کرونا همانند نوع‌های قبلی خود است. هر بیماری که ویروس جهش یافته هندی در او باشد می‌تواند حداقل  ۱۲ نفر را بیمار کند.

خداشاهی با اشاره به اینکه اگر در یک محیط تنها یک نفر دارای ویروس جهش یافته کرونای هندی حضور داشته باشد می‌تواند همه افراد حاضر در آن محیط را بیمار کند، گفت: این ویروس جهش‌یافته همانند نوع‌های قبلی خود نیست و سرایت بسیار قوی‌تری دارد. این ویروس جهش‌یافته کرونای هندی موسوم به دلتا حدود یک ماهی است که در جنوب کشور ما انتشار یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ویروس جهش یافته کرونای هندی به اطراف تهران رسیده است، اظهار کرد: به زودی تهران قرمز خواهد شد. وقتی شهرهای اطراف مشهد قرمز شود و این ویروس سرایت پیدا کند، به‌تبع مشهد نیز قرمز می‌شود و  با توجه به قدرت سرایت آن، ویروس به‌سرعت انتشار پیدا خواهد کرد.

عضو هیأت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  خاطرنشان کرد: مردم از کرونا خسته شده‌ و کاملا حق دارند. متاسفانه تا واکسیناسیون عمومی صورت نگیرد، باید همه پروتکل‌ها رعایت شود. تنها کشورهایی می‎‌توانند با آرامش از بحران کرونا عبور کنند که واکسیناسیون عمومی آنان انجام شده باشد. واکسیناسیون عمومی به این معناست که حدود ۷۵ درصد مردم واکسینه شوند.

خداشاهی ادامه داد: من نمی‌خواهم بگویم که واکسن اثر  ۱۰۰ درصد موثر بر عدم ابتلا به ویروس جهش‌یافته نوع دلتا دارد اما حداقل اگر واکسیناسیون عمومی انجام شود، افراد کمتری بستری و بدحال خواهند شد. این مسئله بسیار مهم است. واکسیناسیون عمومی از این منظر  بسیار بااهمیت است. اینطور نیست که اگر کسی واکسن بزند به کرونا مبتلا نخواهد شد بلکه، اگر مبتلا به کرونا شود نوع شدید آن که منجر به بدحالی، بستری آی‌سیو و یا مرگ می‌شود، در وی ایجاد نخواهد شد. تا زمانی که در کشور ما واکسیناسیون عمومی انجام نشود، متاسفانه مردم در معرض خطر هر نوع و گونه‌ای از ویروس کرونا خواهند بود.

عضو هیأت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با اشاره به اینکه مرگ و میر این نوع جهش یافته کرونا موسوم به دلتا بالاست، عنوان کرد: هرچقدر ویروس جهش بیشتری پیدا می‌کند، سبب مرگ و میر و سرایت بالاتر در نوع‌های جهش یافته آن می‌شود.

خداشاهی با بیان اینکه مرگ و میر در کرونا به عوامل مختلفی مربوط می‌شود، افزود: یکی از عوامل آن نوع ویروس بوده و عوامل دیگری مانند دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی، سهل انگاری کردن، ربط دادن علائم آن به سرما خوردگی، حساسیت فصلی و… نیز در فوت فرد مبتلا اثرگذار است. متاسفانه افرادی باوجود اینکه علائمی شبیه به سرماخوردگی، حساسیت فصلی، سینوزیت و… دارند، در جمع‌ها حضور پیدا کرده و تعداد زیادی از مردم را مبتلا می‌کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما دیگر سرماخوردگی، حساسیت فصلی، سینوزیت و… نداریم و این را بارها اعلام کرده‌ایم. با توجه به شرایط فعلی و اینکه ما در معرض پیک پنجم کرونا قرار گرفته‌ایم، حداقل این است که اگر فرد علائمی دارد در جمع حضور پیدا نکرده و در خانه استراحت کند. این نوع و گونه ویروس جهش یافته همان نوعی است که در هند گسترش پیدا کرد و با شدت بسیار زیادی جان افراد را گرفت.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در خصوص وضعیت فعلی مشهد، بیان کرد: وقتی در کشور یک شهر از نظر شیوع قرمز اعلام می‌شود، افراد نباید هیچ‌وقت احساس امنیت کنند. شاید هنوز مشهد قرمز نشده باشد، اما مطمئن باشید که تا حدود ۱۰ روز دیگر مشهد نیز قرمز خواهد شد. آمار مبتلایان به کرونا در مشهد افزایش داشته و همچنین آمار مبتلایان بستری در آی‎‌س‌یو نیز روند نزولی نداشته و افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه اینکه رنگ‌بندی شهرها کار جالبی نیست، بیان کرد: به نظر من اصطلاح جالبی نیست که با کلمات بازی کنیم. قاعدتا وقتی در کشور ما ایران تنها یک شهر قرمز وجود داشته باشد، نمی‌توانیم اعلام کنیم که دیگر شهرها از نظر شیوع در وضعیت آبی، زرد و یا نارنجی هستند؛ چراکه آنان نیز در معرض خطر بوده و به سرعت قرمز خواهند شد. تا این شهرها قرمز نشدند، باید پیشگیری کنیم. وقتی شهری قرمز شود، پیشگیری چه فایده‌ای دارد؟و چه کاری می‌توان انجام داد؟

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *