مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی:

۴۰ درصد از شبکه آبرسانی خراسان شمالی فرسوده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: در شرایط فعلی به طور میانگین ۴۰ درصد از شبکه آبرسانی شهری و روستایی این استان فرسوده است.

به گزارش صبح امروز، غلامحسین ساقی روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس بررسی کارشناسی  حدود ۳۰ درصد از شبکه آبرسانی شهری و ۵۰ درصد از شبکه روستایی در این استان فرسوده است و نیاز به اصلاح  و بازسازی دارد.
وی اضافه کرد : در شرایط فعلی سالانه با اعتبار پیش بینی سالانه حدود چهار درصد از شبکه آبرسانی نوسازی و اصلاح می شود و با این روند حداقل ۱۵ سال برای این کار زمان نیاز است.
وی هدررفت آب ناشی از شبکه های فرسوده را در شهرها ۲۶ درصد و روستاها حدود ۵۴ درصد اعلام کرد و اظهارداشت : هدفگذاری شرکت آبفا کاهش تلفات به حدود ۴۵ درصد است که تاکنون ۴۳ درصد از این برنامه محقق شد.
شیفت ۱۰۰ درصد آب شرب بجنورد از سد شیرین دره
مدیرعامل شرکت آبفای استان خراسان شمالی گفت : با اجرای آخرین قطعه از شبکه آبرسانی رینگ شمالی آب شرب شهر بجنورد؛ هم اکنون تمام شهروندان این شهر از آب سد شیرین دره برخوردارند و کمربند آبرسانی مرکز استان تکمیل شد.
به گفته وی در شرایط فعلی آب شهر بجنورد از از سه منبع سد شیرین دره، چاههای ارکان و کلاته نقی تامین می شود و از لحاظ بهداشتی نیز از آبهای تصفیه شده ناشی از تصفیه های خانگی نیز کیفیت بهتری برخوردار است.

ساقی با اشاره به مصوبات سفر رهبری برای تامین آب شرب شهر بجنورد اظهارداشت : برای اجرای این طرح حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که تاکنون ۳۷۰ میلیارد ریال از این اعتبار تامین شد.
وی اضافه کرد : تامین اعتبار طرح آب شرب بجنورد از محل سفر مهرماه سال ۹۱ رهبر معظم انقلاب اسلامی، اجرای این پروژه را ۱۵ سال به جلو برد.

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی از تدوین سند آبرسانی پایدار روستاها خبر داد و افزود : براساس این سند هم اکنون به ۱۵هزار میلیاردریال اعتبار نیاز داریم تا تنش آب در روستاهای استان را برطرف کنیم.

ساقی با اشاره به افزایش اعتبار آبفای خراسان شمالی اظهارداشت : در سال جاری برای بهبود وضعیت آبرسانی در استان ۲ ردیف خاص در نظر گرفته شد که در مجموع هفت هزار و 190 میلیارد ریال اعتبار به بخش آب شرب و راه روستایی اختصاص یافته است.
وی خاطرنشان کرد : با این وجود این شرکت آب و فاضلاب هم اکنون فقط هزار و ۶۷۰میلیارد ریال بدهی و دیون به پیمانکاران دارد که اگر این اعتبار اختصاص یابد باید این بدهی هاپرداخت شود.

وی در مورد وضعیت تنش آبی در شهرها و روستاهای استان نیز گفت: ۷۲۹روستای استان دارای جمعتتی با بیش از ۲۰ خانوار هستند که از این تعداد ۶۹۳ روستا  تحت پوشش شبکه آّرسانی شرکت آب و فاضلاب قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: ۴۳ روستا به طور مرتب با تانکر  و ۵۹ روستا نیز در پیک مصرف به طور موقت با تانکر سیار آبرسانی می شود.

رییس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی  با بیان این که در طی سال های گذشته ۵۲روستا آبرسانی پایدار شده اند افزود: هم اکنون شمار روستاهای دارای تنش آبی ما از ۳۰۰ روستا در ابتدای تشکیل دولت به ۲۶۵ روستا رسیده است.

وی جمعیت درگیر با تنش آبی را در روستاهای استان ۳۶هزار و ۵۳۹ نفر دانست و گفت: اگر اعتبارات سند آبرسانی پایدار روستایی تامین شود این روستاها تا ۵ سال آینده دارای  آشامیدنی پایدار می شوند.

ساقی  با تقدیر از صنایع  فولاد اسفراین و آذین فورج و کارخانه آلومینای جاجرم  گفت: این سه واحد صنعتی 62 میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار برای طرح های آبرسانی به روستاها اختصاص دادند.
مدیرعامل آبفای خراسان شمالی با اشاره به خشکسالی حاکم بر استان و کاهش بارندگی از مردم خواست تا برای داشتن آب پایدار در مصرف صرفه جویی کنند.
شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها و ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *