دلایل افزایش قیمت سیمان؛

قطعی برق و عرضه سیمان در بورس کالا

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران با بیان اینکه «بورس کالا عامل افزایش قیمت در بازار نیست» گفت: 80 درصد سیمان عرضه شده در بورس کالا معامله می‌شود.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از فارس،‌ سیدجواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران امروز گفت: امسال با عرضه سیمان در بورس کالا سعی کردیم قیمت واقعی‌تر شود در سال جاری تا پایان هفته 12 میلیون و 800 هزار تن سیمان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل 25 درصد برخوردار شد.

وی گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت سیمان قطعی برق و در نتیجه کاهش تولید و عرضه سیمان در بورس کالا باعث افزایش قیمت این محصول در بازار شد.

ارائه سیمان از طریق بورس کالا

به گفته وی، 3 هلدینگ مهم تولید سیمان شامل هلدینگ شستا، هلدینگ غدیر و سیدکو محصولات کارخانه سیمانی خود را در بورس کالا عرضه کردند و انتظار داریم شرکت‌های دیگر سیمانی که سهام آنها در بورس معامله می‌شوند، محصولات خود را از طریق بورس کالا همانند شستا ارائه کنند.

معاون عملیات و  نظارت بورس کالای ایران گفت: عرضه سیمان از خرداد ماه با عرضه 2.6 میلیون تن شروع شد که از این میزان 1.8 میلیون تن معادل 70 درصد معامله شد و روند هفتگی عرضه و تقاضای سیمان 75 هزار تن سیمان از 14 خرداد آغاز شد در 18 تیرماه به 645 هزار تن در هفته رسید که 476 هزار تن آن معامله شد که متأسفانه بعد از قطعی برق سیمانی‌ها باعث شد عرضه سیمان در بورس کاهش پیدا کند.

تدابیری جهت سفارش کالا در بورس

وی گفت: در حال حاضر 37 شرکت سیمانی در بورس کالا عرضه می‌کنند و تعداد خریداران سیمان به 1391 مشتری رسیده است و تدابیری اندیشیده شده که علاوه بر مشتری‌های حقوقی افراد حقیقی هم بتوانند حداقل 10 تن سیمان در بورس کالا سفارش بدهند و خریداری کنند و مشتریان سیمان شامل انبوه‌سازان، شهرداری‌ها و حتی سازندگان خرد ساختمانی هستند که سیمان خود را از بورس کالا خریداری می‌کنند.

به گفته جهرمی،‌ مشتریان پتروشیمی در بورس کالا 2500 نفر مشتریان ورق هزار نفر‌، در سیمان 1391 نفر شناسایی شدند و با توجه به گزارش کارگزاری‌ها تعداد مشتریان سیمان در حال افزایش است.

قیمت عرضه در بورس

وی گفت:‌ همچنین برای گرفتن کد معاملاتی در بورس کالا شرایط را آسان کردیم و تحصیلات فرد و صورت‌های مالی شرکت‌ها حذف شدند تا گرفتن کد معاملاتی آسان‌تر شود.

به گفته وی،‌ در این مدت که سیمان در بورس کالا عرضه شد قیمت هر کیلو سیمان تیپ 2 که 1.4 میلیون تن معادل 78 درصد معامله شده است به قیمت هر کیلو 373 تومان در هفته 18 تیر ماه ثبت شده همچنین رقم 442 تومان نیز در هر کیلو مورد تأیید قرار گرفته، در 18 تیر ماه که 85 درصد از سیمان عرضه شده معامله شده هر کیلو 548 تومان ثبت شده و میانگین قیمت معاملات 820 تومان بوده است.

بر اساس قیمت اعلامی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان

وی گفت:‌ شرایطی فراهم می‌کنیم شرکت‌های تولیدکننده سیمان با ساز و کار عرضه محصول در بورس کالا آشنا شوند در این زمینه با انجمن سیمان و هلدینگ‌های عرضه‌کننده سیمان مذاکره می‌کنیم و برای هفته‌های آینده میزان عرضه سیمان مشخص شود و بورس کالا در واقع مکانیسم کشف قیمت را ارائه می‌کند و اگر سیمان در خارج از بورس کالا ارائه شود باید بر اساس قیمت اعلامی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باشد.

معاون عملیات و  نظارت بورس کالای ایران گفت: قیمت سیمان در خارج از بورس بین 80 تا 100 هزار تومان هم رسیده است که به علت شوک عرضه در بازار بوده است و بنابر این از اختلاف قیمت بورس و بازار دلالان منتفع می‌شوند.

رونق صادرات

به گفته وی، معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت در نشستی که با جهانگیری معاون اول برگزار کرده قرار است عرضه سیمان به صورت سلف برای پوشش دادن تقاضای آتی شرکت‌ها در بورس کالا انجام شود.

جهرمی همچنین گفت: ‌برخی از محصولات فولادی مانند آهن اسفنجی که قابلیت نگهداری ندارند باید مکانیسم صادرات آن فراهم شود و اگر شوک قیمت ارز در بازار نباشد صادرات این محصولات رونق می‌گیرد.

وی تأکید کرد: بورس کالا عامل گرانی سیمان نیست و یکی از دلایل آن شوک عرضه بود که به خاطر برق بر بازار بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *