شهردار مشهد در مراسم کلنگ زنی پروژه توحید مطرح کرد:

آغاز احداث پارکینگ توحید برای تسهیل  دسترسی به حرم رضوی 

علی نژاد

شهردار مشهد با اشاره به آغاز احداث پارکینگ توحید، گفت: معتقدم احداث این پارکینگ و افزایش ظرفیت جای پارک خودرو باعث رونق گرفتن میدان شهدا و تسهیل دسترسی به حرم رضوی برای زائران خواهد شد.

به گزارش صبح امروز محمد رضا کلائی روز گذشته در مراسم آغاز عملیات اجرایی پارکینگ توحید که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد، افزود: معتقدیم بخش زیادی از رونق میدان شهدا بستگی به افزایش ظرفیت پارکینگ در این محل دارد که امیدواریم با بهره برداری از مجموعه توحید و پارکینگ هشت آباد این مشکل برطرف و زمینه رونق میدان شهدا ایجاد شود.
کلائی اضافه کرد: در میدان شهدا که حدود هزار متر با حرم مطهر فاصله دارد نیاز به ساخت پارکینگ داشتیم تا بتوانیم مدل های حمل ونقل را برای تسهیل دسترسی زائران به حرم مطهر به ویژه در ایام پیک و مناسبت ها تغییر دهیم .
وی با بیان اینکه می توانست تصمیمات دیگری برای طراحی میدان شهدا گرفته شود، گفت: پروژه پارکینگ توحید یکی از پروژه هایی بود که مدت زمان طولانی معطل مانده بود، در حال حاضر 14 ماه برای احداث این پارکینگ در نظر گرفته شده است و همه باید کمک کنند تا این پروژه به سرعت اجرا و آماده بهره برداری شود.
شهردارمشهد ادامه داد: با لطف خدا، تلاش همکارانم و حمایت های شورای شهر پروژه های زیادی درحال اجرا است که بخشی به بهره برداری رسیده و بخشی نیز تا پایان سال آماده بهره برداری خواهد شد، اگر این پروژه ها به آینده موکول می شد هزینه بسیار بیشتری ایجاد می کرد.
وی با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت های حقوقی، فنی، طرح و تصویب یک پروژه شاید از هدایت یک پروژه سخت تر است، اظهارکرد: سوخت پروژه ها را حوزه مالی و اقتصادی محیا می کنند که در این حوزه پایان سال صحبت خواهم کرد اما در حوزه اقتصادی شهرداری همکارانم پشتیبانی بسیار خوبی از پروژه ها داشته اند.
شهردار مشهد ادامه داد: اجرای پروژه های مشارکتی و رفع مشکلات آنها و در اختیار قراردادن سرمایه بیشتر جهت تسریع، به خوبی از سوی معاونت اقتصادی انجام شده است که جای تشکر دارد.
کلائی افزود: معاونت اقتصادی در ابتدای تاسیس فقط در حوزه مشارکت در پروژه های اقتصادی فعال بود اما اکنون به بلوغ رسیده و تامین مالی پروژه های عمرانی و پشتیبانی از آنها را به خوبی انجام می دهد.
شهردار مشهد با تقدیر از حمایت های کمیسیون اقتصادی و مشارکت های شورای شهر مشهد، گفت: اکنون 10-15 پروژه عمرانی از جمله پروژه های تقاطع غیر همسطح خلیج فارس، مصلی، آزادگان، رودپارک و… با پشتیبانی و تامین مالی حوزه اقتصادی شهرداری مشهد اجرا می شود که بابت این بلوغ به همکارانم در این حوزه تبریک می گویم و امیدواریم با تلاش حوزه اقتصادی قطار توسعه با سرعت بیشتر رو به جلو حرکت کند.

ایجاد بیش از 10 هزار جای پارک با اجرای پروژه های اقتصادی 

هم چنین سرپرست معاونت اقتصادی شهرداری مشهد گفت: از مجموع فعالیت های اقتصادی توانسته ایم بیش از 10هزار جای خودرو برای شهر تامین کنیم.

مهدی حاتمی در این مراسم افزود: شهرداری مشهد، در 36 پروژه بزرگ اقتصادی مشارکت داشته است که زیربنای این پروژه ها بیش از 2 میلیون و400 هزار مترمربع است.
وی اضافه کرد: از این تعداد 21 پروژه با بیش از یک میلیون مترمربع زیربنا شامل 7 مجموعه تجاری،2 مجموعه خدماتی، 4 مجموعه مسکن ارزان قیمت و 8 مجموعه مختلط دارای پارکینگ عمومی به بهره برداری رسیده است که از این مشارکت ها بیش از6500 جای پارک عمومی استحصال شده و اکنون در حال بهره برداری است.
حاتمی تصریح کرد: در کنار پارکینگ توحید که عملیات اجرایی آن امروز آغاز شد، 15 پروژه مشارکتی دیگر شامل 5 پروژه تجاری 3 مجموع مسکونی و اداری، 3 مجموعه مسکونی ارزان قیمت و 3 مجموعه مختلط دارای پارکینگ عمومی نیز با زیربنای بیش از یک میلون و 400 هزار متر مربع در حال ساخت است که از این مجموعه ها نیز 3 هزار و 600 جای پارک استحصال خواهد شد.
وی با بیان اینکه از مجموع فعالیت های اقتصادی توانسته ایم بیش از 10هزار جای خودرو برای شهر تامین کنیم، اظهارکرد: پارکینگ توحید که عملیات اجرایی آن امروز آغاز شد طی سال های گذشته 2 بار به صورت پیمانکاری عرضه شد که به دلایل اینکه شرایط مناسب نبود مشارکت کننده نداشت، لذا شهرداری با تغییر زیربناها و با کمک کمیسیون ماده پنج به طرحی رسید که هم توجیه اقتصادی دارد و هم پارکینگ مورد نیاز میدان شهدا را تامین مالی می کند.
سرپرست معاونت اقتصادی شهرداری مشهد ادامه داد: پارکینگ توحید در 5 طبقه پارکینگ زیر سطحی عمومی با زیربنای 40 هزار مترمربع و 2 طبقه پارکینگ زیر سطحی اختصاصی با زیربنای 15هزار مترمربع و 65 هزار مترمربع فضای تجاری ،مسکونی و اقامتی با اعتباری بالغ بر 634 میلیارد تومان احداث خواهد شد که سهم الشرکه شهرداری که 30 درصد و به مبلغ بیش از194 میلیارد تومان است ابتدا از محل پارکینگ عمومی این مجموعه تامین می شود.
وی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده سرمایه گذار متعهد شده است تا ظرف 14 ماه پارکینگ های عمومی مجموعه توحید را احداث و به شهرداری مشهد تحویل نماید که امیدواریم بهره برداری از این پارکینگ باعث رونق بخشی به پروژه میدان شهدا شود.

تسریع در تکمیل طرح میدان شهدا با مشارکت مردمی

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد گفت: تکمیل طرح میدان شهدا را باید به نحوی ساماندهی کنیم که بتوانیم مشارکت افراد را داشته باشیم و افرادی که در بافت باقیمانده‌اند را حفظ کنیم تا ساکنان بومی به‌عنوان شرکای پروژه شناخته ‌شوند و در آن حضور داشته باشند.

احمد نوروزی نیز در این مراسم با بیان اینکه در هیچ مقطع زمانی این حجم و میزان از پروژه عمرانی را شهرداری مشهد همزمان در دست اجرا نداشته که شایسته تقدیر است، اظهارکرد: یکی از نکات مهم برای شهرداری، پیشبرد امور مختلف با همکاری و مشارکت مردم در حوزه‎‌های مختلف است.

نوروزی گفت: اگر این سازماندهی را به حداکثر برسانیم، فعالیت‌ها را در حوزه بازآفرینی دنبال کنیم و با مشارکت مردم کارها را انجام دهیم، توان شهرداری را چندبرابر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه طرح میدان شهدا توسط سازمان بازآفرینی تغییراتی داشته است، افزود: براساس این تغییر، شرایط را باید به نحوی ساماندهی کنیم که بتوانیم مشارکت افراد را داشته باشیم و افرادی که در بافت باقیمانده‌اند را حفظ کنیم؛ ساکنان بومی به‌عنوان شرکای پروژه شناخته می‌شوند و در آن حضور داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد در ادامه تصریح کرد: همه ساختمان‌ها باید نسبت به تامین پارکینگ لازم اقدام کنند درغیراینصورت معضلات بسیاری ایجاد می‌شود؛ معمولا عمده جریمه برای حذف پارکینگ در مناطق محروم شهر و از سر دلسوزی برای اقشار کم‌درآمد انجام می‌شود که درآمد شهرداری این محل بسیار اندک است.

نوروزی با اشاره به پارکینگ زیرسطحی مجد که اخیرا به بهره‌برداری رسید، گفت: پارکینگ آزادی هم به زودی افتتاح می‌شود و امروز هم که شاهد آغاز عملیات اجرایی پارکینگ دیگری در سطح شهر هستیم؛ سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این 3 پروژه توسط شهرداری به مراتب بیشتر از میزان درآمدی است که از محل حذف پارکینگ حاصل شده است.

وی با بیان اینکه در مشهد نیروهای توانمند و سازندگان بزرگی داریم که می‌توانند هرکدام کارهای بزرگی انجام دهند، اظهارکرد: امیدواریم پیمانکار این پروژه نیز که از سازندگان خوب شهر مشهد است، با برنامه‌ریزی خوب و زودتر از برنامه‌ زمان‌بندی پروژه را تکمیل کند و شهرداری نیز پروژه‌های باقیمانده میدان شهدا را با سرعت بیشتر، برنامه‌ریزی و با مشارکت مردم پیش ببرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *