معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری عنوان کرد:

مثبت شدن تراز صادرات استان

ریحانه موسوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: برای خراسان رضوی ۱۴ هزار میلیارد ریال سهم تسهیلات حمایت از ۱۴رسته فعالیتی خسارت دیده از کرونا اختصاص یافت که حدود هفت هزار میلیارد ریال آن برداشت و پرداخت شده است.

به گزارش صبح امروز، مرتضی اشرفی روز گذشته در نشست خبری با حضور مدیران اقتصادی استان در جمع خبرنگاران رسانه‌های خراسان رضوی افزود: از این منظر خراسان رضوی رتبه دوم کشور را در پرداخت تسهیلات حمایتی در این زمینه دارد.

مثبت شدن تراز صادرات استان

تراز تجاری آماری از میزان واردات و صادرات محصولات تجاری کشور است و به طور خلاصه می‌توان این عدد را نتیجه خالص صادرات یک جامعه اقتصادی دانست. در صورتی که عدد تراز تجاری صفر شود در وضعیت تجاری تراز هستیم، اما گر صادرات بیشتر باشد، مازاد تجاری داریم و اگر واردات بیشتر باشد، کسری تجاری داریم. تراز تجاری یکی از معیارهای مهم برای سنجش توانمندی کشور و سرمایه گذاری در اقتصاد کشور است و افزایش صادرات ضمن ارزآوری برای کشور به تقویت ارز ملی منجر خواهد شد.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این زمینه گفت: در چنین شرایطی اما تراز صادرات استان به ارزش ۸۱۳ میلیون تومان مثبت شد و صادرات از این استان به ۹۳ کشور جهان انجام می‌شود.

غفوری مقدم: با هدف تنظیم بازار توزیع سهمیه ۸۰۰ تن مرغ منجمد با افزایش ۵۰۰ تن دیگر هم اکنون در بازار استان در حال انجام است.روزانه ۵۰ تا ۷۰ تن مرغ منجمد در مشهد و از امروز نیز در شهرستانها توزیع می‌شود

 

اشرفی با اشاره به این که امسال سال جهش تولید نام‌گذاری شده است، افزود: در این راستا ۱۲۰ پروژه در راستای جهش تولید در استان شناسایی و ۱۹ هزار میلیارد تسهیلات در اختیار آنان قرار داده شد تا شاهد آثار مطلوب آن در زمینه تحقق منویات رهبری باشیم.

وی  ادامه داد: در تامین مالی از محل منابع بانکی نیز امسال با ۱۰۱ درصد رشد برداشت تسهیلات نسبت به پارسال وضعیت مطلوب‌تری را شاهدیم.

ساماندهی مرز‌های استان

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به سوال «صبح امروز» با بیان این که برای ساماندهی مرزهای استان برنامه ویژه داریم، گفت: طرح ساماندهی گمرک دوغارون در قالب سه برنامه کوتاه، میان و بلند مدت طراحی شده است که به زودی اجرایی می‌شود.

رفع مشکلات در توزیع مرغ و روغن

قیمت بالا، کمبود در بازار و نوسان قیمت مرغ را به یکی از محصولات پرحاشیه این روزهای بازار تبدیل کرده است، محصولی که به گفته مسئولان در روزهای آینده با قیمت مناسب‌تری عرضه خواهد شد. در حاب حاضر بسیاری از مردم مجبورند برای خرید مرغ با قیمت مصوب در صف مغازه‌هایی بایستند که مرغ را با این قیمت عرضه می‌کنند. این موضوع در شرایط خیز چهارم کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به شدت زیر سوال برده است. در حال حاضر قیمت مرغ کامل در مغازه‌های خرده‌فروشی به ۳۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده است و هر کیلوگرم سینه یا ران مرغ نیز با قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

اشرفی با اشاره به اوضاع اقتصادی استان و وجود مشکلاتی در حوزه توزیع مرغ و روغن گفت: به دستور استاندار خراسان رضوی کارگروه تنظیم بازار به صورت روز در میان و با هدف بررسی دقیق وضعیت و اوضاع اقتصادی برگزار می‌شود.

مشکلات ملی عامل کمبود مرغ

وی مهمترین علت کمبود مرغ در بازار خراسان رضوی را مشکلات ملی دانست و افزود: تلاش شده با توزیع کالاهای تنظیم بازار و اخذ سهمیه بالاتر از میزان تعیین شده باری از دوش مشکلات مردم کاسته شود.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان این که با توجه به جوجه‌ریزی بیش از ۹ میلیون قطعه در بهمن ماه امسال باید نیاز بازار استان به گوشت مرغ تامین شود افزود: با همکاری دستگاه‌های متولی و نیز دستگاه‌های امنیتی موضوع در حال بررسی است و موضوع خروج مرغ کشتار روز از کشتارگاه‌ها پیگیری می‌شود.

توزیع ۸۰۰ تن مرغ منجمد

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حاضر در این نشست نیز در این رابطه بیام کرد: با هدف تنظیم بازار توزیع سهمیه ۸۰۰ تن مرغ منجمد با افزایش ۵۰۰ تن دیگر هم اکنون در بازار استان در حال انجام است.

علی غفوری مقدم افزود: روزانه ۵۰ تا ۷۰ تن مرغ منجمد در مشهد و از امروز نیز در شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

سهمیه گوشت و برنج استان چقدر است؟

وی سهمیه گوشت گوساله منجمد برای استان را ۲۱۰ تن و سهمیه برنج هندی را هزار و ۸۰۰ تن اعلام کرد و ادامه داد: هزار و ۵۰۰ تن سهمیه مازاد برنج هندی و نیز چهار هزار و ۴۰۰ تن شکر برای توزیع در بازار استان اخذ شده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم با اشاره به فعالیت پنج کارخانه روغن در استان گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ تن سهمیه روغن استان بوده است که با پیگیری‌های انجام شده به سه هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافته است.

غفوری مقدم افزود: نظارت بر بازار به خصوص با توجه به شرایط موجود و ورود به آغاز سال نو با قوت و قدرت در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

بخشش مالیاتی آسیب دیدگان کرونایی

همچنین در حاشیه این نشست معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به فعالیت ۲۲۰ هزار واحد صنفی در این استان ادامه داد: این واحدها بیشترین آسیب ناشی از شیوع ویروس کرونا را متحمل شدند و اگرچه از سوی اداره کل امور مالیاتی ،سازمان تامین اجتماعی و سایر بخش‌ها مهلت‌ها و بخشش‌هایی لحاظ شد اما اعطای تسهیلات نیز تلاشی در جهت حمایت بوده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *