جنوب غرب مشهد در آستانه تحول

مدیر کل دفتر مطالعات و طرح های فنی شهری شهرداری مشهد گفت: با تصویب طرح تفصیلی اولین حوزه در کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی، شهر مشهد برمبنای مطالعات، برنامه ریزی و نقشه هدایت توسعه مدیریت خواهد شد.

تقسیم مشهد به هفت حوزه برای تهیه طرح تفصیلی

به گزارش صبح امروز سان نورین مقدم با بیان این مطلب، اظهار کرد: برای تهیه طرح تفصیلی به روز مشهد به هفت حوزه جغرافیایی تقسیم شد که بر این اساس طبق برنامه ریزی صورت گرفته چهارشنبه در هفته گذشته حوزه جنوب غرب به عنوان یکی از هفت محدوده جغرافیایی شهری در کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب شد.
وی افزود: موقعیت حوزه جنوب غربی محدود به بولوار امام علی (ع) از سمت شمال، جاده سنتو و بولوار شهید ناصری از شرق، ارتفاعات جنوبی مشهد از جنوب و مرز محدوده مشهد از سمت غرب می شود که مساحتی معادل پنج هزار و 736 هکتار را در خود جای می دهد.
مدیرکل دفتر مطالعات و طرح های فنی شهری شهرداری مشهد بیان کرد: مطالعات مذکور توسط مشاور طرح تهیه و در شهرداری مشهد با ملاحظات و‌ با تخصص های مختلف بررسی و پس از جمع بندی به شورای اسلامی شهر مشهد ارسال شد.

طرح تفصیلی جنوب غرب در کمیسیون ماده پنج تصویب شد
نورین مقدم تاکید کرد: پس از بررسی در کمیسیون های مختلف شورا با جلسات فشرده تایید و در نهایت در تاریخ 23 تیرماه سال جاری در صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد مطرح و به تایید رسید و در ادامه در روز 22 مرداد ماه سال جاری طرح مذکور به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج ارسال شد. پس از بررسی نتایج مطالعات و طرح تفصیلی در کمیته های کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه های قانونی به کمیسیون ماده پنج ارسال و به تصویب نهایی رسید.
وی ادامه داد: آنچه در روش تهیه طرح تفصیلی این دوره مدنظر قرار گرفت مشتمل بر عکسبرداری هوایی، تهیه اطلاعات اولیه و تولید کلیه لایه های اطلاعاتی به صورت مکانی، تحلیل لایه های ایجاد شده و روند تغییرات توسعه ای شهر، حقوق مکتسبه عمومی و پیش بینی خدمات مورد نیاز برای چشم انداز تدوین شده با استفاده از آخرین تکنیک های بروز است. همچنین به صورت کلی می توان ادعا کرد طرح تهیه شده مطابق با آخرین استانداردهای علوم مرتبط بوده و از رویکردهای بروز بهره برده است.

جنوب غرب شامل مناطق 9 و 11 و بخشش هایی از منطقه 12 است
مدیرکل دفتر مطالعات و طرح های فنی شهری شهرداری مشهد عنوان کرد: طرح تفصیلی حوزه جنوب غربی در پهنه ای شامل مناطق ۹، ۱۱ و بخش هایی از منطقه ۱۲ را شامل می شود. رویکرد عمده طرح تفصیلی حوزه جنوب غربی تاکید بر ساختارهای سبز و پیاده در قالب مسیل ها و کال های موجود در پهنه مذکور است که با ویژگی های طبیعی خاص شامل ارتفاعات جنوبی و کال چهل بازه همچنین کریدور دسترسی به ییلاقات وکیل آباد، طرقبه و شاندیز از طریق محور وکیل آباد این حوزه را به عنوان دروازه گردشگری شهر مشهد معرفی می کند.

مسیر سبز و پیاده پیوسته ، ایجاد عدالت فضایی و توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی
نورین مقدم اضافه کرد: در راهبردهای پیش بینی شده جهت توسعه این حوزه نیز بر بهره گیری از مسیل ها و مسیرهای سبز و پیاده پیوسته، ایجاد عدالت فضایی خدمات عمومی و غیرانتفاعی میان ساکنان، توسعه مبتنی بر حمل ونقل عمومی با رویکرد چندعملکردی و اختلاط کاربری های انتفاعی و غیرانتفاعی در قالب محور های مجهز شهری و همچنین توسعه شهری انسان محور و تجانس اجتماعی اقتصادی و مشارکت اجتماعی ساکنان تاکید ویژه ای شده است.

وی تصریح کرد: ساختار فضایی کالبدی حوزه جنوب غربی بر عناصر تاثیرگذار از شبکه دسترسی و حمل ونقل عمومی، مسیرها و کانون های سبز و پیاده شامل مسیل ها، محورهای پیاده مدار، باغات، فضای سبز موجود و پیشنهادی و یا کریدورهای حفاظتی دید و منظر، کانون ها و مراکز خدماتی و عملکردی، نشانه های شهری و … استوار شده است.

پیش بینی 10 محور پیاده مدار و سه محور گردشگری
مدیر کل دفتر مطالعات و طرح های فنی شهری شهرداری مشهد گفت: در این ساختار ارتباط بین مراکز اصلی و فضاهای عمومی از جمله کال چهل بازه، محور وکیل آباد، ارتفاعات جنوبی و پارک ملت از طریق سه محور اصلی گردشگری و بیش از 10 مسیل و کال محلی و ناحیه ای و بیش از 10 محور پیاده مدار پیش بینی شده است.
نورین مقدم خاطرنشان کرد: سیاست های تراکمی حوزه جنوب غرب نیز بر پایه وضعیت موجود حوزه ، انتظار نوسازی، دانه بندی قطعات، وضعیت معابر حوزه، بررسی و تحلیل نظام تاسیسات شهری، میزان دسترسی به خدمات انتفاعی مورد نیاز، زیرساخت های عمومی، حقوق مکتسبه ناشی طرح های ملاک عمل و ویژگی های ساختاری حوزه تدوین شده است.
وی تاکید کرد: جمعیت حوزه جنوب غربی در افق طرح به میزان ۶۰۲ هزار نفر خواهد رسید که با توجه به جمعیت ۵۰۸ هزار نفری موجود نرخ رشد سالانه 8.1 درصد را در پی خواهد داشت.
مدیر کل دفتر مطالعات و طرح های فنی شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در کمیسیون ماده پنج، چنانچه زیرساخت های لازم و تعهدات بزرگ مالکان تحقق پیدا کند مجموعا تا میزان ۷۰۲ هزار نفر قابل برنامه ریزی خواهد بود.
نورین مقدم ادامه داد: طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب به عنوان برنامه منسجم یکپارچه در محدوده حوزه جنوب غربی مشهد مقدس است که می تواند به عنوان برنامه هدایت توسعه آتی شهر برای کلیه دست اندرکاران و شهروندان ملاک عمل قرار گیرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *