سوگواری رسانه‌ای؛

با تمام وجود غمگینیم…

مریم اصغری

برای ما اهالی حوزه رسانه و خبر مقدمه نویسی برای هر خبر و گزارش کاری روزمره و آسان است. اما اینبار لید را باید به گونه‌ای دیگر بنویسیم. بنوسییم که دستمان به قلم نمی‌رود و چند روزی می‌شود که چشممان اشکبار است. بنویسیم که از صمیم قلب ناراحتیم و نوشتن تنها کاری است که از ما بر می‌آید. بنویسیم از مظلومیت خبرنگاری و سختی کارش… تلخ و تکاندهنده بنویسیم! من آنها را تا پیش از این نمی‌شناحتم، چه چیز از آن اندوهبارتر که ما همدیگر را با مرگ بشناسیم…

خبر سخت بود و تلخ

عصر چهارشنبه، دوم تیر اتوبوس حامل ۲۵ نفر از خبرنگاران رسانه‌های کشور که برای تهیه گزارش از وضعیت دریاچه ارومیه عازم آن منطقه شده بودند، در حوالی شهر نقده واژگون شد. این اتفاق چندین مصدوم برجای گذاشت اما خبر وخامت حال دو خبرنگار ایسنا و ایرنا از آن هم تلخ‌تر بود. قصه جایی رنگ سیاهی به خود گرفت که صفحات مجازی پر شد از عکس دو خبرنگار متوفی… «مهشاد کریمی» خبرنگار حوزه محیط زیست ایسنا و «ریحانه یاسینی» خبرنگار ایرنا!

چهره هایشان جوان و بشاش، گرم و مهربان، مطالبه‌گر و دلسوز بود… برای ما خبرنگارها خواندن این جمله که «جان خود را در این سانحه از دست دادند» سخت بود. دخترانی که به پای عقایدشان بودند و دغدغه محیط زیست داشتند! دخترانی که لبخندشان در قطعه نام آوران بهشت زهرا تا همیشه می‌ماند.

پیگیری اخبار از صفحات مجازی تلخ بود. ریحانه یاسینی در رشته توییتی نوشته بود به‌جای عکس گل عکس خودم را بر مزارم بزنید. او خواسته بود بعد از مرگش، آشنایان و بستگان او سیاه نپوشند و اعضای بدنش هم اهدا شود. مهشاد کریمی هم فقط سه روز به عروسی‌اش مانده بود. اما حتی در این شرایط هم اعتقاد و وظیفه‌اش را رها نکرد و عاشقانه به دنبال آبادی ایران بود.

تلخ بود، اما دو ستاره عرصه روزنامه‌نگاری ایران خاموش شدند. یادگار فرهنگی و معنوی آنها نوشته‌هایی است که همگی با هدف آگاهی‌بخشی، اصلاح و روشنگری بر صفحات سفید کاغذ جاری شده‌اند. مطالبی که حس مسئولیت‌شناسی و دغدغه‌مندی در آنها موج می‌زند.

همدردی جمعی از هنرمندان

در پی این اتفاق تلخ، جمعی از هنرمندان با انتشار مطالبی در فضای مجازی، عکس‌هایی از خبرنگاران ایسنا و ایرنا را منتشر کردند و با بهره‌گیری از هشتگ‌های «خبرنگار»، «حادثه تلخ»، «محیط زیست» و «واژگونی اتوبوس»، همدردی خود را با خانواده‌های این عزیزان و همچنین جامعه رسانه‌ای نشان دادند.

حسن فتحی: خبر تلخ و دردناک بود

حسن فتحی، کارگردان سریال‌هایی چون «شهرزاد»، «مدار صفر درجه» و «میوه ممنوعه»، با بیان تسلیت به جامعه خبرنگاران و دوستداران محیط زیست، با انتشار عکس‌هایی از خبرنگار حوزه محیط زیست ایسنا و ایرنا نوشته است: «تسلیت به خانواده‌های داغدار ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی خبرنگاران محیط زیست، که در حادثه واژگونی اتوبوس در نقده ، جان عزیزشان را از دست دادند.»

فرزاد حسنی : از بغض خفقان گرفته‌ام

فرزاد حسنی، مجری هم با انتشار عکس‌هایی مشترک با ریحانه یاسینی، خبرنگار محیط زیست ایرنا، در توضیح آن آورده است: «بانو “ریحانه یاسینی” با تو “اکسیر”، اکسیر شد؛ قلم شیرینت و قلب مهربانت.»

او همچنین در مطلبی دیگر آورده است: ریحانه یاسینی یکی از مهمترین و عزیزترین همکارانم بود. از بغض خفقان گرفته ام»

رضا درمیشان: ما همه مون می‌میریم

رضا درمیشان، کارگردان، بازنشر توئیتی از ریحانه یاسینی، خبرنگار محیط زیست ایرنا را برای واکنش نشان داد به اتفاق تلخ انتخاب کرده است.

یاسینی در توئیت خود آورده است: «ما همه‌مان می‌میریم، مسئولان تنها کار عملی‌شان اعلام خبر ماست.»

رضا کیانیان: به همین سادگی

رضا کیانیان، بازیگر در مطلبی با انتشار عکس‌هایی از مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی و همچنین با اشاره به توییت خبرنگار ایرنا درباره مرگ، به انتقاد از جاده‌های ناامن که در این سال‌ها جان نخبگان، اندیشمندان و شهروندان کشورمان را گرفته، پرداخته است. او نوشت: « به همین سادگی!!!!
جاده‌های نا امن، اتوبوس‌های فرسوده چی؟ چند بار تا به حال نخبگان ما به همین سادگی به کام مرگ رفته‌اند؟»

افسوس که مفت و سهل انگارانه از دست می‌دهیم

حمیدرضا مدقق، مجری تلویزیون که مدرس چندین درس زنده‌یاد مهشاد کریمی در دانشگاه بوده، خاطره‌ای را این‌چنین در اینستاگرام تعریف کرده است: «سال‌های تحصیلی نود و پنج و نود و شش، خانم مهشاد کریمی دو یا سه درس در گروه روزنامه‌نگاری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با من داشت. دانشجویی بود کوشا، مودب و بسیار علاقمند به رشته و حرفه‌ای که انتخاب کرده بود. قلم خوبی داشت و کاملا مشخص بود که از عهده کار رسانه‌ای بر می‌آید. مدتی بعد هم در یک دیدار اتفاقی در صحن ورودی دانشکده به من گفت که در ایسنا مشغول به کار شده است. تا آن جا که می‌دانم خانم ریحانه یاسینی هم دانش آموخته مطالعات فرهنگی و رسانه از دانشگاه تهران بود. افسوس بسیار که این جوانان مستعد، باکفایت و خوش آتیه را این قدر ساده، مفت و سهل انگارانه از دست می‌دهیم.»

آه از صدای شیون‌هایی که به آسمان برمی‌خاست

روز گذشته مراسم تشییع پیکر خبرنگاران ایسنا و ایرنا با حضور جمع کثیری از اهالی رسانه، خانواده‌های خبرنگاران فقید و همچنین دوستان و همکارانشان برگزار شد. حوالی ساعت 10صبح، پیکرهای خبذرنگاران جوان، در حالی که با پرچم‌های سه رنگ ایران پوشانده شده بودند همراه با تشریفات، به قطعه نام آوران وارد شد و آه از صدای شیون‌هایی که به آسمان برمی‌خاست…

در این مراسم عباس عبدی (رییس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران)، علی متقیان (مدیرعامل ایسنا) و محمدرضا نوروزپور (مدیرعامل ایرنا)، حجت‌الاسلام محمود دعایی (مدیر مسئول روزنامه اطلاعات)، ابراهیم حاتمی‌کیا (کارگردان)، فرزاد حسنی (مجری)، مسعود منصور (معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها)، مهرداد آگاهی (رایزن فرهنگی ایران در اتریش)، محمد خدادی (معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی )، سعید محمودی (مدیرکل محیط زیست استان تهران) و بسیاری دیگر از مسئولین حضور داشتند.

دستگاه ها باید از استاندارد بودن وسایل نقلیه مطمئن باشند

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این مراسم، گفت: قواعد و قوانینی بری استانداردهای سرنشین و ماشین وجود دارد که باید رعایت شود. ما در معاونت مطبوعاتی به زودی در قالب بخشنامه‌ای این موضوع را ابلاغ خواهیم کرد تا دستگاه‌هایی که میهمان می‌پذیرند همان طور که نگران غذایی هستند که مسموم نباشد حتما باید از استاندارد بودن وسایل نقلیه و جابجایی مسافران نیز مطمئن باشند.

وی ادامه داد: چیزی که مسلم است ما استانداردهای استفاده از وسائل حمل و نقل را در کشور داریم اما بی‌توجهی و عدم رعایت این استانداردها در این حادثه تقریبا مسجل شده است. هرچند هنوز جزئیات کامل ماجرا مشخص نیست اما آنچه از گزارش‌های اولیه آمده است قصوری صورت گرفته است.

آنها شهید راه اطلاع رسانی هستند

همچنین در حاشیه این مراسم مدیرعامل ایرنا با تسلیت درگذشت این دو خبرنگار فقید اظهار کرد: این دو بزرگوار خانم‌ها کریمی و یاسینی در مسیر انجام وظیفه جان خودشان را از دست دادند و شهید راه اطلاع رسانی هستند.

محمدرضا نوروزپور گفت: «مسئولین باید علت این اتفاقات را ریشه‌ یابی کنند تا از تکرار آن جلوگیری شود. درست است که این عزیزان در مسیر آگاهی‌بخشی جان خودشان را از دست دادند و شهید این مسیر شدند اما مسئولین باید رسیدگی کنند که حوادثی از این قبیل که همه ما را غمگین و مصیبت‌زده می‌کند تکرار نشود.»

مقصران باید پاسخگو باشند

رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران نیز گفت: «مقصران حادثه اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست باید پاسخگو باشند.L

عباس عبدی تاکید کرد: «دولت باید با هر کسی که کوتاهی و قصوری داشته برخورد جدی کند. درباره استانداردهای اتوبوس و مسیری که اتوبوس رفته ابهاماتی وجود دارد. باید مشخص شود چرا از یک خودرو بدون استانداردهای کافی استفاده کردند. به نظر می‌رسد یک تعدادی از صندلی‌ها کمربند نداشتند. شاید هم کمربندشان درست کار نکرده که تعدادی از خبرنگاران به بیرون پرت شده‌اند. به هر حال وقتی که استانداردها را که پایین بیاورند، مشکلات گریبان همه را می‌گیرد».

وی با اعلام این خبر که چند نفر از طرف انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران برای پیگیری وضعیت سانحه دیدگان به ارومیه اعزام شده‌اند اظهار داشت: «این انجمن تا روشن شدن جوانب موضوع پیگیری خود را ادامه می‌دهد.»

تلخ از ایسنا و ایرنا

ایرنا نوشت: ریحانه یاسینی، خبرنگار جوانِ ایرنا که در حادثه واژگونی اتوبوس اهالی رسانه جان باخت، در رشته توییتی خواسته بود بعد از مرگش، آشنایان و بستگان او سیاه نپوشند و اعضای بدنش هم اهدا شوند. اگرچه این توییت در فضای مجازی زیاد دیده شد، ولی نباید فراموش کنیم که مرحوم یاسینی در رسانه‌های رسمی نیز یادگاری‌های ارزشمندی از خودش به جا گذاشته است.

ایسنا نوشت: درگذشت نابهنگام همکار فعال، متین و خوش‌آتیه‌ ایسنا، مهشاد کریمی، در سانحه‌ی واژگونی خودرو حامل خبرنگاران محیط زیست در سفر بازدید از آخرین وضعیت دریاچه‌ی ارومیه، پس از سانحه‌ی سقوط هواپیمای سی۱۳۰ ارتش که دو نفر دیگر از همکاران نجیب ما را به فیض شهادت رساند، دومین حادثه‌ی مرگبار برای همکاران خدوم خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) است که حین انجام ماموریت خبری رخ داده استو

آن لحظه ها جوانی ما بود

«محمدرضا شفیعی کدکنی» شعری در پی درگذشت «مهشاد کریمی» و «ریحانه یاسینی» خبرنگاران جوان ایسنا و ایرنا با نام «آن لحظه‌ها، جوانی ما بود» سروده است.

«آن لحظه‌ها جوانی ما بود
آن لحظه‌ها که روح، در آن‌ها
مثلِ نگاهِ آهوی کوهی
بر دشت و بر گریوه رها بود.

زان لحظه‌ها چه‌گونه توانیم
جز با درود و تلخیِ بدرود
یادکرد
آن لحظه‌ها که خوب‌ترین‌ها
از سال‌های عُمرِ خدا بود.

آن لحظه‌ها، جوانیِ ما بود.»

محال است به این زودی فراموش شوند

در روزهای اخیر دیدن تصاویر و عکس ها، ویدئوهای اشک ریختن همکاران و خانواده، و بی مسئولیتی برخی مسئولین سخت بود. درگذشت نابهنگام این دو همکار در سانحه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران چنان دردی را بر پیکره رسانه‌ای‌ها وارد کرد که محال است به این زودی فراموش شود. روزنامه «صبح امروز» این مصیبت وارده را به جامعه تسلیت می‌گوید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *