برنامه ریزی بلند مدت برای دغدغه‌های زندگی

در جامعه پرتورم وکم ثبات اقتصادی کشور ما در سالهای اخیر،پس انداز کردن یا بهترین استفاده از پول هایی که پس انداز کرده ایم یکی ازمهمترین دغدغه های ما بوده است. هرچقدر هم که شرایط سخت و تورم بالاتر برود، این دغدغه نیز جدی‌تر می‌شود.  و در صورت نداشتن یک برنامه ریزی صحیح کار دشوارتر است.
اولین پیشنهاد کارشناسان این است که اگرمی‌خواهید بعد ازمدتی از انتخابی که برای سرمایه گذاری پولتان داشته‌اید پشیمان نشوید بهتراست بایک برنامه بلندمدت پا به زمین پس انداز و سپرده گذاری بگذارید.

به طورکلی سه راه برای پس انداز و استفاده ازپول‌های پس اندازشده وجود دارد. یکی ازراه‌های سرمایه گذاری درخریدزمین، ملک و یا سهام دربورس و امثال آن است. راه‌های دوم و سوم هم بیمه و بانک هستند. راه‌ اول نیازمند داشتن تخصص، سرمایه بالا، گذاشتن وقت و قدرت معامله گری است و از آنجایی که در زمره پس‌انداز به حساب نمی‌آید دراینجا مورد بحث ما نیست. سرمایه گذاری را که قلم بگیریم دو راه مشخص دیگر برایمان باقی می‌ماند. سپرده گذاری دربانک وخریدبیمه‌های عمروتامین آتیه

سپرده گذاری دربانک یا موسسات مالی یکی ازروش‌های آشنا و محبوب برای اکثرمردم است. اماهنوز خیلی‌ها باورشان نمی‌شود که خرید بیمه هم نوعی ازسرمایه گذاری و پس اندازپول به شمارمی‌رود. روشی که براساس نظرکارشناسان درصورتی که با آگاهی وکمک گرفتن ازمشاوران حرفه‌ای این صنعت انتخاب شود دراکثرمواقع حتی ازسپرده گذاری دربانک به صرفه‌تر و مناسب‌تراست.

سپرده گذاری دربانک یاخرید بیمه ؟؟
گرایش به پس اندازنتیجه آینده نگری ومطمئن نبودن به اتفاقات و پیش‌بینی‌های آینده است که البته خیلی‌ها هستند که به پس اندازکردن یابهتربگوییم ساختن پول ازپول به عنوان یک شغل ویاحتی سرگرمی نگاه می‌کنند و این عده مخاطب مانیستند. روی سخن ما با اقشار متوسط وکم درآمد با پس اندازهای معمولی است.

اگرمی‌خواهید یک پولی گوشه وکناری دم دست باشد که موقع لزوم ازآن استفاده کنید، بهتراست به بانک بروید و یک سپرده کوتاه مدت باز کنید. امااگر برنامه مدونی برای پس انداز دارید بهتراست کمی با تامل‌تر دست به انتخاب بزنید و خرید بیمه را به عنوان روشی مطمئن در دستور کار بگذارید.

یک روش برای کسانی که وسوسه پول خرج کردن دارند

خیلی ازماها تابه حال بارهاتصمیم گرفته ایم که فکری به حال پس انداز بخشی ازدرآمدمان بکنیم ومثلا ازابتدای ماه بعدی،پنجاه هزارتومان دربانک بگذاریم برای روزمبادا،اماسربزنگاه بیخیال شده ایم وهمان مقدارپولی راهم که کنارگذاشته بودیم خرج کردیم. در مورد بسیاری ازآدم‌ها همیشه باید یک فشارخارجی برای کاستن ازهزینه‌های مصرفی وغیرضروری و ادامه پس انداز وجود داشته باشد چرا که در غیر این صورت وسط کار«یک وسوسه» همه برنامه‌ها را به هم می‌زند وروند پس انداز را مختل می‌کند.

اگرشماهم جزواین دسته ازآدم هاهستید، خوب است بدانید در بیمه عمروسرمایه‌گذاری چنین خاصیتی وجود دارد که وقتی شروع کردید باید پس اندازخود را ادامه دهید و خود را متعهد بدانید.

یک جای مطمئن، یک جای مطمئن تر

شکی نیست شخص پس اندازکننده علاقه مند است که پس اندازهایش درجایی مطمئن باشد. سپرده گذاری در بانک وخرید بیمه تامین آتیه ازاین حیث تقریبا وضعیت مشابهی دارند. با این تفاوت که برخی تجربیات تاریخی ازجمله بحران مالی سال‌های دور، درآمریکا نشان داد که دردوران بحرانی حتی بعضی ازبانک ها دچارخلل وضعف در پرداخت سپرده‌های مردم شدند، ولی شرکت های بیمه قدرت مالی خود را حفظ کرده‌اند.

شاید سود کنید، شایدهم ضرر

یکی ازمهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین سپرده‌گذاری دربانک‌ها و خرید بیمه عمر و تامین آتیه به عنوان یکی ازراه‌های پس‌اندازوجود دارد،متغیروثابت بودن نرخ سود پرداختی است. درسپرده گذاری بانک؛ نرخ بهره، متناسب با شرایط تغییر می‌کند (برای مثال می‌توان به کم شدن سودبانکی از22 به 18 درصد و بعد به 15درصد در سه سال اخیر اشاره کرد) اما در صنعت بیمه و بیمه‌های عمر و تامین آتیه؛ نرخ بهره تا پایان زمان بیمه‌نامه با یک ریتم مشخص ادامه می‌یابد. (سودتضمینی+سودمشارکت درمنافع).

این ویژگی مانند شمشیری دولبه عمل می‌کند. درزمان‌هایی که شرایط به گونه ای است که نرخ بهره افزایش می‌یابد سپرده‌گذاران بانکی میتوانندخوشحال باشند. اما درحالت عکس خریداران بیمه عمروتامین آتیه می‌توانند به انتخابشان افتخارکنند.

البته توجه کنید که به طورکلی مدت زمانی که برای پس اندازدرنظرگرفته اید و میزان سرمایه در این مورد تاثیر دارد. درپایان باید گفت اگرمی‌خواهید از یک سرمایه کم به یک پس اندازخوب و چشمگیر برسید، بیمه عمر و تامین آتیه گزینه‌ای مناسب‌تراست.

 

ادامه دارد …

 

مهدی طالع، کارشناس رسمی سازمان بیمه مرکزی

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *