رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت مطرح کرد:

ایران؛ کشوری با کمترین نرخ مصرف شیر مادر، در دنیا

سارا ایزدخواه

رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت گفت: ایران کمترین نرخ مصرف شیر مادر در دنیا را داراست. از سویی دیگر شرکت‌های تولید کننده شیر خشک در ایران نسبت به دیگر کشورها آزادی عمل بیشتری دارند که این امر در کاهش مصرف شیر مادر اثرگذار است.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» محمد حیدرزاده، در نشستی با موضوع اطلاع‌رسانی در خصوص تغذیه با شیرمادر که در ساختمان استانداری مشهد برگزار شد، با اشاره به بانک شیرهای موجود در کشور تشریح کرد:
تعداد ۱۰ بانک شیر مادر در کشور وجود دارد که یکی از این بانک‌ها در بیمارستان «ام‌البنین» شهر مشهد ایجاد شده است.

شیر مادر؛ راه حلی اساسی برای رشد نوزادان نارس

وی با بیان اینکه «ما برای نجات نوزادان نارس مجبور به ایجاد بانک شیر هستیم» ادامه داد: بانک شیر، رهاورد نوین علم است؛ درواقع هر جا نوزاد نیاز به رشد داشته باشد، الزاما باید از شیر مادر استفاده کند. در بانک‌ شیر، شیر مادر نگهداری می‌شود و به خانواده‌هایی که نیازمند شیر مادر برای نوزاد خود هستند به صورت رایگان ارائه می‌گردد. درواقع برای نوزادان بسیار نارس، شیر مادر راه حلی اساسی است و راه دیگری برای رشد این دسته از نوزادان وجود ندارد. خوشبختانه از زمانی که بانک شیر مادر در بیمارستان ام البنین راه‌اندازی شده، میزان مرگ نوزادان بسیار کاهش یافته است.

حیدرزاده با اشاره به ضرورت تغییر فرهنگ مردم در استفاده از شیر مادر به نوزادان خود بیان کرد: در این زمینه آنچه که اهمیت بسیاری دارد تغییر رفتار و فرهنگ مردم است. شیر مادر، ترکیبی از موادی است که در هر مادر به صورت منحصربه‌فرد وجود دارد. درواقع هر قطره شیر در هر مادری متفاوت با دیگری است و شیر مادر براساس نحوه زندگی کردن، فرهنگ، اخلاق و رفتاری که مادر دارد شکل می‌گیرد؛ بنابراین از طریق همین شیر است که ویژگی‌های مادر به فرزند منتقل می‌شود.

حیدرزاده: هر جا نوزاد نیاز به رشد داشته باشد، الزاما باید از شیر مادر استفاده کند. در بانک‌ شیر، شیر مادر نگهداری می‌شود و به خانواده‌هایی که نیازمند شیر مادر برای نوزاد خود هستند به صورت رایگان ارائه می‌گردد

عملکرد ضعیف سازمان‌های دولتی؛ عامل گرایش افراد به استفاده از شیرخشک

رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چرا میزان اطلاعات جامعه از بانک شیر مادر اندک بوده و چرا برخی مادران گرایش به استفاده از شیرخشک به جای شیر خود دارند، گفت: در حقیقت به دلیل وجود نقص در عملکرد سازمان‌های علمی کشور است که مردم به مصرف شیر خشک علاقه‌مند شدند. اینکه تنها مردم را تشویق کنیم که از شیر مادر استفاده کنند، نمی‌تواند نتیجه خاصی به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: معتقدم این سازمان‌های مختلف دولتی و علمی هستند که می‌توانند با فرهنگ‌سازی‌های لازم گرایش افراد به شیر مادر را افزایش دهند. برای مثال در ژاپن کارفرما موظف است یک اتاق، ویژه مادر شیرده داشته باشد و تمام امکاناتی که مادر شیرده نیاز دارد را فراهم کند. همچنین تمام پارک‌ها و مکان‌های عمومی باید این امکانات را در اختیار این دسته از مادران قرار دهند.

حیدرزاده با بیان اینکه «از نظر من راه حل لازم برای گرایش افراد به استفاده از شیر مادر این است که باید دانش و نگرش گیرندگان خدمت را تغییر دهیم» گفت: قاعده کلی در تغییر رفتار مردم بزنگاه‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن تغییر در رفتارشان ایجاد کرد. مردم نسبت به توسعه پزشکی واکنش منفی نشان می‌دهند برای همین باور چندانی نسبت به استفاده از شیر مادر ندارند.

آزادی عمل شرکت‌های تولیدکننده شیر خشک در ایران

به گفته وی، ضروری است که در استان بانک شیر مادر و مشاور شیر مادر به اندازه کافی وجود داشته باشد. متأسفانه ایران کمترین نرخ مصرف شیر مادر در دنیا را داراست. از سویی دیگر شرکت‌های تولید کننده شیر خشک در ایران نسبت به دیگر کشورها آزادتر هستند.

10 در صد موالید کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود

رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت توضیح داد: باید اذعان کرد که بانک شیر مادر، در مشهد یکی از بهترین بانک‌های شیر کشور است‌. درواقع دانشگاه مشهد عملکرد خوبی در زمینه بیشترین میزان زایمان کل کشور را دارد. ۱۰ درصد موالید کشور در دانشگاه‌های کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت می‌گیرد و این دانشگاه علیرغم اینکه مناطق محروم زیادی دارد یکی از بهترین شاخص‌های سلامت در کشور را داراست.

در بخش دیگری از این نشست فاطمه شاعر مقدم، مسئول اجرایی بانک شیر بیمارستان ام‌البنین مشهد با بیان اینکه «یکی از مشکلات اصلی این است که مردم اعتقاد کمی به خدمات بهداشتی و درمانی در بخش دولتی دارند‌» گفت: اولین بانک شیر سال ۱۳۹۵ در شهر تبریز ایجاد شد و ما در مردادماه ۹۸ بانک شیر را در شهر مشهد تاسیس کردیم. طی فعالیت این بانک در مشهد ۱۵۰۰ لیتر شیر پاستوریزه شده و بیش از ۶۰۰ نوزاد توانستند از شیر مادر استفاده کنند.

بانک شیر؛ مؤسسه‌ای بدون سودرسانی مالی

شاعرمقدم با بیان اینکه «بانک شیر، موسسه خیریه‌ و بدون سودرسانی مالی است» تصریح کرد: درواقع مادران شیر مازاد خود را به صورت داوطلبانه در اختیار ما قرار می‌دهند. شیرها در بانک، پاستوریزه و امن می‌شود و برای نوزادان گروه هدف به ویژه برای نوزادان نارس و محروم از مادر آماده می‌شوند.

وی ادامه داد: لزومی ندارد مادر برای اهدا شیر مازاد خود به بانک شیر بیاید. در حال حاضر راننده بانک شیر، ظرف‌های گیاهی یک بار مصرف را در اختیار مادر قرار داده و پس از انجام غربالگری‌ای لازم، شیر به بانک شیر منتقل می‌شود.

شاعرمقدم: شیر خشک برای نوزادان نارس ۷۰۰ یا ۸۰۰ گرمی ضررهای بسیاری دارد؛ چراکه گاهی این نوزادان به دلیل مصرف شیر خشک، دچار عفونت روده می‌شوند. متاسفانه تعداد زیادی از مادران آموزش لازم برای شیردهی و شیردوشی موفق را ندیده‌اند و نیازمند آموزش‌های لازم در این زمینه هستند

نوزادان نارس با مصرف شیرخشک دچار عفونت روده می‌شوند

شاعر مقدم با اشاره به ضررهای مصرف شیر خشک برای نوزادان توضیح داد: شیر خشک برای نوزادان نارس ۷۰۰ یا ۸۰۰ گرمی ضررهای بسیاری دارد؛ چراکه گاهی این نوزادان به دلیل مصرف شیر خشک، دچار عفونت روده می‌شوند. متاسفانه تعداد زیادی از مادران آموزش لازم برای شیردهی و شیردوشی موفق را ندیده‌اند و نیازمند آموزش‌های لازم در این زمینه هستند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *