کلیسای وانک، از گذشته تا کنون

در قسمت گردشگری از«صفحه مردم » در روزنامــه صبح امروز قصــد داریم تا اماکــن جــذاب و گاه گمنام کشــور را معرفی کنیم، شــما هم می توانید اماکن گردشــگری محل زندگی خود را معرفی کرده و برای ما ارســال کنیــد تا با نام خودتان به چاپ برسد.

در آســتانه ســال نوی میلادی و تبریک به مســیحیان جهان و بالاخــص ایران در این شــماره کلیسای وانک اصفهان و محله جلفا این شهر را معرفی می کنیم. مطمئنا نام کلیسای وانک را شنیده اید حتی اگر آن را تا به حال ندیده باشید، این کلیسای مشــهور در شهر اصفهان قرار دارد و یکی از جاذبه های اصلی گردشــگری و تاریخی در شهر اصفهان است.  در واقع نام اصلی کلیسای وانک «آمنا پرکیچ مقدس» اســت که بعدها به نام وانک مشهور شــده اســت که خود کلمــه ی«وانک» در زبان ارمنی به معنای صومعه اســت و در واقع نیایشگاه اصلی ارامنه در اصفهان محسوب می شود. این کلیسا در دوران پادشاهی شاه عباس دوم ساخته شد و امروزه به یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشــگری اصفهان تبدیل شده اســت. کلیسای وانک در یکی از قدیمی ترین مناطق شهر اصفهان،در منطقه جلفا واقع شده است و ارامنه ساکنان اصلی آن هستند. این کلیســا در زمان حکومت شــاه عباس دوم ساخته شده است اما شــاید برایتان جالب باشد بدانیــد که ارامنه چطور به ایران وارد شــده اند.

شــاه عباس در آن دوران ارمنــی هایی که در شهرها و روستاهای مســیر راهش بودند را به همراه خــود به ایران آورد و بعــد هم خانه های آن ها را آتش زد تا ســپاه عثمانی نتوانند با سرعت به آن ها برســند و بعد از رســیدن به ایران، ارامنه را تا شــهر اصفهان و منطقــه ی جلفا همراهی کــرد. بعد از این که ارامنه در منطقه ی جلفای اصفهان ســکونت کردند نیاز داشتند تا مثل هر جامعه دیگری فعالیت های اجتماعی، مذهبی و اقتصادی شان را از سر بگیرند و یکی از اقداماتی که آن ها انجام دادند تاســیس کلیساها بود. کلیسای وانک هم یکی از این کلیساها است. ساخت کلیســای وانک حدود ۱۰ سال طول کشیده و کتیبه ای روی سر در ورودی این کلیســا پیدا شــده که روی آن تاریخ شروع و پایان آن نوشــته شده اســت: کلیسای آمنــا پرگیچ در ســال ۱۶۵۵ میـلـادی در زمان پادشاهی شــاه عباس دوم و جاثلیقی »فیلیپوس« و پیشوایی خلیفه »داوید« و به یاری مردم خیر جلفا شــروع شــد و در سال ۱۶۶۴ میلادی به پایان رسید. «ثواب عباداتی که در این کلیسا انجام میشود نصیب آنهایی که در قید حیاتند و یا در گذشته اند شود.»کلیسای وانک البته فقط شامل یک عبادتگاه نمی شــود بلکــه از بخش هــای مختلفی تشکیل شــده اســت که از آن ها می توان به موزه، کتابخانه و چاپخانه اشــاره کرد این کلیســا حدود چهار هزار متر وسعت دارد که دارای یک باغ بزرگ و فضای سبز در خارج از آن، که بــا در نظر گرفتن این فضا چیزی حدود ۹ هزار متر مربع را در بر می گیرد. این کلیســا به طور کلی دارای۲ گنبد اســت که یکی از آن ها بــزرگ و دیگری کوچک است و جالب اســت بدانید که سبک ساخته شدن و معماری این گنبدها شما را فورا به یاد گنبد های ایرانــی می اندازد و این بر خالف گنبد های کلیساهای ارمنی است که به شکل مخروطی هستند.

یکی از جالب ترین و هنری ترین بخش هایی که در وانک به چشــم می خورد نقاشی های سقفی و دیواری آن است، این نقاشــی ها به طور کلی از روی داستان های انجیل برداشته شده اند و یکی از اصلی ترین نقاشی ها را می توان روی داخل گنبد و دیوارها دید حتی در زاویه های این دیوارها هم این نقاشی ها به چشم می خورند.

از دیگر بخش های مهم این کلیسا موزه ی آن اســت که گفته می شود تقریبا ۱۰۰ سال قدمت دارد. موزه ی بخش کلیسا بعدها و در سال ۱۹۰۵ میالدی به کمک شخصی به نام طاطاوس هونیان که نویسنده ای ارمنی بوده اســت ساخته شده اســت و در واقع در ابتدا اتاقک هایی بوده اند که در آن ها کتاب ها و اشیایی قدیمی مربوط به کلیسا، نسخه های خطی و قدیمی و اشــیای تاریخی نگهداری می شده اند. با گذشــتن نیم قرن از زمــان مهاجرت و با افزایش جمعیت ارامنه ی ســاکن محله جلفا در زمان شــاه عباس دوم دو محله دیگر هم کــه ســاکنین ایروانی و تبریــزی ها در آن زندگی می کردند نیز به این شــهرک اضافه شده اند و تعداد بخش های شهرک به هفت رســید. بافت های جدید محلــه، جلفای نو نامیده می شود.

لینک کوتاه:

https://sobhe-emrooz.ir/teot

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *