ماجرای نامه جنجالی مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی برای واکسیناسیون خارج از نوبت هنرمندان؛

خون ما رنگین‌تر نیست!

مریم اصغری

اخیرا نامه‌ای از سوی سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت منتشر شده که خبر از درخواستی مبنی بر واکسیناسیون خارج از نوبت هنرمندان می‌دهد. چراکه روابط عمومی نظام پزشکی معتقد است فعالیت هنرمندان در عرصه فیلم و سریال‌سازی برای تولید برنامه‌های هنری با هدف دعوت مردم به ماندن در خانه است، بنابراین باید ترتیبی اتخاذ شود تا اولویت واکسیناسیون هنرمندان همپای کادر درمان در نظر گرفته شود.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» این نامه که از سوی حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی، خطاب به کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت-درمان و آموزش پزشکی، نوشته شده در یکی دو روز گذشته با واکنش‌ها و انتقادهای مختلفی همراه بوده است.

شروع ماجرا و حواشی!

در بخشی از این نامه آمده است: «جهاد امروز هنرمندان کشور در نگهداشت مردم در خانه و سست کردن چرخش ویروس کرونا، کمتر از کادر درمان نیست. سازمان نظام پزشکی کشور ضمن پاسداشت همراهی‌های دلسوزانه این عزیزان، معتقد است این گروه معظم، از پرریسک‌ترین گروه‌هایی هستند که هر آینه می‌توانند در معرض ابتلا و انتقال ویروس کرونا باشند. مگر می‌شود در سریال یا فیلمی به ایفای نقش پرداخت درحالی که ماسک بر صورت است؟ بسیاری از داستان‌هایی که امروز این هنرمندان مشغول بازی نقش‌های آن هستند در زمان‌هایی رخ داده که ماسک زدن مرسوم نبوده است. لذا پیشنهاد می‌دهیم، در واکسیناسیون اختیاری، این دست از برنامه‌سازان هنری که سرمایه ملی هم محسوب می‌شوند، همپای کادر درمان نگریسته شده و ترتیبی اتخاذ شود سهمیه لازم در نظر گرفته شود.»

موجی از واکنش‌ها و انتقادات مردمی

اما آن سوی جریان، کمی متفاوت است و پس از انتشار این نامه، فضای مجازی متشنج شد و کاربران به انتقاد گسترده از آن پرداختند و موجی از واکنش ها به راه افتاد. درمقابل نیز هنرمندان و دست اندرکاران عرصه فیلمسازی واکنش‌های مختلفی را نشان دادند.

کاربران از این موضوع شاکی بودند که نمی‌توان هنرمندان را هم تراز با کادر درمان دانست و عده‌ای نیز معتقد بودند که خون هنرمندان از مردم عادی رنگین تر نیست! بعضی نیز بحث را فراتر برده و به فیلم منتشر شده در خصوص واکسیناسیون شهاب حسینی که ظاهرا در آمریکا انجام شده است، اشاره کردند و تبعیض قائل شدن بین مردم و هنرمندان را خیانت به کشور تلقی کردند. عده‌ای از کاربران فضای مجازی نیز رفتارهای اینچنینی را قرار دادن مردم در مقابل یکدیگر می‌دانستند.

در این خصوص سیامک قاسمی در توئیتر نوشت: «هنرمندان را مقابل مردم و برعکس قرار ندهید و سریع‌تر واکسن معتبر بیاورید و میلیونی واکسینه کنید. آقایان مدعی مدیریت جهانی! بنگلادش تا الان 1.8 میلیون و ترکیه 6.3 میلیون واکسن کرونا زده‌اند، با تلفاتی بسیار کمتر از ایران.»

عده اندکی نیز موافق با این اقدام برای واکسیناسیون بودند و از نامه نظام پزشکی حمایت کردند. هرچند بنابر گفته‌ها این اقدام یک شوی تبلیغاتی برای جلب توجه کردن است.

واکنش‌های هنرمندان

در این خصوص علیرضا وهاب‌زاده از خبرنگارن حوزه سلامت و پزشکی در توئیتر نوشت: «سلبریتی محترم، اولویت تزریق واکسن کرونا با پرسنل بیمارستان‌ها، بیماران و سالمندان است. لطفا تقاضای خارج از نوبت نکنید. حتی شما حامی انتخاباتی 1400»

امیرمهدی ژوله، فیلم نامه نویس و بازیگر نیز با اشاره به همین توئیت در در بخشی از کپشن پست خود در اینستاگرام نوشت: «چرا مطالبات مردم رو هم می‌زنید؟ الان مسئله هیچکس این نیست که کی اول واکسن بزنه، الان مسئله اینه که اصلا کو واکسن؟ دعوا سر کدوم واکسنه دقیقا؟ قطعا هنرمندان هم در کنار همه مردم تنها و تنها مطالبه‌شون در حال حاضر اینه که واکسن داشته باشیم، واکسن مورد تائید داشته باشیم، به اندازه واکسن داشته باشیم، در اسرع وقت واکسن داشته باشیم، به عدالت هم واکسن توزیع و تزریق بشه. اولویت تزریق واکسن هم معیارهای علمی بین المللی داره.»

در ادامه نیز برخی چهره های سرشناس همچون الهام پاوه نژاد پست و استوری ژوله را به منزله تائید بازنشر کردند.

لیلا اوتادی، فلور نظری و هانیه توسلی از دیگر بازیگران کشور نیز با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود به ماجرای جنجالی در اولویت قرار دادن سلبریتی‌ها برای تزریق واکسن کرونا واکنش نشان دادند. اوتادی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «گرچه که باحمایت همان سلبریتی‌هایی که دم انتخابات نطق‌شان باز می‌شود، در منصب‌ها جا خوش کرده‌اند، اما… سخن کاملا منطقی ست، هنرمندان هیچ ارجحیتی برمردم عادی ندارند. من به شخصه تا کل ۸۰ملیون نفر ایرانی در دورترین نقاط وروستاها واکسن نزنند، از زدن واکسن معذورم، من ۸۰میلیون‌ویکمین نفر خواهم بود.»

فلور نظری با یادآوری اینکه همیشه از تبعیض متنفر بوده و هست، تأکید کرد: «اعتقاد راسخ دارم هنرمندان هم مثل بقیه اقشار باید تابع اولویت و شرایط موجود جامعه باشند ما از همین مردم هستیم و برتری نداریم. بعد از اینکه تمامی اقشار در اولویت واکسن زدند خواهان واکسن هستم. من برتری و رجحانی ندارم.»

هانیه توسلی هم نوشت: «این چه پیشنهادی است؟ کادر درمان در اولویت هستند و بعد سالمندان و بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند. و بهترین روش طبق استاندارد جهانی.»

پدرام شریفی، دیگر بازیگر سینما که در فضای مجازی نیز فعال است و همچنین در جشنواره فیلم فجر گذشته، نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر مکمل مرد شده بود در پاسخ به کرمانپور نوشت: «در کنار ما که در شرایط بسیار پرخطر مشغول کار هستیم، بسیار انسان‌های دیگر در این سرزمین، همانند ما و همکاران ما در حال کسب درآمد برای گذران زندگی خود هستند. ممنون که متوجه شرایط سخت ما در هنگام تولید یک فیلم هستید که بدون ماسک مجبور به ایفای نقش خود هستیم اما خون ما رنگین‌تر  از آن آدمینیست که مجبور است با مترو به سر کار خود برود، مجبور است سوار تاکسی شود و امیدوار باشد که کنار دستی او کرونا نداشته باشد. من به آن سربازی فکر می‌کنم که در خوابگاه می‌خوابد و مجبور است دو سال در این شرایط خدمت کند. من از توجه شما متشکرم اما ترجیح می‌دهم از شما درخواست کنم تا شرایط واکسن زدن را برای همه مردم به همان اولویتی که در جهان برقرار است انجام دهید.»

معتمدآریا پیگیری اولویت واکسن را تکذیب کرد

آن سوی دیگر جریان، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران از حمید فرخ‌نژاد و فاطمه معتمدآریا بابت پیگیری مجدانه و دلسوزانه در قضیه نامه درخواست اولویت واکسن هنرمندان تشکر کرد. اما این موضوع بلافاصله با تکذیب معتمدآریا مواجه شد و وی با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی اینستاگرام خود هرگونه فعالیت درباره نامه درخواست اولویت هنرمندان در واکسیناسیون کرونا را ردکرد. او همزمان با انتشار ویدئو در کپشن پست خود نوشت: «علی الرغم از دست رفتن هنرمندان بزرگ سینما و تئاتر، اولویت با واکسیناسیون گسترده و بدون اتلاف وقت برای همه مردم ایران است.»

همچنین رییس انجمن کارفرمایی تهیه کنندگان (اکت) اعلام کرد که اعضای این تشکل صنفی سینما، هیچ گونه مطالبه خارج از نوبتی برای دریافت واکسن کرونا ندارد. در بخشی از نامه فرشته طائر پورآمده بود: «نظر به اینکه طبقه بندی منصفانه و مسئولانه انجام شده برای تعیین اولویت دریافت واکسن، دارای توجیه و استدلال کافی و کارشناسی شده است، بدینوسیله اعلام می‌دارم که تهیه کنندگان عضو این صنف، هیچگونه مطالبه‌ای جهت قرار گرفتن در شمار استثنائات و خارج از نوبت نداشته و بی شک جامعه درمانگر کشور، سالمندان و اقشار در خطر را نسبت به خود در اولویت بیشتری می دانند.»

روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دست به قلم شد

این موج گسترده ادامه داشت تا اینکه، کرمانپور خود در فضای مجازی دست به قلم شد و نوشت: «در این شرایط سخت هم مردم و هم کادر درمان در اوج خستگی روحی و جسمی به سر می برند. و ممکن است با هر اظهار نظر یا خواسته‌ای که به خصوص احساس تبعیض و نابرابری را القا کند، مغموم و عصبانی شوند؛ بنابراین شیوه واکنش‌ها به نامه منتشر شده را به عنوان یک کنشگر درمانی و اجتماعی می‌پذیریم. رنجش خاطر همه عزیزان برایم قابل درک است و آن را فرصتی برای اصلاح رویکردهای خود می‌دانم.»

وی تاکید کرد: «موضوع اصلی و دغدغه همه ما در حال حاضر تزریق امید و ایستادگی برای یکسال پیش روست. همه ما در یک امر هم قسم هستیم و آن را رساندن مرگ و میر کرونا به صفر است. یکی از راههای امید بخش در کنار رعایت دستورالعمل‌ها واکسیناسیون است. متاسفانه به هر دلیلی تعداد واکسن‌های در دسترس اندک است. بر همین مبنا مجبور و موظفیم بر اساس سند ملی واکسیناسیون، تن به اولویت‌هایی بدهیم که با توجه به نگرش جهانی، علمی و مدیریتی نوشته شده است. بنابرای تمنا دارم به اولویت‌های طرح  شده در این سند دقت شود.»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *