انهدام باند بزرگ قاچاق دارو؛

محموله‌‌ای که به مقصد نرسید

ریحانه موسوی

متاسفانه در سال‌های اخیر قاچاق دارو در کشور روند روبه رشد بسیاری داشته است. برای مقابله با این اقدام شناسایی شیوه‌های موثر کنترل و مقابله‌ای نیروی انتظامی و همچنین تعیین نقاط قوت و ضعف آن‌ها می‌تواند طراحی و برنامه‌ریزی‌های صحیح را به دنبال داشته باشد.

ارزانی؛ عامل قاچاق دارو

مهمترین دلیل خروج بی‌رویه دارو به خارج از کشور ارزان بودن آن است. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، در کشور‌های مختلف از یک تا 70 درصد قاچاق و تولید داروی تقلبی اتفاق می‌افتد. خارج یا واردکردن محصولات دارویی به صورت قاچاق، تبعات بسیاری را برای کشور به دنبال دارد. از آنجا که کنترلی روی داروهای قاچاق انجام نمی‌شود، کیفیت آن‌ها هم قابل شناسایی نبوده که همین موضوع سلامت بیماران را به مخاطره خواهد انداخت. به عقیده بسیاری از افراد و حقوقدانان قاچاق دارو پس از مواد مخدر و اسلحه، وحشتناک‌ترین نوع قاچاق است؛ چرا که زیان آن تنها شامل زیان اقتصادی نیست، بلکه سلامت و جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

مهرماه سال گذشته بود که اطلاعات ارتش عراق اعلام کرد که ۱۹ کامیون حاوی صدها هزار قلم دارو را که به شکل قاچاق از ایران وارد عراق شده بود، توقیف کرده است.

قاچاق ساماندهی شده

بهروز بنیادی، نماینده مجلس شورای اسلامی در آبان ماه سال ۹۸ گفته بود که قاچاق دارو به صورت کاملا سازماندهی‌شده است و قاچاقچیان با اجاره کردن دفترچه بیمه شهروندان، اقدام به خرید داروهای داخلی و قاچاق به عراق می‌کنند. به گفته وی، قاچاق دارو به این روش در شهریور ۹۷ به اوج رسید و موجب کمبود انسولین در ایران شد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی، در حاشیه بازدید از کشف محموله قاچاق دارو در فرودگاه مشهد در این خصوص اظهار کرد: یکی از رسالت‌های اصلی پلیس، مقابله با قاچاق کالا از مبادی ورودی و خروجی است و تمام تلاش خود را در راستای مبارزه و دستگیری این افراد خواهیم کرد.

بار مسافران گذرگاه قاچاق دارو

به گزارش روزنامه «صبح امروز» ابراهیم قربان‌زاده روز گذشته در حاشیه بازدید از این محموله قاچاق در فرودگاه مشهد در جمع خبرنگاران گفت: در راستای ماموریت اصلی پلیس برای مبارزه با قاچاق دارو در خارج از شبکه‌های توزیع، پلیس فردوگاه مشهد به چند نفر که همراه بار مسافران قصد انتقال دارو به خارج از کشور را داشتند مشکوک شده و آنان را تحت نظر قرار داد.

قاچاق هشت تنی دارو

وی با بیان اینکه «این افراد داروها را در پوشش اتصالات لوله‌ به خارج از کشور منتقل می‌کردند و مقصد آن‌ها کشور افغانستان بود» تصریح کرد: در این عملیات هشت تن دارو به ارزش ۱۴ میلیارد ریال کشف و ضبط شد و سه نفر در این ارتباط دستگیر شدند که دو نفر آنان تبعه خارجی هستند. تحقیقات برای یافتن همدستان آنان در داخل کشور ادامه دارد. همچنین یک داروخانه در این خصوص شناسایی و مهر و موم شد.

نقش دارو‌خانه‌ها در امر قاچاق

کارشناس مدیریت نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد نیز در این راستا ابراز کرد: داروها حداکثر سه تا پنج سال تاریخ انقضا دارند، لذا داروخانه‌ها برای مصرف یک تا یک و نیم سال خود داروها را انبار می‌کنند و نگهداری این مقدار در انبار یک داروخانه غیر‌طبیعی نیست.

یوسف مهر‌افشان افزود: یک داروخانه، دارو را خارج از شبکه رسمی توزیع نگهداری و به فروش رسانده و دستگاه‌های نظارتی از وجود انبار آن بی‌اطلاع بوده‌اند؛ لذا پرونده قاچاق دارو تشکیل و داروخانه تعطیل شد تا پرونده آن در کمیسیون مربوطه رسیدگی شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *