صبح امروز حوادث محور سبزوار - بردسکن را بررسی کرد:

جاده پرحادثه

بردسکن در مسیر استانهای جنوبی به شمال کشور جاده‌ای مهم با کارکرد ملی و حتی بین‌المللی است ولی عرض کم، آسفالت نامناسب و یک بانده بودن آن با وجود رفت و آمد پر حجم اتوبوس های مسافربری و خودروهای سنگین ترانزیتی این جاده را پر حادثه کرده است.

هدف اولیه از ساخت جاده بردسکن – سبزوار در جنوب غربی خراسان رضوی، ارتباط میان شهرهای جنوبی و غرب این استان بود ولی این مسیر زمینی از هنگامی که به شهر بجستان متصل شد بدون توسعه لازم به محوری مهم و پر رفت و آمد برای عبور انواع خودروهای سنگین باری و مسافربری از بنادر و استانهای جنوبی به شرق کشور مبدل گردید.

جاده سبزوار – بردسکن هم‌اینک نه تنها با ایجاد ارتباط زمینی بین جنوب و شرق با شمال کشور بلکه رفت و آمد ناوگان باربری و تبادل کالا در مسیر کشورهای آسیانه میانه و بنادر جنوبی ایران تبدیل به یک گذرگاه بین‌المللی مهم در حوزه ارتباطات اقتصادی شده است.

گذرگاهی که ظرفیت تحمل این میزان بار ترافیکی را ندارد و حضور خودروهای سنگین در کنار تردد پرشمار خودروهای سواری همه ساله موجب کشته و مصدوم شدن دهها تن از هموطنانمان در این مسیر می‌شود.

غولهای آهنی متهم ردیف اول حوادث جاده سبزوار – بردسکن

هم اینک در جاده سبزوار- بردسکن که حمل و نقل کالا و ارتباط بنادر جنوبی با آسیای میانه از آن صورت می گیرد به طور میانیگن روزانه، ۷۰۰ دستگاه تریلر و ۷۵ دستگاه اتوبوس از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به استانهای شمالی و دیگر مناطق کشور رفت و آمد می کنند.

رییس پلیس راه سبزوار در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: محور سبزوار – بردسکن یکی از ورودیهای غربی خراسان رضوی است که بر اساس آمارهای رسمی خودروهای پنج استان جنوبی و شمال شرق کشور از این مسیر رفت و آمد می کنند.

سرهنگ علی اسلامی‌تبار افزود: این مسیر دارای جاده ای کم عرض و فاقد شانه آسفالت است که جوابگوی بار ترافیک خودروهای سنگین نیست و به بازنگری در طرح مهندسی راه، اصلاح هندسی، تعریض و مرمت آسفالت نیاز دارد.

وی ادامه داد: سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ عامل اصلی تصادفات جاده ای در محور سبزوار – بردسکن‌ است و با وجود پایش مستمر و استقرار تیمهای پلیس راه در این مسیر اما کاهش حوادث در این جاده منوط به کاهش تردد خودروهای سنگین و همچنین رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.

رییس پلیس راه سبزوار مهمترین دغدغه را در جاده سبزوار- بردسکن ارتقای سطح ایمنی آن ذکر و بیان کرد: بیشترین حوادث رانندگی این محور از ورودی سبزوار تا کیلومتر۱۰ در ساعات اوج ترافیک و کیلومتر ۲۵ تا ۵۵ بر اثر وجود پیچهای پی در پی رخ می دهد.

وی گفت: به منظور کاهش حوادث این مسیر مواصلاتی اصلاح پیچ‌های غیر استاندارد، بهبود کیفیت آسفالت، تعویض حفاظها و ایمنی پلها از اقدامات کوتاه مدت است اما راهکار دائمی آن ۲ بانده شدن این محور است که تحقق آن نیازمند نگاه ملی است.

۲۵ درصد ماموریتهای اورژانس سبزوار مربوط به حوادث ترافیکی سبزوار- بردسکن

از مجموع ۳۰ پایگاه اورژانس شهری و جاده ای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار سه پایگاه به صورت ۲۴ ساعته در مسیر جاده سبزوار- بردسکن به بیماران و مصدومان خدمات ارائه می دهند تا در حد امکان از آمار تلفات جاده ای در این مسیر کاسته شود.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار گفت: طی سال گذشته این ۳۰ پایگاه اورژانس، هزار و ۴۴۶ ماموریت انجام داده‌اند که ۲۵ درصد آن مربوط به حوادث جاده‌ای و ترافیکی در محور سبزوار – بردسکن بوده است.

دکتر عباس کافی افزود: کاهش حوادث در این محور سبب امدادرسانی مناسب به دیگر نقاط شهرستان سبزوار خواهد شد از این رو توجه به راهکارهای کاهش رخدادهای جاده ای در این مسیر بسیار حائز اهمیت است.

ایمنی جاده سبزوار بردسکن نیازمند ارتقای بیشتر

طول جاده سبزوار – بردسکن ۱۳۵ کیلومتر است که ۹۲ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار قرار دارد و ارتقای ایمنی آن نقش مهمی در کاهش حوادث جاده ای خواهد داشت.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود برخی اقدامات ایمنی، این محور به دلیل حجم تردد بالا همچنان نیازمند ارتقای بیشتر است.

حسن عابدی پور افزود: از اقداماتی که لازم است در این محور انجام شود افزایش ایمنی، انجام عملیات روکش آسفالت، ارتقای کیفی و روشنایی مسیر به ویژه در محدوده گردنه البلاغ است.

وی اضافه کرد: طی سالهای گذشته به طور میانگین سالیانه چهار کیلومتر از طول این مسیر روکش آسفالت شده است همچنین طی سال گذشته خط کشی کامل مسیر انجام گرفته و در برخی نقاط پر حادثه خط کشی دوبل به منظور جلب توجه رانندگان و تاکید بر عدم سبقت اجرا شده است.

ایمن سازی پنج نقطه حادثه خیز

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار گفت: در جاده سبزوار- بردسکن ۲ نقطه حادثه خیز تقاطع ششتمد و ثقیه شناسایی شده که عملیات ایمن سازی، تعریض، پارکینگ و روشنایی تقاطع ششتمد اجرا شده و اصلاح نقطه حادثه خیز ثقیه با  نصب ۲۵۰ متر حفاظ دو موج و نیز تابلوهای آشکارسازی در دستور کار قرار دارد.

حسن عابدی پور افزود: همچنین در سه نقطه پرحادثه دیگر جاده سبزوار- بردسکن در مسیر روستاهای ابراهیم آباد، مهرنشانی و البلاغ نصب سرعتکاه‌ها و فرایند آرام سازی انجام شده است.

وی اضافه کرد: اعتبارات راهداری شهرستان سبزوار به تنهایی پاسخگوی رفع نقایص این محور نیست و برطرف شدن مشکلات نیازمند همراهی دیگر دستگاههای متولی است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار گفت: نبود مجتمع خدماتی – رفاهی و جایگاههای عرضه سوخت یکی از چالشهای  محور سبزوار- بردسکن و از عوامل بروز حادثه بوده که سال گذشته برطرف شده است.

عابدی پور با اشاره به این که احداث مجتمع‌های خدماتی – رفاهی بین راهی حوادث جاده‌ای را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد افزود: در همین راستا سه مجتمع خدماتی – رفاهی بین راهی در مسیر  جاده سبزوار- بردسکن ساخته شده است.

وی اضافه کرد: این مجتمع‌های خدماتی – رفاهی بین راهی در فواصل ۲۰ و ۲۵ کیلومتری در مسیر رفت و برگشت و همچنین در مسافت ۷۵ کیلومتری سبزوار احداث شده که یکی از آنها سال گذشته افتتاح شد و ۲ مورد دیگر امسال به بهره برداری می رسد.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار گفت: برای ساخت این سه مجتمع خدماتی – رفاهی بین راهی که با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته حدود هزار میلیارد ریال هزینه شده که با فعالیت آنها زمینه برای استراحت و توقف رانندگان و مسافران در طول مسیر فراهم می شود که این موضوع در افزایش ضریب ایمنی و کاهش تصادف و حوادث جاده ای موثر است.

چهار بانده شدن جاده سبزوار- بردسکن حوادث پرشمار را کاهش می دهد

لزوم چهاربانده شدن محور سبزوار- بردسکن، نخستین بار حدود ۶ سال پیش مطرح شد که از آن زمان تاکنون به طور جدی شکل عملیاتی پیدا نکرده است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: جاده ترانزیتی سبزوار- بردسکن یکی از راههای ارتباطی پرتردد، حادثه خیز و موسوم به جاده مرگ است که چهار بانده شدن آن از مطالبات چند دهه ای مردم این منطقه است.

بهروز محبی افزود: طی سالهای گذشته تصادفات مرگباری در جاده سبزوار- بردسکن به علت ترانزیتی بودن آن، وجود نقاط حادثه‌خیز، کم عرض بودن مسیر و تردد تریلر و خودروهای سنگین رخ داده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: چهار بانده شدن جاده سبزوار- بردسکن که محوری ترانزیتی و مسیر ارتباطی جنوب به شمال کشور است به منظور کاهش آمار تصادفات و تامین سفرهای ایمن ضروری است.

محبی افزود: از ۲ سال گذشته ردیفی اختصاصی برای چهار باند شدن جاده سبزوار- بردسکن گرفته شد اما آغاز عملیات اجرایی این طرح مبالغ بیشتری را می طلبد و با اختصاص ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیارد ریال مشکلی حل نمی‌شود.

طول مسیرهای جاده‌ای شهرستان سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد هزار و ۵۲۴ کیلومتر است که ۱۴۳ کیلومتر آن بزرگراه، ۷۰ کیلومتر آن راه اصلی و بقیه فرعی و روستایی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *