خشکسالی هفت رودخانه‌ دائمی طرقبه‌شاندیز را خشکاند

فرماندار شهرستان بینالود در خراسان رضوی گفت: در پی کاهش بارش‌ها و بروز خشکسالی در سال جاری، دیگر آبی در هفت رودخانه دائمی طرقبه‌شاندیز جریان ندارد.

سیدحسن حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون تنها آبی اندک در سرچشمه این رودها و کانال های فرعی آن جریان دارد و در ادامه مسیر این رودخانه ها خشک شده اند.

وی گفت: رودخانه های “کنگ” و “زُشک” در دشت سوران که تامین کننده آبخوانها و منابع آب زیرزمینی و چاه های آب شرب مشهد محسوب می شوند، نیز متاثر از کاهش بارندگی ها از جریان افتاده اند.

وی گفت: رودخانه‌های “مج و مغان” که پیش از این آب آنها به سد طرق می ریخت اکنون خشکیده و رودخانه‌های کردینه، ازغد و دهبار در شهرستان بینالود نیز که در انتهای مسیر خود به بند گلستان سرازیر می شدند، اکنون آبی ندارند.

شهرستان بینالود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که به صورت مساوی بین ۲ بخش شاندیز و طرقبه تقسیم شده اند و ۲۰ هزار نفر از مردم این شهرستان ییلاقی در روستاها سکونت دارند.

میانگین بارندگی در استان خراسان رضوی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۱۸ میلیمتر گزارش شده که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد و نسبت به مدت مشابه دوره آماری ۴۱ درصد کاهش یافته و در این مدت میانگین بارندگی در تمامی شهرستان های استان نسبت به سال گذشته و نسبت به دوره آماری کاهش داشته است.
میانگین بارندگی سالانه در خراسان رضوی ۲۱۰ میلیمتر و در کشور ۲۴۰ میلیمتر است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *