چرا فروش اجباری کالا هنوز ادامه دارد؟

ماندگاری طعم تن ماهی در روغن نباتی

ریحانه موسوی

روز گذشته برای خرید مواد غذایی به فروشگاه مراجعه کردم، اما وقتی از فروشنده تقاضای روغن نباتی نمودم در کمال تعجب به من گفت، باید در کنار این محصول تن ماهی یا رب گوجه‌فرنگی هم بخرید، از آنجایی که مردم تمایلی به این موضوع ندارند، من نیز به کل روغن نباتی نمی‌آورم، زیرا می‌ترسم روی دستم بماند.

وقتی دلیل این موضوع را از او پرسیدم گفت، برخی شرکت‌های پخش عمده، برای فروش محصولاتشان از ما می‌خواهند تا کالا‌های دیگری را هم به اجبار خریداری کنیم، که این موضوع باعث نارضایتی فروشندگان شده است. بعد از آن دریافتم که کمبود روغن باعث شده بعضی از فروشگاه‌ها خرید اجباری به مشتری تحمیل کنند. مثلا اگر روغن می‌خواهید باید در کنار آن رب گوجه فرنگی با تن ماهی هم بخرید.

شوک بعد از گرانی

ناراحتی‌ها نسبت به کمبود و یا گران شدن روغن خوراکی در بازار خود موجب نارضایتی مردم شده است، اما به جای کاهش این حساسیت‌ها شاهد آن هستیم که فروشندگان اعم از خرده‌فروش و عمده‌فروش، اقدام به ارائه اجباری برخی کالاها در کنار روغن می‌کنند؛ موضوعی که شوک دیگری را به بازار وارد نموده است.

این در حالی است که به گفته معاون سازمان تعزیرات حکومتی، طبق قانون فروش اجباری هر کالایی به مشتریان تخلف است و برای آن مجازات تعیین شده است.

جریمه ۵ برابری برای کالاهای تحمیلی

چندی پیش اسفنانی معاون سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با شبکه خبر در خصوص فروش اجباری کالا یا کالا‌هایی در کنار سایر اجناس دیگر گفت: مطابق ماده ۶۴ قانون نظام صنفی به این نوع تخلف فروش اجباری گفته می‌شود و اگر کسی مرتکب این تخلف شود طبق قانون مجازات می‌شود و فروشنده باید کالای تحمیلی را پس بگیرد و تا ۵ برابر قیمت کالای تحمیلی می‌شود او را جریمه کرد.

ممنوعیت فروش اجباری کالا

برای پیگیری این موضوع با عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان و رئیس سابق انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان تماس گرفتم که در خصوص این موضوع می‌گوید: در قانون حمایت از حقوق مصرف کننده ماده‌ای  وجود دارد که طبق آن، کسی نمی‌تواند خریداران را الزام کند تا به همراه یک کالا، محصولات دیگری را خریداری کنند و این اقدام ممنوعیت قانونی دارد.

ابراهیمی در گفتگو با «صبح امروز» بیان می‌کند: اگر فرد یا افرادی چنین موضوعی را مشاهده کردند می‌توانند مراتب آن را با سازمان تعزیرات حکومتی و واحد بازرسی نظارت سازمان صمت یا شماره تلفن۱۲۴ در میان بگذارند.

تفاوت کالای تعزیراتی با آزاد

وی تصریح می‌کند: دو نوع کالا وجود دارد اول اجناس تنظیم بازار که عوامل فروش دارند، با کارت ملی توزیع می‌شوند و همه نمی‌توانند آن را بفروشند، دوم اجناس آزاد که رقابتی محسوب می‌شوند که عمده فروشان از خرده‌فروشان می‌خواهند تا در کنار آنها اقلام دیگری را نیز به صورت اجباری به مردم ارائه دهند که این کار قانونی نیست اما برخی فروشندگان انجام می‌دهند.

 

ابراهیمی: افرادی که اجناس تنظیم بازار یا تعزیراتی دارند، اجازه انجام چنین کاری را ندارند و دلیل صورت گرفتن این نوع اقدامات از سوی برخی افراد، این است که می‌خواهند به ازای امتیازی که به عنوان عامل توزیع به آنها داده‌اند، سایر اجناس خود را نیز بفروشند و به سود بیشتری برسند

 

سودجویی با فروش اجباری

ابراهیمی با بیان اینکه وظیفه انجمن حمایت از مصرف کنندگان پیگیری حقوق آنان است، ابراز می‌کند: افرادی که اجناس تنظیم بازار یا تعزیراتی دارند، اجازه انجام چنین کاری را ندارند و دلیل صورت گرفتن این نوع اقدامات از سوی برخی افراد، این است که می‌خواهند به ازای امتیازی که به عنوان عامل توزیع به آنها داده‌اند، سایر اجناس خود را نیز بفروشند و به سود بیشتری برسند.

عمده فروشان متخلف

به دلیل اظهارات عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان به سراغ سازمان تعزیرات حکومتی استان رفتیم که مدیر روابط عمومی آن در این‌باره گفت: فروش اجباری کالا  خلاف قانون است و افرادی که دست به چنین اقدامی می‌زنند، عمده‌فروشان و شرکت‌های پخش هستند.

شکایت خرده‌فروشان از عمده فروشان

اکبرشاهی در گفتگو با «صبح امروز» ادامه می‌دهد: در موارد بسیاری دیده شده است که خرده فروشان یا همان سوپر مارکت‌ها در این خصوص از شرکت‌های پخش به دلیل دادن اجناس اجباری در کنار روغن به آنها گلایه داشته‌اند، که این کار خلاف قانون است و حتی خرده فروشان نیز اجازه چنین اقدامی را ندارند.

وی با بیان اینکه اگر افراد مورد خاصی را مد‌نظر دارند، می‌توانند در ساعات اداری شکایت خود را به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کنند، تا گشت‌های سازمان به محل مورد نظر مراجعه کنند، اظهار می‌کند: بحث رسیدگی به جرایم این موضوع بر‌عهده سازمان تعزیرات حکومتی است و در مواردی که مردم با ما تماس می‌گیرند، تشکیل پرونده داده و به آن رسیدگی می‌کنیم.

مجازات سنگین در انتظار متخلفان

اکبرشاهی مدیر روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی استان تشریح می‌کند: موارد زیادی شکایت در این خصوص داشته‌ایم که با آن برخورد می‌کنیم و مجازات سنگینی برای آن به خصوص درمورد عمده‌فروشان وجود دارد.

در ماه‌های گذشته میلیاردها تومان تن ماهی و رب گوجه به واسطه خرید روغن به مردم تحمیل شد، که به نظر می‌رسد که شرایط ایجادشده در خصوص کمبود روغن، به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق در واردات اولیه و شاید سوءاستفاده برخی از شرکت‌های بزرگ در توزیع نامناسب و ایجاد کمبود کاذب برای به فروش رساندن سایر کالاهای انباشته خود مانند تن ماهی و رب گوجه، به وجود آمده است که نیازمند رسیدگی و ساماندهی اساسی به جهت رفع کامل این مشکل است.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *