چرا عده‌ای در مقابل با کرونا رفتارهای هنجارشکنانه دارند؟

تماشاگران کرونا

وضعیت مشهد نارنجی شد آن همه پس از مدت‌ها تلاش کادر درمان، رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم و هزینه‌های کلانی که تعطیلی‌های طولانی‌مدت، محدودیت‌های شبانه، ممنوعیت ورود پلاک‌های غیربومی برای مشهد داشت. درواقع تنها دو هفته بی‌توجهی، بازگذاشتن ورودی‌ و خروجی‌های شهر و تردد افراد غیربومی و بومی به داخل و خارج از مشهد و استان دوباره وضعیت مشهد و استان را دگرگون کرد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» با وجود چنین شرایطی و کاهش تشدیدهای قانونی، اخیرا با چند کلیپ و صحنه روبه‌رو شدیم که پرسش برانگیز است. اولین آن انتشار فیلمی است که در آن عده‌ای سوار بر خودرویی هستند و  فردی برای آن‌ها سخنرانی می‌کند که در حرم امام رضا(ع) ماسک‌هایشان را بردارند و حتی می‌توانند قسمت‌های مختلف ضریح ثامن‌الائمه را ببوسند. این کلیپ چند روزی است دست به دست می‌شود و پرسشی را به وجود می‌آورد که چطور شخصی چنین اظهارنظرهایی برای عده‌ای که هیچ یک پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده، می‌کند و هنوز هیچ اطلاعی از دستگیری این فرد و چرایی بروز چنین رفتاری منتشر نشده است؟ مسئولان مربوطه استانی و کشوری چرا به چنین کلیپی واکنشی نشان نداده‌اند؟

دومین تصویری که واکنش‌برانگیز بود پخش بازی فوتبال بین تیم‌های پدیده و پیروزی بود. درواقع حین برگزاری فوتبال متوجه شدیم که سه ردیف از صندلی‌های ورزشگاه از تماشاچی فوتبال پر شده است. پرسش اینجاست هواداران در دیدار پدیده و پرسپولیس چگونه وارد ورزشگاه شدند؟!

اما پاسخ مدیرکل ورزش‌وجوانان خراسان رضوی به چنین پرسشی این بود که حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر از همراهان هر دو تیم از سوی سازمان لیگ مجوز ورود به ورزشگاه را دریافت کرده بودند، اما گویا همراهانی با خود داشته‌اند!

فرزاد فتاحی با بیان اینکه «باشگاه پدیده از طریق هیأت فوتبال خراسان رضوی نامه‌ای به سازمان لیگ ارسال کرد و برای ۷۰ تا ۸۰ نفر با اسامی مشخص درخواست مجوز ورود به ورزشگاه کرد. این لیست در اختیار حراست اداره کل ورزش‌وجوانان و نیروی انتظامی قرار گرفته بود تا همراهان هر دو تیم مشکلی برای حضور در ورزشگاه نداشته باشند».

فتاحی توضیح داده که سازمان لیگ معمولا در هر بازی از لیگ برتر به تعدادی از همراهان هر دو تیم مجوز ورود به ورزشگاه می‌دهد، در غیر اینصورت هیچکس مجوز ورود به ورزشگاه را ندارد. این موضوع کاملا در حیطه سازمان لیگ است و اداره کل ورزش‌وجوانان استان نقشی در حضور یا عدم حضور تماشاگر و یا همراهان تیم‌ها به ورزشگاه ندارد.

وقوع چنین اتفاقی همزمان بود با اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبنی بر افزایش 17 تا 40 درصدی بیماران کرونایی سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها.

پیشتر نیز اتفاق مشابهی در ورزشگاه امام رضا مشهد به عنوان جشن بیعت رخ داده بود. درواقع با وجود وضعیت نامناسب مشهد در دوره کرونا جمعیتی هزار نفره در ورزشگاه امام رضای مشهد جمع شدند تا در سخنرانی رائفی‌پور شرکت کنند. مسئولان استانی و کشوری پس از برگزاری این مراسم اعلام کردند که علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته برای آنکه چه کسی مجوز این کار را صادر کرده، نتوانستند دریابند که مسئول این اقدام چه کسی بوده است!

یکی از مشکلاتی که در طول یک سال مواجهه با بیماری کرونا به طور مداوم با آن روبه‌روهستیم عدم هماهنگی سازمان‌های مختلف با هم است. متأسفانه تصمیم‌گیری‌ها بدون در نظر گرفتن عواقب بلند مدت آن منجر به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای در گسترش این بیماری شده است. مسلما برخورد با افراد متخلف می‌تواند نوعی اتمام حجت برای عدم ارتکاب به چنین رفتارهای هنجارشکنی باشد.

متأسفانه با پیک جدیدی از کرونا روبه‌رو هستیم. این گسترش بیماری آن هم برای بار چهارم می‌تواند ضربه مهلکی به اقتصاد، جامعه و حتی سیاست‌های کلان کشوری باشد. یکی از بهترین راهکارها هماهنگی بین سازمانی است. ما به دنبال حل مسأله‌ایم، اما تفکری کوتاه‌مدت منجر به وجود آوردن خساراتی جبران‌ناپذیر می‌شود برای مثال عدم تعلیق پروازهای ترکیه یکی از اتفاقاتی است که نشانگر عدم وجود هماهنگی و وفاق در تصمیم‌گیری‌های مربوط به کرونا است.

بنابراین تصمیم‌گیری‌های قاطع، تشدیدهای قانونی همکاری بین سازمان‌ها و در نهایت همراه بودن مردم همگی در کنار هم می‌تواند ضربه مهلکی به بیماری کرونا و کاهش آن در کشور شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *