گزارش صبح امروز از وضعیت آغاز فصل جابجایی مسکن و نرخ اجاره‌بها:

طلاب؛ نامتعارف ترین اجاره‌بها را دارد

مهناز اصغری

بازار مسکن و اجاره‌بهای آن یکی از بازارهای پرفراز و نشیب سرمایه بوده که سال گذشته شاهد نوسانات عجیب در این بازار بودیم.

یکی دیگر از راهکارهای دولت برای مقابله با گرانی مسکن و اجاره بها، تعیین سقف برای اجاره بها بود. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا در مورخه 8 تیرماه سال گذشته گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی برای شهر تهران تا ۲۵ درصد و برای کلان‌شهرهای دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد تعیین شد.

وام ودیعه مسکن

به گزارش روزنامه «صبح امروز» حسن روحانی در جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه مورخه 1 مردادماه 1399 از اعلام مقررات وام ودیعه مسکن مستاجران و ابلاغ آن به بانک ها در هفته آینده خبر داد و گفت: سقف این وام برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، شهرهای بزرگ شامل شهرهای بالای یک میلیون نفر از جمله مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۳۰ میلیون تومان و دیگر شهرها، ۱۵ میلیون تومان است که با نرخ سود ۱۳ درصد به مشمولان پرداخت می‌شود.

مطابق با روال سال‌های گذشته که از ابتدای تابستان فصل اوج جابه‌جایی‌ها در بازار اجاره آغاز می‌شد از هم‌اکنون و همزمان با آغاز تابستان، بازار مسکن وارد «فصل اصلی نقل و انتقالات اجاره‌نشین‌ها» شده و مستاجرها به دنبال رصد اوضاع برای «تصمیم‌گیری بابت تمدید یا جابه‌جایی» در این بازار هستند.

این در حالی است که همزمان با شروع فصل طلایی جابه‌جایی‌ها در بازار اجاره، موجران از لحاظ قانونی تنها مجاز به افزایش ۲۰ درصدی اجاره بها هستند.

با توجه به آغاز فصل جابجایی مستاجران و گلایه و دغدغه آن‌ها از قیمت‌های نامتعارف در برابر امکانات کم و حداقلی با علی مرادزداه، رییس اتحادیه املاک مشهد،  پیرامون نوسانات اجاره‌بها و قوانین پیرامون آن به گفت‌وگو نشسته که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم:

تعیین کننده اجاره بها در یک منطقه چیست؟

تعیین کننده اجاره بها مناطق بر اساس عرف و از جانب موجر تعیین می‌شود.

علت نوسانات اجاره‌بها در این روزها چیست؟

نوسانات اجاره بها رابطه مستقیم با میزان ثمن مبایعه‌نامه‌ها و البته معیشت موجرین که به دلیل شرایط اقتصادی به دنبال تامین هزینه‌های معیشتی خویش از طریق واگذاری ملک به صورت استیجاری دارد.

افزایش ۲۰ درصدی اجاره‌بها

قانون چه میزان افزایش اجاره‌بها را برای شروع تابستان در نظر گرفته و موجران چقدر به قانون تعیین سقف پایبند هستند؟

اخیرا مصوب ستاد کرونا از طریق اتاق اصناف مشهد ابلاغ شد که در آن به موجرین اجازه داده شده تا میزان اجاره بها را نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش دهند که این مصوبه به تمامی اعضا تحت پوشش ابلاغ شده است و در آن اشاره شده که هنگام عقد اجاره‌نامه به اطلاع موجر برسانند که اجازه ندارند بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش اجاره بها داشته باشد.

وضعیت تقاضا و عرضه در اجاره منازل به چه شکل است؟

توازنی بین تقاضا و عرضه در املاک استیجاری وجود ندارد، اما یکی از مهمترین دلایل بالا رفتن قیمت مسکن و اجاره بهای آن سیاست‌گذاری‌های دولت و سازمان‌های وابسته در امر ساخت و ساز مسکن است و تولید پایین آن توسط دولت و همچنین افزایش قیمت پایه مصالح جهت ساخت مسکن موجب پایین آمدن ساخت و ساز توسط سازنده ها شده است و در نتیجه برآیند تولید بسیار پایین‌تر از تقاضا بوده و عامل مهمی در تعیین نرخ مسکن و اجاره بها می باشد.

 نامتعارف‌ترین نرخ اجاره بها مربوط به مناطق پایین شهر است

نامتعارف ترین اجاره‌بها در کدام منطقه است؟ نامتعارف‌ترین اجاره‌بها متعلق به قسمت‌های پایینی شهر و منطقه طلاب بوده و تغییر رشد قیمت اجاره‌بها در حد توان این مناطق نبوده و با توجه به عدم توان مالی جهت پرداخت این اجاره‌بها مردم به مناطق کم‌برخوردارتر و حاشیه‌های شهر مانند انتهای طبرسی دوم منتقل شده و سبب گسترده‌تر شدن حاشیه شهر می‌شود.

وضعیت قیمت مسکن در این مناطق به لحاظ قیمت مترمربع به مرکز و مناطق بالای شهر نزدیک شده است.

کنترل قیمت مصالح؛ مهمترین پارامتر کاهش قیمت‌گذاری مسکن

آیا اتحادیه امکان ورود به عرصه قیمت‌گذاری املاک دارد؟

اتحادیه مرجعی نیست که در امر قیمت‌گذاری ورود پیدا کند و کانونی جهت ارائه راهکار‌های عملیاتی نیست؛ اما به عنوان یک شهروند می‌توان گفت که سیاست‌های گذاری دولت در راستای افزایش مسکن و تسهیلاتی از این قبیل، می‌تواند اثر مثبتی در کاهش قیمت فروش و اجاره‌بهای مناطق مسکونی داشته باشد.

کنترل مصالح ساختمانی یکی از پارامترهای مهم و اصلی تاثیرگذار در قیمت مسکن است.

در صورتی که موجرین به قانون سقف افزایش اجاره‌بها عمل نکنند، تکلیف مستاجران چیست؟

طبق مصوبه ستاد کرونا، شوراهای حل اختلاف به هیچ عنوان حکم تخلیه برای این مستاجران نخواهند داد و اگر واحدی بیش از ۲۰ درصد افزایش اجاره‌بها را در نظر گرفت مستاجران می‌توانند شکایت خود را جهت بررسی و اعمال قانونی به شوراهای حل اختلاف ارائه بدهند.

موجران تعیین کننده نرخ اجاره بها

تاثیر مشاورین املاک در تعیین نرخ اجاره‌بها چقدر است؟

اگرچه مشاورین املاک در نرخ‌گذاری بی اثر نبوده اما در واقع موجرین هستند که جهت جبران هزینه‌های زندگی خود از طریق ملک استیجاری نرخ را تعیین می‌کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *