رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به "صبح امروز"مطرح کرد:

سلامت کامل ۴۷۰ نفر از کادر درمان مشهد بعد از واکسیناسیون

فاطمه تنانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به واکسیناسیون بخشی از کادر درمان مشهدی گفت: واکسن اسپودنیک ۵ به اندازه ۴۷۰ نفر به مشهد وارد شده و به کادر درمانی که معرفی شده بودند، تزریق شد. همه در سلامت کامل هستند به غیر از ۱۱ نفر که تب خیلی خفیف داشتند و به سرعت بهبود یافتند.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» محمد حسین بحرینی، در جلسه ستاد استانی کرونا که روز گذشته در استانداری برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار «صبح امروز» مبنی بر اینکه برنامه ستاد برای مراکز تجمع در استان از جمله بازارها، مساجد و… برای جلوگیری از شیوع کرونای انگلیسی چگونه است؟ اظهار کرد: ما از اول شروع ویروس کرونا هفته به هفته بسته به شرایط ویروس تصمیم‌گیری‌های لازم را در این زمینه اتخاذ کردیم.
به گفته وی، یکی از دشواری‌های کرونا این است که مردم و مسئولان در رابطه با این بیماری بلا‌تکلیف هستند و نمی‌دانند که قرار است هفته بعد این ویروس به چه صورت خودنمایی کند.

 

برای تشخیص کرونای انگلیسی نیاز به دستگاه، امکانات و کیت متفاوتی است تا بتوان وضعیت ژن‌ها را روی ویروس مطالعه کرد. این دستگاه تا به امروز فقط در تهران بوده، ولی از امروز به مشهد هم وارد شده است تا بتوانیم کرونای انگلیسی را دقیق تشخیص دهیم

بحرینی تشریح کرد: این شرایط مختص ایران نیست، بلکه در همه کشورها به همین صورت است به طور مثال در انگلستان ظرف ۲۴ ساعت محدودیت‌هایی بسیار شدید در ایام کریسمس وضع شد. درحال حاضر نیز کرونای انگلیسی در عراق وجود دارد به همین خاطر مرزهای ایران با این کشور بسته شده است. برای پیشگیری از شیوع این بیماری از مسافران هوایی، تست گرفته می‌شود. با کرونا زندگی کردن به معنی جدی نگرفتن این ویروس نیست، بلکه به این معنی است که باید خیلی رعایت کنیم و این ویروس را فراموش نکنیم و آگاه باشیم که همیشه همراه ما است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیح داد: از هفته دوم آذر ماه تست سریع انجام می‌شود هر چند که حساسیت تست سریع نسبت به تست «پی‌سی‌آر» کمتر است و ممکن است به این دلیل درصد پایین‌تری را نشان دهد.
وی با بیان اینکه “ویروس انگلیسی با ویروس چینی تفاوتی ندارد” تشریح کرد: فقط جزییات ژنون کرونای انگلیسی پیچیده‌تر است که با تست «پی‌سی‌آر» قابل تشخیص نیست.
بحرینی در مورد نوع تست کرونای انگلیسی که وارد مشهد شده است، بیان کرد: برای تشخیص کرونای انگلیسی نیاز به دستگاه، امکانات و کیت متفاوتی است تا بتوان وضعیت ژن‌ها را روی ویروس مطالعه کرد. این دستگاه تا امروز فقط در تهران بوده، ولی از امروز به مشهد هم وارد شده است تا بتوانیم کرونای انگلیسی را دقیق تشخیص دهیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: آزمایش کرونای انگلیسی، خاص تعداد محدودی است و در مناطقی که به یک باره شیوع کرونا رو به افزایش باشد به صورت رندمی از تعداد محدود گرفته خواهد شد. تعداد کیت‌های تست کرونای انگلیسی خیلی محدود است؛ یعنی زیر ۱۰۰ عدد  است.
وی در مورد ظرفیت مراکز درمانی مشهد برای مقابله با ویروس کرونای انگلیسی توضیح داد: صرف‌نظر از اینکه مردم با چه ویروسی مریض شده باشند، یک برنامه‌ریزی سه مرحله‌ای در دست کار داریم  که برای تعداد بستری‌ها از ۱۰۰۰ نفر تا ۳۵۰۰ نفر در نظر گرفته شده است؛ یعنی ما برنامه‌ریزی  ۳۵۰۰ تخت برای بیماران کرونایی پیش‌بینی کردیم تا برای تمام بیماران تخت در بیمارستان‌ها داشته باشیم. مردم هم باید حمایت لازم را داشته باشند تا تعداد بیماران به این حد نرسد.
بحرینی در مورد واکسیناسیون 470 نفر از کادر درمانی مشهد افزود: واکسن اسپودنیک ۵ به اندازه ۴۷۰ نفر به مشهد وارد شده و به کادر درمانی که معرفی شده بودند، تزریق شد. همه در سلامت کامل هستند به غیر از ۱۱ نفر که تب خیلی خفیف داشتند و به سرعت بهبود یافتند، ولی بقیه بدون عوارض بودند. گفتنی است در محموله جدید واکسن که به زودی وارد می‌شود سهم مشهد ۷۰۰۰ هزار دوز است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *