بازآفرینی مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد؛

تحقق رویایی دیرینه به بزرگی نقش جهان اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با اشاره به اقداماتی که در راستای طرح احیاء و بازآفرینی مجموعه مفخم بجنورد انجام شده است، گفت: کلنگ اجرای این پروژه با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی و با هدف توسعه همه جانبه استان به زودی بر زمین خواهد خورد.

حبیب یزدان‌پناه در گفتگو با صبح امروز اظهار کرد: احیاء و بازآفرینی مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم طرحی بود که در طی سال های گذشته بارها مطرح و تصمیماتی نیز در راستای اجرای آن گرفته شد اما در نهایت با حضور دکتر شجاعی به عنوان استاندار، اجرای این طرح به شکل جامع و کامل حالت جدی تری به خود گرفت.

وی با اشاره به جای خالی مرکزی جامع و جاذب برای گردشگران در خراسان شمالی، افزود: مجموعه مفخم بجنورد به لحاظ مساحت بسیار نزدیک به میدان نقش جهان اصفهان است و در طرح بازآفرینی آن نیز هم کاربری های فرهنگی و تاریخی مجموعه در نظر گرفته شده است و هم ابعاد اقتصادی، اجتماعی و… که تحقق آن یکی از کمبودهای بزرگ استان در این زمینه را رفع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مجموعه افکار عمومی و هم افزایی بین دستگاه ها در راستای همکاری برای اجرایی شدن این امر به خوبی شکل گرفته است، عنوان کرد: البته در مسیر اجرای این طرح، بخاطر وجود فضای درمانی بیمارستان سابق امام رضا(ع) در عرصه اثر تاریخی و وقفی بودن آن، چالشی وجود داشت چرا که امکان تخریب این فضا در آینده به دلیل فرسودگی وجود دارد و قانون، امکان و اجازه نوسازی و بهسازی این ساختمان را نمی دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: برای رفع این چالش، سرمایه گذار مکلف به ایجاد فضای درمانی جدید در همان نقطه از شهر شده بود تا همزمان با اجرای فازهای نخست طرح، مرکز درمانی مجهز و با امکاناتی به‌روز تحویل مردم شهر بجنورد شود و موضوعات وقفی آن نیز حفظ شود اما علی رغم پیگیری های استانداری، پاسخی از سوی وزارت بهداشت دریافت نشد و در نهایت تصمیم به ماندگاری بیمارستان امام رضا علیه السلام در طرح گرفته شد.

یزدان پناه با تاکید بر اینکه حضور سرمایه گذار بخش خصوصی بهترین فرصت است تا داشته های استان خود را ارتقا ببخشیم و از آن در راستای توسعه پایدار بهره ببریم، گفت: ضوابط تعیین عرصه و حریم شأن یک اثر تاریخی را حفظ می کند و تدابیری را برای حفظ و گسترش این اثر تاریخی، پیش رو می گذارد.

او عنوان کرد: در مجموعه مدیریت شهری نباید به فکر توسعه مقطعی باشیم و باید به مفهوم توسعه پایدار فکر کنیم، بنابراین شاید بتوان در همان نقطه از شهر بیمارستان دیگری بسازیم اما اثر تاریخی مفخم بجنورد به همان بافت و جغرافیا تعلق دارد و باید به همان شکل آن را حفظ و مرمت کنیم و بخش هایی که در دوران های مختلف به خاطر سو مدیریت تخریب شده اند احیا و به مجموعه تاریخی شهر بجنورد برگردانده شود تا آیندگان نیز بتوانند از آن منتفع شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی اظهار کرد: وجود تعدادی از منازل مسکونی در عرصه و حریم اثر تاریخی مفخم، مردم را دچار مشکلاتی کرده چرا که سال های سال است امکان بهسازی و نوسازی منازل خود را ندارند و اکنون با اجرای این طرح و تملک هایی که انجام می شود، این مشکل حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ هزار متر مربع املاک شخصی در این طرح باید تملک شوند که تقریبا ۴۴ پلاک می شود، افزود: در مجموع، محدوده مداخله طرح ۶۸ هزار مترمربع است که ۴۳ هزار مترمربع جزو عرصه تاریخی و ۲۵ هزار مترمربع جزو حریم درجه یک اثر است و فضای درمانی امام رضا(ع) نیز در  عرصه قرار دارد و فعالیت آن همانند سابق ادامه خواهد شد.

یزدان‌پناه، احیا مرکز تاریخی و هویتی و ایجاد برند گردشگری تاریخی مرکز استان خراسان شمالی، ایجاد مرکز سرزنده اجتماعی شهری، مرکز پویا و فعال اقتصادی و ارائه سوغات و صنایع دستی استان، فراهم شدن شرایط مناسب مکانی برای صنعتگران و هنرمندان، ایجاد اشتغال پایدار در حوزه گردشگری، ایجاد ظرفیت‌های بالقوه در حوزه خدمات اقامتی، پذیرایی و.‌‌.. را از جمله اهداف این طرح احیاء و بازآفرینی مجموعه مفخم بجنورد برشمرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *