آیا ماجرای درگیری نماینده مجلس از مسیر قانون حل می‌شود یا تریبون بهارستان؟

دست پیش مجلس

قاسم شمسایی

داستان درگیری عنابستانی نماینده مجلس یازدهم با مامور راهور چند روزی می‌شود که به اشکال مختلف نقل محافل رسانه‌ای و مجازی شده‌است و هر روز اظهارنظری جدید و بعضا عجیب از سوی طرفین خوراک شایعات و تحلیل‌های رسانه‌های بیگانه را نیز فراهم می‌کند.

اگر داستان را از ابتدای آن دنبال کنیم پراست از ادعاها و تکذیب‌ها؛ از تکذیب هر گونه واکنش فیزیکی توسط آقای نماینده تا انتشار فیلم‌های دوربین‌های کنترل ترافیک راهور. که البته می‌شد ماجرا کمی با درایت و شفافیت همان اول به شکل بهتری رقم بخورد.

 

محبی: عده‌ای در کشور هزینه درست‌کاری را بالا بردند و هرچه شفاف باشی علیه تو گارد می‌گیرند، فضای رسانه‌ای تبدیل شده است به عده‌ای شعبان بی مخ که از کاه کوه می‌سازند

 

اما شاید اولین اظهار نظر عجیب با خبر چندین کانال تلگرامی به نقل از حجت الاسلام والمسلمین مقیسه امام جمعه سبزوار آغاز شد که نوشته بودند، مسئله سیلی به سرباز راهور موضوعی نیست که عده ای بزرگش می‌کنند، باید قوه قضائیه ورود کند و فیلمبردار را پیدا کند، مراقب باید بود که دشمنان این نظام دنبال دامن زدن به این اتفاقات پیش پا افتاده است.

 

حاجی دیلگانی: ضمن تحسین نماینده ای که یک سیلی به نفس اماره خودش و یکی سیلی به دشمنان نظام و مجلس زد به نیروی انتظامی هشدار می دهم که از عذرخواهی این نماینده عبرت بگیرد و اجازه ندهد که مامورانش در هنگام اعمال قانون از چهارچوب قانون تجاوز کنند

 

پس از انتشار خبر، امین کوشکی مسئول دفتر امام جمعه سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تکذیب اظهارنظر امام جمعه سبزوار، گفت: حجت الاسلام والمسلمین مقیسه تاکنون با هیچ رسانه‌ای درباره این ماجرا مصاحبه نکرده است.

این کش و قوس‌های رسانه‌ای ادامه داشت تا بلاخره رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس درباره پرونده برخورد نماینده مردم سبزوار با سرباز راهور گفت: راهور ناجا در دادستانی طرح شکایت کرده است.​

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی درباره نتیجه بررسی این پرونده توضیح داد: با فرمانده نیروی انتظامی پیرامون اتفاقی که بین آقای علی‌اصغر عنابستانی و سرباز راهور افتاده صحبت کردم و سردار حسین اشتری گفت نیروی انتظامی گزارش را تهیه و برای دادستانی ارسال کرده است. راهور ناجا مستقیم به مجلس شکایت نکرده و در دادستانی طرح شکایت کرده‌اند. امیدوارم نظریه دادرسی و گزارش ناجا برای بررسی در مجلس سریع‌تر به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال شود.

صحبت‌های آقای نائب رئیس نوید این را می‌داد تا این موضوع به صورت قانونی و شفاف از مجاری قانونی خودش پیگیری شود و به سرعت به اطلاع افکار عمومی که حالا منتظر عکس‌العمل دستگاه نظارتی بودند برسد تا اینکه روز گذشته این موضوع دوباره به تریبون‌های مجلس کشیده شد.

فضای رسانه‌ای تبدیل شده است به عده‌ای شعبان بی مخ

ماجرا از آنجا شروع شد که بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم سبزوار در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه به طرح شفافیت آرای نمایندگان در اظهارنظر تعجب برانگیز برخی از رسانه‌ها شعبان بی مخ خطاب کرد.

او در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید جو مجلس نسبت به این طرح چگونه باشد، گفت: افراد در عمل خلاف آنچه را که بیان می‌کنند انجام می‌دهند اما باید این طرح به تصویب برسد و دوستان رأی بدهند. من خودم موافق این طرح هستم. عده‌ای در کشور هزینه درست‌کاری را بالا بردند و هرچه شفاف باشی علیه تو گارد می‌گیرند، فضای رسانه‌ای تبدیل شده است به عده‌ای شعبان بی مخ که از کاه کوه می‌سازند.

محبی در پاسخ به اینکه منظورتان چیست، پاسخ داد «آدم‌هایی هستند که دروغ‌پردازی و حادثه‌ها را بزرگ‌مایی می‌کنند، مانند خطای عنابستانی که در آن بزرگ‌نمایی صورت گرفت.این نماینده در پاسخ به اینکه فکر نمی‌کنید این توهین به فضای رسانه‌ای کشور است، تنها گفت: «منظورم با عده‌ای است که در ماجرای نجفی واقعیت را وارونه نشان دادند ولی در ماجرای عنابستانی بزرگ‌نمایی کردند.»

هشدار نماینده مجلس به نیروی انتظامی

اما داستان به همینجا ختم نشد و حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی روزگذشته (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تحسین عذرخواهی نماینده ای که با مامور راهور پلیس درگیر شده بود از نیروی انتظامی خواست که به خاطر ادبیات مامورش از مردم و مجلس عذرخواهی کند. نماینده مردم میمه، برخوار و شاهین شهر در مجلس با اشاره به ماجرای نماینده سبزوار و درگیری او با مامور راهور پلیس در خیابان دروازه دولت تهران گفت: این تجربه به ما نشان داد که چگونه شفافیت راه را بر سیلی های متعدد مدیران، کارمندان و ماموران به اقشار مختلف مردم می بندد. ضمن تحسین نماینده ای که یک سیلی به نفس اماره خودش و یکی سیلی به دشمنان نظام و مجلس زد به نیروی انتظامی هشدار می دهم که از عذرخواهی این نماینده عبرت بگیرد و اجازه ندهد که مامورانش در هنگام اعمال قانون از چهارچوب قانون تجاوز کنند. او با بیان اینکه نظام اسلامی مردم و قانون برایش فرقی نمی کند از نیروی انتظامی پلیس خواست تا نسبت به ادبیات مامور راهور از مجلس عذرخواهی کند.

این اظهار نظرها موج جدیدی از واکنش‌ها را در فضای مجازی براه انداخت و متاسفانه خوراک خوبی هم به رسانه بیگانه داد تا بیشتر بر طبل عناد خود با جمهوری اسلامی بکوبند. کاش نمایندگان بخصوص ناظرین آن‌ها در خلال قانون گذاری فرصتی برای تغییر نگرش در رفتار رسانه‌ای خود نیز بگذارند. افکار عمومی این روزها بیشتر از هر نطق آتشینی تشنه عقلانیت، آرامش و شفافیت است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *