سهم ۳.۴ درصدی زبان فارسی در محتوای وب

سهم ۰.۶ درصدی زبان فارسی از محتوای وب در سال ۲۰۱۱، اکنون به ۳.۴ درصد رسیده و زبان فارسی به جایگاه پنجم جهانی ارتقا یافته است.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از ایسنا، یکی از شاخص‌های مورد نیاز برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، همواره تولید محتوای بومی بوده است؛ همان‌طور که در بسیاری از موارد ادعا می‌شود، زیرساخت‌های فنی شبکه ملی اطلاعات آماده است و اکنون نوبت بخش محتواست که با تکمیل و توسعه، این فرآیند را تکمیل کند. در این راستا پیش از این در سال ۱۳۹۷، تفاهمنامه‌ای توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با هدف گسترش زبان و محتوای فارسی در وب منعقد شد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره این تفاهم‌نامه و هدف رسیدن به چهار درصد ظرف مدت چهار سال گفته بود: قرار است تمام اسناد کتابخانه ملی که قابل نشر است، در یک بازه زمانی به صورت نسخه دیجیتالی با استانداردهای مناسب دربیاید و همه این اطلاعات به صورت اوپن دیتا در اختیار کسب‌وکارها برای توسعه اشتغال قرار می‌گیرد. امیدواریم با این کار به سمت چهار درصدی خط و زبان فارسی در وب برسیم.

در این راستا به‌تازگی رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با انتشار تصویر زیر و درج هشتگ حکمرانی الکترونیکی و حکمرانی فضای مجازی، در توییتر نوشت: سهم زبان فارسی از محتوای وب به ۳.۴ درصد رسید و زبان فارسی بعد از انگلیسی، روسی، ترکی، اسپانیولی در جایگاه پنجم قرار گرفت. در ابتدای سال ۲۰۱۴ (دی‌ماه ۱۳۹۲) سهم زبان فارسی تنها ۰.۸ درصد و در جایگاه ۱۴ام بود.

بررسی آمار در وب نشان می‌دهد زبان انگلیسی در حال حاضر، با ۶۱.۸ درصد در جایگاه اول قرار دارد. پس از آن زبان روسی با ۷.۷ درصد در جایگاه دوم، زبان ترکی ۳.۸ درصد در جایگاه سوم و زبان اسپانیایی نیز با ۳.۸ درصد در جایگاه چهارم قرار دارد. همچنین زبان فارسی که در سال ۲۰۱۱ سهم ۰.۶ درصدی داشته، اکنون با ۳.۴ درصد به جایگاه پنجم ارتقا یافته است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸، سهم محتوای فارسی با ٢.١ درصد، در جایگاه هشتم جهان قرار داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *