«صبح امروز» به موضوع جلب اعتماد یا سواستفاده از اعتماد مردم در تبلیغات می‌پردازد؛

سلبریتی‌های تجاری

مریم اصغری

در سال‌های اخیر با توجه به ضرورت اشتغال و تولید و مصرف کالای داخلی، موضوع تبلیغات در رسانه ملی هم شکل و شمایل تازه‌ای به خود گرفت و به مرور استفاده از چهره‌های سرشناسی همچون سلبریتی‌ها بیش از پیش در تبلیغات دیده شد. هرچند این موضوع ترفندی نیست که تنها به ایران اختصاص پیدا کند و بارها ورزشکاران و چهره‌های محبوب سینمایی در سراسر جهان به این اقدام مبادرت ورزیدند و هرازگاهی سر از تابلو‌های تبلیغاتی، سایت‌ها و گاهی هم آگهی‌های تلویزیونی در‌آورند.

در مقابل معیار شهرت، محبوبیت و الگو بودن هنرمندان برای برخی از افراد جامعه یکی از ملاک‌های انتخاب آنها برای تبلیغات است، از آنجا که بسیاری از طرفداران دو آتیشه چهره‌ها چشم به رفتار هنرمند محبوبشان دارند تا از آن تقلید کنند، همین موضوع سبب می‌شود تا کالای تبلیغ شده توسط هنرمند بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد

 

به گزارش روزنامه «صبح امروز» این اتفاق در سال‌های نه چندان دور بدان صورت بود که هر از گاهی یکی از هنرمندان در آگهی تبلیغاتی نشان‌های تجاری بازی می‌کرد و تعداد این آگهی‌ها در تلویزیون محدود بود، اما در دوسال اخیر و علی‌الخصوص سال جاری، تعداد آن‌ها در تلویزیون بیشتر شده است و چهره‌ها حضور پررنگی در تبلیغات داشته‌اند.

شروع کار کجا بود؟

حضور امیرحسین آرمان در تبلیغ پوشاک، سحر ولدبیگی و همسرش نیما فلاح در تبلیغ روغن سرخ کردنی و محمدرضا گلزار در آگهی بازرگانی آبمیوه را می‌توان جزو نخستین تبلیغاتی دانست که بازیگران پا به عرصه تیزرهای تبلیغاتی گذاشتند و تا حدودی مسیر را برای ورود دیگران هموار کردند. این ماجرا با حضور معدود و محدود ادامه داشت تا اینکه چهره‌های سرشناس‌تر یکی پس از دیگری از راه رسیدند و به بازار تبلیغات تلویزیون رونق دادند. به طور نمونه حضور امین حیایی در جایگاه یک ستاره سابق سینما، در تبلیغ سس گوجه‌فرنگی، کمی عجیب و خارج از انتظارها بود. آتیلا پسیانی از پیشکسوتان عرصه سینما نیز پا به دنیای گسترده تبلیغات تلویزیونی نهاد و با تبلیغ یک برند چای، جای پای خود را در این عرصه نیز محکم کرد و هنوز هم حضوری پررنگ در دنیای تبلیغات تلویزیون دارد. در مقابل رویا تیموریان نیز به گویندگی برند محصولات شوینده پرداخت. به گفته کارشناسان این حوزه شاید اگر رویا تیموریان گوینده تبلیغی بود که در آن صدای خاصش کارکرد ویژه‌ای داشت، یا امین حیایی به خاطر استایلش پوشاک تبلیغ می‌کرد، حضور آن‌ها در تبلیغات جالب‌تر بود.

ارمغان سلبریتی‌ها

در مسیر کسب درآمدهای تبلیغاتی، برزو ارجمند نیز لباس آشپزی به تن کرده و با جملات مخصوص به تبلیغ یک برند غذای آماده پرداخت. کمند امیرسلیمانی دختر خانواده هنرمند امیرسلیمانی هم از غافله حضور بازیگران در تیزرهای تبلیغاتی عقب نماند و با حضور در تیزرهای تبلیغاتی هود و اجاق گاز وارد حیطه تبلیغات شد. دیگرانی همانند امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی و همچنین یکتا ناصر و منوچهر هادی از زوج‌های سینمایی بودند که پا در این عرصه گذاشتند و هود و فر و رستوران را به ارمغان می‌آوردند. سروش جمشیدی یا همان قیمت دورهمی هم، با همان کاراکتر طنزگونه تبلیغات یک برند غذایی را به عهده گرفت. تبلیغ نوشابه با حضور شقایق دهقان نیز، سعی داشت نشان دهد که دو خواهر با وجود اختلاف سلیقه شدید، بر سر نوشابه آن برند خاص، با یکدیگر موافق هستند.

از تبلیغ تالار پذیرایی و محصولات ورزشی و پزشکی

بهنوش بختیاری اما در عرصه تبلیغات در محیط‌های مختلف رسانه‌ای حضور بسیار فعالی داشت. دامنه فعالیت وی در این حوزه از تبلیغ تالار پذیرایی و محصولات ورزشی و پزشکی، تا عطر و نشان تجاری (برند) کیف و کفشی که جزو سهامداران آن بود، شامل می‌شد.

در این بین اما نوید محمدزاده نیز، پا جای پای محمدرضا گلزار گذاشت و به تبلیغ آبمیوه پرداخت. شخصی که طی چند سال فعالیت در حوزه سینما به افتخارات زیادی دست یافت و جوایز متعددی در جشنواره‌های مختلف کسب کرد و یکی از بازیگران پرطرفدار سینما در سال‌های اخیر است. محمدزاده در ادامه نیز از عطری با برند خودش پرده برداری کرد که در فضای مجازی با واکنش‌های بسیاری همراه بود و خیلی‌ها بر این اعتقاد بودند که عطر با برند نوید، به هیچ عنوان به شخصیت نوید محمد زاده با فیلم‌هایی که تا کنون بازی کرده است، نمی‌آید.

افسانه قهر بودن برخی ستاره‌ها با تلویزیون سرابی بیش نیست

تمامی این اتفاقات ثابت کرد که افسانه قهر بودن برخی ستاره‌ها با تلویزیون سرابی بیش نیست و با پول می‌توان برنده سیمرغ بلورین و چهره معترض دنیاهای سینما و تئاتر را هم برای حضور در آگهی‌های تلویزیونی راضی کرد.

اما حضور سیامک انصاری تیرخلاصی برای بینندگان بود و بارها در فضای مجازی با محوریت تبلیغی او به شوخی پرداخته شد. گویا انصاری می‌خواست تمام آبروی چند دهه فعالیت را با حضور گسترده و شبانه‌روزی در آگهی‌های یک سایت فروش کالا و خدمات به حراج بگذارد. هرچند شیرین کاری‌های محسن کیایی نقطه قوت این آگهی بازرگانی بود.

تازه‌ترین چهره‌ای هم که وارد دنیای آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون شده، آزاده صمدی است که پا جای پای همتایان خود گذاشته و جالب اینکه به سراغ خوردنی‌ها نرفته است و برند یک کارخانه تولید شیر و ابزار حمام و دستشویی را تبلیغ می‌کند.

رابطه برد برد

در این خصوص یک کارشناس رسانه معنقد است: استفاده از هنرمندان برای تبلیغ محصولات مختلف، چیز جدید یا عجیبی نیست و ترفند تبلیغاتی مرسومی است، اما باید از چهره‌های متناسب با شخصیتی که مردم توقع دارند، استفاده شود.

نادر رحیمی در گفتگو با «صبح امروز» ادامه می‌دهد: شهرت و گاهی تیپ و ظاهر این افراد باعث شده که پتانسل حرکت به سمت تبلیغات در فضاهای مختلف را داشته باشند. این در حالی است که در حال حاضر تبلیغات یکی از درآمدزاترین شغل‌ها به شمار می‌آید. هرچند دستمزد حضور سلبریتی‌ها در آگهی‌های تجاری بسیار بالا است اما، معامله برندهای تجاری با چهره‌های سینمایی و ورزشی بک رابطه برد برد است.

وی می‌افزاید‌: چراکه سلبریتی‌ها به واسطه شهرتی که دارند، می‌توانند تاثیرگذار باشند. اما این موضوع تنها زمانی تاثیرگذار است که خود به پیامی که می‌دهند، پایبند بمانند. به طور نمونه اگر یک کفش ورزشی را تبلیغ می‌کنند، هنگام پیاده‌روی برند دیگری را انتخاب نکنند و مردم آنها را با همان کالایی که تبلیغ کرده‌اند، ببینند. یا اگر عطر خاصی را پیشنهاد می‌دهند، خود نیز از همان عطر استفاده کنند و رفتار عمومی آنها مغایر با گفته‌های تجاری‌شان نباشد.

چشم طرفداران به دست هنرمندان

این کارشناس رسانه بیان می‌کند: در مقابل معیار شهرت، محبوبیت و الگو بودن هنرمندان برای برخی از افراد جامعه یکی از ملاک‌های انتخاب آنها برای تبلیغات است، از آنجا که بسیاری از طرفداران دو آتیشه چهره‌ها چشم به رفتار هنرمند محبوبشان دارند تا از آن تقلید کنند، همین موضوع سبب می‌شود تا کالای تبلیغ شده توسط هنرمند بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغات رسانه ملی بیان می‌کند: تبلیغات در تلویزیون به دلیل مخاطبین بیشتر نسبت به تبلیغات در فضای مجازی و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر، از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است و هنرمندان زیادی به سمت حضور در تیزرهای تبلیغاتی در تلویزیون تمایل پیدا کرده‌اند.

الگو بودن تنها با تعداد فالوئر سنجیده نمی‌شود

الگو بودن تنها با تعداد فالوئر سنجیده نمی‌شود و بی‌شک یک الگوی موفق و ماندگار هنری باید بتواند در وهله اول اعتماد مخاطب را به خود جلب کند و از این اعتماد نیز سواستفاده نکند. بنابراین امیدواریم که چهره‌های سینمایی که مخاطبان بسیار زیادی هم دارند به مخاطبان خود احترام گذارده و سال‌ها حرفه خود را به بهایی نفروشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *