سیاست مدیریت شهری در رابطه با وضعیت محیط زیست مشهد؛

چرا باغ‌های مشهد تخریب می‌شوند؟

سرویس اجتماعی

بی‌توجهی به محیط‌زیست مشهد در چند سال اخیر منجر به از بین رفتن باغات، کوه‌ها، چشمه‌ها و به طور کلی بر هم خوردن اکوسیستم شهر مشهد شد. امری که به واسطه گسترش مهاجرت‌ها و اقامت در شهر مشهد و به دنبال آن افزایش ساخت‌وسازها به وجود آمده است. این وضعیت منجر به گرایش هر چه بیشتر افراد و سازمان‌ها به تخریب زمین‌ها و باغ‌ها و ساختمان‌سازی شده. در این بین سازمان‌های مختلفی در مشهد هستند که دارای زمین یا باغ‌هایی در سطح شهر بوده و دست به تخریب این باغ‌ها و تبدیل آن‌ به ساختمان کرده‌اند.

 

معمولا بعضی از مالکان با عدم آبیاری و دادن سموم خاص و علف‌کش درختان را خشک می‌کنند و درخواست مجوز قطع درختان را می‌دهند. خشکاندن درختان بسته به نظر کارشناسان رسمی دادگستری تشخیص داده می‌شود و آن‌ها  نظریه را به کمیسیون می‌رسانند تا براساس آن تصمیم‌گیری شود. با وجود اینکه به دلایل عمدی درختان خشکانده شده‌اند باز هم کمیسیون دستور قطع درختان را صادر نمی‌کند بلکه دستور بازکاشت می‌دهد

 

به گزارش روزنامه «صبح امروز» پرسش اینجاست که چرا و با چه دستورالعملی باغ‌های موجود در شهر مشهد تخریب و تبدیل به پاساژها و مگامال‌ها می‌شوند؟ اگرچه که در این بین سازمان‌های مختلفی چون سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی و… دخیل هستند، اما انگشت اتهام بیشتر به سمت مدیریت شهری است. شورای شهر پنجم در مقابل چنین اتفاقاتی چه برنامه‌هایی در دست دارد و آیا سیاستی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست مشهد دارد یا خیر؟

قطع درختان باغ‌ها باید با تصویب کمیسیون ماده هفت باشد

در این راستا محمد حاجیان‌شهری، رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با «صبح امروز» در مورد تخریب فضای سبز و ساختن پروژه‌های شهری اظهار می‌کند: هرگونه قطع درختان در باغ‌ها باید با تصویب کمیسیون ماده هفت لایحه حفظ و گسترش شهرها باشد؛ این کمیسیون مرکب از شورا، مدیر عامل سازمان پارک‌ها و معاون خدمات شهری است.

به گفته وی در مواردی که درخواستی برای قطع درختان در پروژه‌های شهری به این کمیسیون ارجاع داده شود باید مجوز لازمه صادر گردد. به طور مثال باغی که در محدوده شهری واقع شده -که امکان دارد متعلق به یک سازمان باشد- باید اول از همه در کمیسیون ماده هفت مجوز بگیرد و بعد این مجوز برای تغییر کاربری به کمیسیون ماده پنج شهرسازی در استانداری ارائه شود تا مجوز ساخت‌وساز را در مکان‌های مختلف دریافت کند.

هر پروژه‌ای که همراه با قطع درختان است مربوط به سال‌های قبل است

حاجیان‌شهری در مورد «قطع درختان در پروژهای عمرانی» توضیح می‌دهد: هر پروژه‌ای که در حال حاضر به همراه قطع درختان است مربوط به سال‌های قبل  بوده، ولی در حال حاضر با مدیریت جدید، سیاست کمیسیون ماده هفت تغییر کرده است. بر این اساس به طور کلی از تغییر کاربری فضاهای سبز شهری و باغ‌های فعال جلوگیری می‌شود و در این باره موافقتی صورت نمی‌گیرد.

به درختان سم می‌دهند تا بتوانند مجوز قطع درخت بگیرند

رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورا تشریح می‌کند: معمولا بعضی از مالکان با عدم آبیاری و دادن سموم خاص و علف‌کش درختان را خشک می‌کنند و درخواست مجوز قطع درختان را می‌دهند. خشکاندن درختان بسته به نظر کارشناسان رسمی دادگستری تشخیص داده می‌شود و آن‌ها  نظریه را به کمیسیون می‌رسانند تا براساس آن تصمیم‌گیری شود. با وجود اینکه به دلایل عمدی درختان خشکانده شده‌اند باز هم کمیسیون دستور قطع درختان را صادر نمی‌کند بلکه دستور بازکاشت می‌دهد.

برنامه ما حفظ باغات محدوده شهری است

وی در مورد پروژه «مشهد مال» خاطرنشان می‌کند: پروژه مشهدمال با موافقت شهردار وقت در سال‌های قبل صورت گرفته است. قرار بوده این کاربری‌ها جابه‌جا شوند و برای این اراضی فضای سبز جانشین داشته باشند؛ کمیسیون ماده هفت هم برای همین جابه‌جایی نظر داده بود. ولی برنامه ما حفظ باغات محدوده شهری است و این باغ‌های قدیمی که جزیی از هویت شهر محسوب می‌شوند و تغییر کاربری این‌ها اصلاً مد نظر شورای پنجم و شهرداری نمی‌باشد، بلکه در طرح‌های تفضیلی ابلاغی به شورا، طرحی اختصاص دادیم که هیچ گونه تغییر کاربری در باغات داخل شهر نداشته باشیم و باید تمام مالکان این فضاها را حفظ کنند.

رییس کمیسیون خدمات شهری در مورد پروژه‌های درحال اجرا توضیح می‌دهد: آنچه در پروژه‌های عمرانی در سطح شهر از بین رفته همه را به عنوان فضای سبز جایگزین کردیم. بر این اساس در برخی پروژه‌ها درختان را با ریشه در فصل‌های مناسب جابه جا می‌کنند، ولی باید توجه داشت که امکان جابه جایی برای برخی درختان وجود دارد؛ زیرا همه درختان قابلیت کاشت دوباره را ندارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *