رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد:

فاجعه زلزله در کمین مشهد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گستره چهار هزار و ۵۰۰ هکتاری بافت ناکارآمد شهری و فرسوده کنونی را تهدیدی برای این کلان‌شهر توصیف و بیان کرد: با وقوع زلزله‌ای در حد چهار ریشتر فاجعه‌ای در مشهد به بار می‌آید.

به گزارش صبح امروز رئیس شورای اسلامی شهر مشهد روز گذشته در یکصد و پانزدهمین جلسه علنی شورای شهربا بیان این مطلب افزود: چنین‌جاهای فرسوده و ناکارآمد که مقاوم نیستند، مهم‌ترین تهدید در صورت وقوع زلزله به شمار می‌روند.
وی ادامه داد: نوسازی بافت فرسوده برنامه‌ای است که مدیریت شهری به‌تنهایی از عهده آن برنمی‌آید زیرا برای پیشرفت این برنامه تخصیص اعتبار از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت هم نیاز است.
رئیس شورای شهر مشهد گفت: با توجه به شرایط جاری اقتصادی و اجتماعی، بازسازی بافت‌ فرسوده این کلان‌شهر نیازمند ورود دولت و نظام بانکی است تا تسهیلات با نرخ ارزان در این خصوص تأمین شود.
وی افزود: بر اساس برنامه چهارم توسعه می‌بایست نوسازی چینی‌جاهای فرسوده شهری در بازه زمانی ۱۰ ساله پایان یابد اما این مهم هنوز در اول راه قرار دارد.
حیدری ادامه داد: مدیریت شهری مشهد در این دوره تلاش زیادی برای بازسازی و مقاوم‌سازی بافت فرسوده با رویکرد مشارکت ساکنان آن کرده به‌طوری‌که ۳۰ واحد دفتر تسهیلگری ز در مناطق هدف بازسازی بافت فرسوده مشهد فعال‌شده‌ است.
وی گفت: همچنین مشهد به برپایی ۷۰ پایگاه یا “سوله بحران” نیاز دارد اما تاکنون فقط ۱۵ سوله در این کلان‌شهر برپاشده و تا سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۲۳ سوله خواهد رسید.
رئیس شورای شهر مشهد در ادامه سخنانش در نشست این شورا همچنین “کاهش تولد و آمار ازدواج و افزایش ثبت طلاق” را از موضوعات مهم توصیف و بیان کرد: این موارد نیز باید در سیاست‌گذاری‌ها به‌طور ویژه موردتوجه قرار گیرند.
وی افزود: کاهش تولد روندی شتابان دارد و درحالی‌که جمعیت دنیا پنج سال پیر شده، جمعیت در ایران ۱۰ سال پیر شده ‌است.

حیدری ادامه داد: البته متغیرهای اقتصادی و اجتماعی نقش قابل‌تأملی در وقوع این رویداد دارند لذا می‌بایست ابعاد آن‌ها به‌صورت ریشه‌ای موردبررسی قرار گیرد.
وی همچنین به نزدیک شدن آغاز سال جدید میلادی و مناسبت ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) اشاره و بیان کرد: صلح و دوستی رویکرد آن پیامبر بزرگ بود و این رویکرد باید مدنظر دولت‌های مسیحی نیز باشد اما در واقعیت شاهد تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و حتی کودکان با بیماری‌های خاص هستیم.

بافت فرسوده مشهد با دربر گرفتن حدود هشت درصد از کل مساحت این کلان‌شهر، ۱۹ درصد جمعیت مشهد را در خود جای‌داده است.

مساحت بافت فرسوده مشهد دو هزار و ۲۹۲ هکتار شامل بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا(ع) با ۳۶۶ هکتار مساحت و پیشرفت ۵۵ درصدی در بازسازی طی ۱۵ سال اخیر، بافت فرسوده میدان شهدا با  ۶۵ درصد و بافت فرسوده آبکوه با ۱۱ درصد پیشرفت نوسازی است. نوسازی بافت فرسوده قلعه وکیل‌آباد مشهد نیز به مساحت ۲۲ هکتار از سال ۱۳۷۰ آغاز اما تاکنون فقط ۱۵ درصد آن تملک شده است.

منطقه چهار شهرداری بیشترین و منطقه ۱۲ شهرداری مشهد کمترین مساحت چینی‌جاهای فرسوده این کلان‌شهر سه و نیم میلیون نفری را در خود جای‌داده‌اند.

تصویب اصلاح بودجه 17 هزار و394 میلیارد تومانی

در یکصد و پانزدهمین جلسه علنی شورای شهر ابتدا لایحه اصلاح بودجه سال 99 شهرداری در دستور کار قرار گرفت و با افزایش 38 درصدی اصلاح بودجه با مبلغ 17 هزار و 394 میلیارد تومان به تصویب رسید.
بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر در این خصوص، گفت: آلبوم اصلاح و متمم بودجه سال 99 شهرداری مشهد با 38 درصد افزایش نسبت به بودجه مصوب امسال از مبلغ 12 هزار و 610 میلیارد تومان به 17 هزار و 394 میلیارد تومان افزایش‌یافته است.
وی افزود: این درحالی‌که است که در آلبوم اصلاح و متمم بودجه هزینه‌های جاری 6 درصد و هزینه‌های عمرانی 75 درصد افزایش داشته است.
گندمی اضافه کرد: حدود 23 درصد از درآمدهای پیش‌بینی‌شده شهرداری از منابع پایدار و 77 درصد از منابع ناپایدار به‌ویژه صنعت ساختمان است.
وی تصریح کرد: سهم بخش عمران در بودجه سال 96 حدود 2 هزار و 78 میلیارد تومان بود که در سال 97 به 2 هزار و 720 میلیارد تومان، سال 98 به 5 هزار و 573 میلیارد تومان و در سال 99 و اصلاح بودجه به 9هزار و 658 میلیارد تومان افزایش پیداکرده است.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر مشهد گفت: این درحالی‌که است که هزینه نگهداری شهر در سال 96 حدود یک هزار و 92 میلیارد تومان بوده است که در سال 97 به یک هزار و 365 میلیارد تومان، سال 98 به حدود 2 هزار و 104 میلیارد تومان و در سال 99 به حدود 3هزار و 947 میلیارد تومان افزایش پیداکرده است.

هدیه 15 میلیون تومانی مدیریت شهری برای شهدای سلامت
لایحه حمایت از کادر بهداشتی و درمانی و خانواده شهدای سلامت در مقابله با بیماری کرونا یکی دیگر از دستور جلسات صحن علنی شورای شهر مشهد بود که هم‌زمان با روز پرستار به تصویب شورای شهر رسید که بر اساس آن شهرداری مشهد مکلف شد ، در راستای حمایت و پشتیبانی از کادر بهداشتی و درمانی فعال در خط مقدم مبارزه با کرونا (ابتدا تا انتهای زنجیره مقابله با کرونا) و خانواده شهدا مدافع سلامت، نسبت به اجرای بندهای زیر جمعاً تا سقف مبلغ ۳ میلیارد تومان اقدام کنند.
۱- پرداخت مبلغ یک‌میلیون تومان به هریک از افراد کادر بهداشتی و درمانی مراکز بهداشتی و درمانی اختصاصی کرونا، واقع در محدوده شهر مشهد؛
۲- پرداخت مبلغ 500 هزار تومان به سایر افراد کادر بهداشتی و درمانی فعال در مبارزه با کرونا، واقع در محدوده شهر مشهد
۳- پرداخت مبلغ ۱۵ میلیون تومان به خانواده شهدای مدافع سلامت شهر مشهد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *