مشارکت سیاسی حقی ملی و تکلیفی دینی

حمیدرضا ترقی | فعال سیاسی

شرکت در انتخابات ،حق مردم و نماد پایبندی به نظام است ، این نوع مشارکت سیاسی یعنی مردم فعالانه در امر سیاست گذاری های آتی کشور حاضر می شوند و نسبت به آن احساس مسوولیت می کنند.

ابعاد مشارکت:

۱-مشارکت از نظر سیاسی

، انتخابات نشان دهنده میزان  آگاهی و شعور سیاسی مردم یک جامعه و حساسیت‌های آنان به نظامی است که در آن زندگی می کنند.

الف)- بعد داخلی،

انتخابات اراده ملی را به معرض نمایش گذاشته و نشان می‌دهد که مردم از اتحاد، یکپارچگی و عزم ملی برخوردارند

ب)- بعد خارجی

مشارکت درانتخابات، اقتدار ملی و شوکت سیاسی ملت را به جهانیان نشان می‌دهد و کشورهای دیگر بر اساس میزان آراء و حضور مردم و حساسیت‌های آنان در اموری که قوام‌دهنده یک نظام مدنی است، روابط خود را با او تنظیم می‌کنند.

ج)- از جنبه ملی

حیات و سربلندی و عزت یک ملت از مسیر انتخابات محقق می شود. و ناگزیر باید در اموری که به کشور مربوط می‌شود،باید  اراده ملی و روح جمعی خود را به نمایش بگذاریم  و از هویت ملی خویش حراست کنیم.

بنابر این انتخابات تجلی‌گاه این اراده جمعی است و یکی از فصول مهم میثاق ملی ما یعنی قانون اساسی، «انتخابات» است که ما را به حضور در آن ملزم می‌کند.

در جامعه‌ای اسلامی که مردم به مبانی دینی پایبند هستند تمام اموری که به نحوی به حیات دین و مملکت اسلامی ارتباط پیدا می‌کند، وظیفه و تعهد و مسوولیت بالاتری هم ایجاب می‌کند و آن تکلیف شرعی و مسئولیت دینی است که شهروندان مسلمان در برابر خدا، احکام و مقررات دینی دارند.

قانون اساسی، انتخابات را حق  مردم  میداند که ازطرف آنان باید اعمال شود اما با توجه به  اهمیت سیاسی و ملی آن، در جامعه دینی یک وظیفه دینی نیز محسوب می‌شود که سرنوشت جامعه اسلامی با آن رقم می‌خورد و زمامداران و کارگزاران شایسته برای تصدی مسئولیت‌ها برگزیده می‌شوند.

امروز که دشمنان انقلاب اسلامی برای کاهش مشارکت مردم تمام امکانات رسانه ای خود را بسیج کرده اند ،وظیفه ملی و دینی است که با حضور خود پای صندوق رای هم نارضایتی خود را ازمجریان موجود نشان دهیم و هم اینکه بارای به افراد کار آمدی سرنوشت خود را در مسیر صحیح تری رقم بزنیم وهم دشمن را مایوس و توطئه اش را خنثی سازیم .

پس پیش بسوی انجام واجب عینی امروز در ۲۸خرداد،یعنی حضوری حماسی در پای صندوقهای رای .

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *